Flexibelt borr - "flexible drill bit" - borra nära innerhörn

Pinkevin

Flexibelt borr - "flexible drill bit" - borra nära innerhörn

Inlägg av Pinkevin »

Jag sitter och planerar en framtida nätverksinstallation i vår lägenhet och har stött på ett problem.
På två platser behöver jag borra hål vid innerhörnet av ett vägg, och har ännu inte kommit på någon bra metod att komma så nära hörnet som möjligt.

På grund av avståndet från chuckens centrum till borrmaskinens kant, får jag förstås en förskjutning av hålet gentemot innerhörnet, och detta är vad jag vill undvika.
Att rikta borret snett, så att hålet förskjuts från hörnet på ena sidan väggen men hamnar precis vid innerhörnet på andra sidan är inget alternativ, då jag har innerhörn på båda sidor om väggen.

Jag har hittat två alternativ som förenklar eller löser problemet, men dessa är antingen dyra eller svåra att hitta i Sverige. Jag har åtminstone svårt att hitta det sistnämnda.

Min första tanke var en slags förlängning av chucken med en böjlig axel.
Dessa är inte hiskeligt dyra och förhållandevis enkla att hitta återförsäljare av, men lider fortfarande av problemet att hålet förskjuts en smula från hörnet. Detta _kan_ vara försumbart med en så liten chuck.
http://www.harald-nyborg.se/bigimages/5561.jpg

Det andra och optimala alternativet, är vad som på engelska kallas för "flexible drill bits" eller flexible shaft bits.
Problemet är att jag inte hittar någon svensk återförsäljare av dessa. Kanske för att jag inte känner till det svenska namnet på dem. Gör ni det?
Ett citat från Wikipedia kanske ger svar på varför: "This flexible installer bit is used in the USA, but does not appear to be routinely available in Europe."
http://www.lashen.com/vendors/greenlee/ ... Versi6.jpg

I värsta fall funderar jag på en diy-lösning som inte kräver mer än två borr och en bit EKK.
Jag tar ytterisoleringen från kabeln och knör in ett borr i var ände. Det borr som har skärdelen fri använder jag att borra hålet med, och det andra fäster jag i borrmaskinens chuck.
Därefter borrar jag lugnt och försiktigt för att undvika att kabelisoleringen knögglar ihop sig.
Vad tror ni om detta? Bra eller fasligt dålig idé?

Har ni någon bra idé på hur jag kan lösa detta problem, eller känner till den svenska termen för flexible drill bits?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Flexibelt borr - "flexible drill bit" - borra nära inner

Inlägg av tecno »

Vad är det för vägg? Betong?
sneaky

Inlägg av sneaky »

Första träffen jag fick på "installationsborr böjbar". Kanske kan leda vidare till nåt:
http://www.ahlsell.se/upload/AHL_VerktygEL_1-06.pdf (sidan 21)

Att använda isolering som förlängning tror jag inte alls på om du inte ska borra ett 1mm hål i balsa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det som faktiskt funkar är att förlänga borret ordentligt

ex har jag 10mm borr förlängda med 8mm rostfri stång som är över metern långa
med en handske så håller man in mitten på borret och kan då borra rakt precis vid hörn, t.o.m borra utåt om man trycker in det för långt

låter jobbigt men funkar mycket bra i praktiken
funkar med slagborr med
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

tecno: >Vad är det för vägg? Betong?
Jag glömde bort att nämna det. Det är en gipsvägg som skall tas hål i, och eftersom att jag vill komma igenom vid innerhörnet gissar jag att det sitter en träregel bakom.
Med gips på båda sidor är väggen ca 70 mm tjock, 70 - 2 * 13 = 44. Då låter det rimligt att det är en 45 mm-regel som jag ska ta mig igenom.

sneaky: Intressant! 140 kr var inte så fasligt dyrt för en 14 mm-borr.
Vad tror ni om detta jämfört med böjlig axel med chuck som jag postade i första inlägget?

