Felsöka IC, närmare bestämt en DAC0800 [LÖST]
Felsöka IC, närmare bestämt en DAC0800 [LÖST]
Hejsan!
Detta är min första post i detta spännande forum som jag befunnit mig i periferin till ett tag.
Jag ser fram emot många nya lärdomar och god vägledning!
För ett tag sedan byggde jag en analog synth från ett kit jag beställde från Paia.com
Synthen är trevlig och så, men är också väldigt fundamentalt utrustad och således lämplig att modifiera efter tycke och smak.
Under en av mina experimenteringssessioner måste jag ha lyckats kortsluta något känsligt, för nu har jag en helt annan utsignal än den man förväntar sig.
Jag kan endast gå hela oktavsteg, ett halvt tonsteg upp från exempelvis C0 ger C1 istället för C#1.
Jag har fastslagit att det har med D/A-konverteringen att göra men är osäker på signalvägen och har således provat att byta ut ett antal billiga komponenter (HEX-inverterare, 4-kanals MUX, etc)..
Jag har i princip konstaterat att felet ligger i hos en DAC0800 som skall ta hand om halvtonsstegen för varje oktav.
Dock har jag aldrig hanterat denna sorts komponent tidigare och skulle bara behöva en konfirmation på att den behöver bytas.
(Nog är det kul att löda, men att köpa en komponent för nästan en hundring, löda av alla 14 ben och sedan konstatera att felet låg någon annan stans känns sådär skoj...)
Jag har i alla fall spänning på alla respektive ben utom för benen 2 & 4 vilka utgör Out och (Out)'.
Dessa borde rimligen variera med input på alla ben MSB---->LSB och ge en proportionell utsignal därefter..
Har jag gjort ett korrekt antagande?
Några tips på hur man kan felsöka IC för en orutinerad?
Schemat för synthen finns på:
http://paia.com/manuals/docs/9308-fatman-manual.pdf
Mvh
/M
Detta är min första post i detta spännande forum som jag befunnit mig i periferin till ett tag.
Jag ser fram emot många nya lärdomar och god vägledning!
För ett tag sedan byggde jag en analog synth från ett kit jag beställde från Paia.com
Synthen är trevlig och så, men är också väldigt fundamentalt utrustad och således lämplig att modifiera efter tycke och smak.
Under en av mina experimenteringssessioner måste jag ha lyckats kortsluta något känsligt, för nu har jag en helt annan utsignal än den man förväntar sig.
Jag kan endast gå hela oktavsteg, ett halvt tonsteg upp från exempelvis C0 ger C1 istället för C#1.
Jag har fastslagit att det har med D/A-konverteringen att göra men är osäker på signalvägen och har således provat att byta ut ett antal billiga komponenter (HEX-inverterare, 4-kanals MUX, etc)..
Jag har i princip konstaterat att felet ligger i hos en DAC0800 som skall ta hand om halvtonsstegen för varje oktav.
Dock har jag aldrig hanterat denna sorts komponent tidigare och skulle bara behöva en konfirmation på att den behöver bytas.
(Nog är det kul att löda, men att köpa en komponent för nästan en hundring, löda av alla 14 ben och sedan konstatera att felet låg någon annan stans känns sådär skoj...)
Jag har i alla fall spänning på alla respektive ben utom för benen 2 & 4 vilka utgör Out och (Out)'.
Dessa borde rimligen variera med input på alla ben MSB---->LSB och ge en proportionell utsignal därefter..
Har jag gjort ett korrekt antagande?
Några tips på hur man kan felsöka IC för en orutinerad?
Schemat för synthen finns på:
http://paia.com/manuals/docs/9308-fatman-manual.pdf
Mvh
/M
Senast redigerad av mackemint 17 juli 2012, 12:50:22, redigerad totalt 1 gång.
Re: Felsöka IC, närmare bestämt en DAC0800
Det är ju ganska omöjligt för oss att veta om felet ligger där! Det kan likaväl vara en datalinje in till DAC'en som inte fungerar, kanske pga. lödbrygga?
Ja, det är nog troligare att t.ex. en lödning har lossnat än att en krets skulle gå sönder bara sådär.
Om du inte är väldigt van vid att löda och känna igen bra och dåliga lödningar.
Ta gärna foto på kretskortet (närbild) så man kan se lödningarna så kan vi gissa vidare
Om du inte är väldigt van vid att löda och känna igen bra och dåliga lödningar.
