Högtalare som mikrofon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bos
Kontakt:

Högtalare som mikrofon

Inlägg av bos »

När jag lider av tristess brukar jag göra allt för att få tiden att gå. Igår var en sån dag och jag satt och hamrade lite på ett högtalarelement och kom på att någon vid något tillfälle sa att högtalare och mikrofoner i princip är samma typ av komponenter, de är bara optimerade för sitt specifika ändamål. Googlade runt lite och fick detta bekräftat.

Vidare höll jag ihop tumme och pekfinger. Kände då min puls, och fick en idé: kan man göra ett amatör-EKG med hjälp av ett högtalarelement ("mikrofon") och ett oscilloskop?

Jag kan inte ett dyft om ljudelektronik, än mindre om hur högtalare/mikrofoner fungerar/matas, men skulle det funka att koppla min DSO-prob direkt till en liten högtalares poler, lägga högtalare på nåt ställe med bra puls (rakt på hjärtat, t.ex), och sen läsa av puls-topparna? Det jag är osäker på är om det behövs någon extern matning.

(Är på jobbet och har inte tillgång till något oscilloskop just nu, därför frågar jag här först om idén ens är realiserbar)
Nerre

Re: Högtalare som mikrofon

Inlägg av Nerre »

Låter som om du försöker bygga ett elektroniskt stetoskop.

EKG lär du inte kunna bygga eftersom det mäter de elektriska signalerna.

Problemet är väl att filtrera bort alla störande ljud...
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Stetoskop heter det jag tänkte på ja, inte EKG. Tack för korrektionen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

En elektrodynamiska högtalare (vanligaste typen) behöver ej någon spänningsmatning likt en dynamisk mikrofon. Det fungerar så att en spole kopplat till membranet kan röra sig fritt i ett magnetfält. Genom att membranet rör på sig skapas en ström genom spolen.

Angående spänningsmatning tror jag du nog främst tänkte på en kondensatormikrofon. Här kan man tänka sig en platt kondensator där kapacitansen ändras med avståendet mellan plattorna. Definitionen för kapacitans är
  • C = Q/V
vilket ger att spänningen
  • V = Q/C
Det är just till laddningen Q vi behöver mata en kondensatormikrofon med likspänning.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Elektor har haft en del projekt med omvända funktionen hos en högtalare.
En våg bland annat, och även en G-mätare om jag inte missminner mig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man använder ju ofta högtalare både som just högtalare och som mikrofon i gamla tiders snabbtelefoner.

Om EKG och EEG kan ju nämnas att det funnits sådana hembyggsprojekt.Radio Electronics eller om det var Popular Electronics hade en apparat som visade vilken sorts vågor hjärnan genomkorsades av. Grejen var ju sedan att ha en jordtamp kopplad till stortån (nåja) och att den jorden drevs av ingångsförstärkaren - sådant här heter något men har glömt bort vad. När jag är inne på mina EKG-undersökningar får jag inte ligga hursomhelst för då blir det konstiga jordströmmar som stör systemet.
Vidare var det en god idé att filtrera bort 50Hz.
Skriv svar