Tanken att förlänga borret med isolering slog mig då jag mindes hur jag en gång fogade samman två betongborr med eltejp, för att ta mig igenom en tjock tegelvägg. Det gick förvånansvärt bra, men då låg borren å andra sidan dikt an mot varandra i hålet och inte avskiljda med 10 - 20 cm kabelisolering.

grym: Det låter inte alls dumt. Vad använde du för att foga samman borret med stången?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har ett jobb på gång, med planförsänkning, där en av försänkningarna måste bakplanas.
Från framsidan är det inte fritt för en spindel till ett av hålen.

Jag funderar om en sådan här böjlig axel är möjlig att använda?
Undrar hur pass svampigt det blir i axiell ledd?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

där en av försänkningarna måste bakplanas
Nu hänger jag inte med, du ska försänka men du kommer inte åt att bakplana. Hur fasiken kommer åt att försänka då? Kommer du åt det momentet borde du ju komma åt att bakplana eller är det så djupt att bakplanaren blir för lång?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Bakplaning fungerar, men jag vill helst undvika det.
Från den sidan det ska försänkas, är det inte fritt uppåt, men nästan. :)
niclas82

Inlägg av niclas82 »

köp en sån här borr på swedol vt-2354 8mm 600mm lång det är bara att böja borren
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

Tack för tipset.
Hålet skall rymma fem stycken Cat6-kablar och en telefonkabel. Mellan tummen och pekfingret gissar jag att ett 18 - 20 mm-borr är lagom för ändamålet.
Vad tror ni om ett 20 mm centrumborr? (Vet ej om detta är rätt/vanligast använda namn, men ett borr med flat skär.)

Då det verkar vara svårt att få fatt i flexibla borr i Sverige, lutar det åt att förskjuta hålet från hörnet på ena sidan väggen (klädkammare, framtida serverrum) och rikta borret för att komma ut kloss intill innerhörnet på andra sidan (hall).
Har någon en patentare på lager i att pricka rätt på andra sidan väggen?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Jag installerar en del signal-kabel. Det händer att man vill gå igenom i trånga hörn och kanske tjocka väggar.
För trä och gips har jag alltid med mej två gängstänger, M4 och M10, 500mm. Har grovhyffsat dessa med vinkelslipen. I ena änden är gängerna bortslipade på tre håll för att ge chucken bra grepp (nödvändigt) och andra änden är vässad till en smal mejselspets.
Det går utmärkt att borra intill väggar genom att tvinga gängstången att böja sej något.
Det kräver en borrmaskin med lite kraft och rätt lågt varv. När gängorna griper i borrhålet i en trävägg så matar det på av sej självt med så stor kraft att gängstången kan börja glöda om det är hårt trä.
Då får man backa ut borret och vattenkyla det och se till att inte elda ner träväggen. På grund av kraften och att man ska kunna backa vid behov är viktigt att chucken har bra grepp.
Stöter man på spik kan den göra mejselspetsen trubbig, men det är enkelt att slipa till igen. Det går förvånansvärt bra att borra även i tunna reglar och jag har inte haft några problem med att borret pressar sönder trät på utgångssidan något nämnvärt så länge borret är någorlunda vasst. Kör man på låg borrhastighet så fungerar det bra att borra med förvånansvärt stor böj på borret. Brukar hjälpstyra med ena handen mitt på borret så det inte ska börja vobbla.
För borrning med M10 så förborra med M4, om möjligt från bägge håll. Det är lätt hänt att borret även böjer sej inne i väggen och om det då kommer ut på fel ställe så blir det inte så stor skada med M4. Ibland nuddar man spik och detta kan ge borret en oväntad riktning om det inte är förborrat. Borrning i gipsskivor, i synnerhet nära kanter, bör förborras om skivan ska hålla.
Just för att borren är självdrivande är de bekväma att borra tjockt även om det inte är så trångt. Borrspån blir mest damm och det mesta hamnar i borrhålets väggar. Trät tycks inte ta nämnvärd skada eller riskera splittras på grund av att inte spånet matas ut men tunna reglar bör nog förborras i vilket fall.
Borret blir alltid rätt varmt i grövre trä och ser man inte upp kan det lämna glöd i borrhålet. Glöd kan ligga länge och vänta på att det ska bli rätt luftdrag genom borrhålet, t.ex. att någon stänger en dörr häftigt i ett slutet rum.
Har inte haft problemet men att efter slutförd borrning kunna fukta med vatten är nog inte fel.
Skriv svar