Ta gärna foto på kretskortet (närbild) så man kan se lödningarna så kan vi gissa vidare

Med tanke på det märkliga fenomenet låter det som om felet skulle befinna sig mellan processorn och epromet (2764) på nån adresslinje där.
Alternativt om någon input till processorn är felaktig.
Alternativt om någon input till processorn är felaktig.
Håller med föregående talare! Kolla alla lödningar och resistansmät alla ledare.
Jag byggde en sån där när den kom, ganska begränsad sak, använde den mest som midi/CVomvandlare till min MS20 och såldee den sedan. Det finns dock en hel del ganska avancerade moddar. TYrist är dock att den har linjärt CV och man kan däfrör inte ha den som grund till de flesta modulsysstem som har exponentiell skala på sitt pitch-CV. (CV = Control Voltage)
Ett tips föresten, montera socklar på känsliga/dyra komponenter så blir felsökningen mycket enklare!
Jag byggde en sån där när den kom, ganska begränsad sak, använde den mest som midi/CVomvandlare till min MS20 och såldee den sedan. Det finns dock en hel del ganska avancerade moddar. TYrist är dock att den har linjärt CV och man kan däfrör inte ha den som grund till de flesta modulsysstem som har exponentiell skala på sitt pitch-CV. (CV = Control Voltage)
Ett tips föresten, montera socklar på känsliga/dyra komponenter så blir felsökningen mycket enklare!
Dar303: Kul att du skulle säga det, jag har faktiskt byggt en fungerande Log Amp för att styra min Monotron från min Fatman!
Det var när jag testkörde Log Ampen som dessa problem uppstod.
Det visade sig att jag hade en dålig jordpunkt i Log Ampen, vilken gjorde Fatman till jord då jag kopplade in Pitch & Gate CV.
Att hitta vad som var fel med gaten var enkelt nog, men Pitch CV är det lite värre med.
Detta hände alltså när jag arbetade utanför lådan, jag ber om ursäkt om det var otydligt i mitt första inlägg.
Synd att du sålde din! Den låter gött som satan med en enkel white noise-generator, sub-oscillator & LFO mod! ^_^
Anledningen till att jag fokuserat på DAC-en är för att det står i manualen att den sköter halvtonsstegen.
Vad Epromen gör blir jag inte riktigt klok på, bortsett från att den styr och ställer tillsammans med IC1.
Min signalväg in på IC4, ut från motsvarande ben på "andra sidan" och in på IC5 känns normala, det är Out och (Out)' som ger 0 V oavsett input, vilket känns konstigt.
Resistansmät alla ledare? Inte säker på vad du menar med det..
Socklifiering har jag gett mig på sedan länge, jag har snart bytt varenda IC därinne känns det som! ^__^
Det var när jag testkörde Log Ampen som dessa problem uppstod.
Det visade sig att jag hade en dålig jordpunkt i Log Ampen, vilken gjorde Fatman till jord då jag kopplade in Pitch & Gate CV.
Att hitta vad som var fel med gaten var enkelt nog, men Pitch CV är det lite värre med.
Detta hände alltså när jag arbetade utanför lådan, jag ber om ursäkt om det var otydligt i mitt första inlägg.
Synd att du sålde din! Den låter gött som satan med en enkel white noise-generator, sub-oscillator & LFO mod! ^_^
Anledningen till att jag fokuserat på DAC-en är för att det står i manualen att den sköter halvtonsstegen.
Vad Epromen gör blir jag inte riktigt klok på, bortsett från att den styr och ställer tillsammans med IC1.
Min signalväg in på IC4, ut från motsvarande ben på "andra sidan" och in på IC5 känns normala, det är Out och (Out)' som ger 0 V oavsett input, vilket känns konstigt.
Resistansmät alla ledare? Inte säker på vad du menar med det..
Socklifiering har jag gett mig på sedan länge, jag har snart bytt varenda IC därinne känns det som! ^__^
EPROM'et är programminnet IC3 till mikroprocessorn!
Visst, ja. Jag såg fel i schemat. Tyckte att datautgågnarna från EEPROMet gick direkt till ADC:n så jag trodde det var nån slags vågformsgenerator. Men det är klart att en gammal 8031 måste ha ett externt programminne.
Hade det varit ett fel där hade alltihop garanterat tvärstannat.
Men det var något fel vid någon av ingångarna, så helt fel ute var jag ju inte.

Hade det varit ett fel där hade alltihop garanterat tvärstannat.
Men det var något fel vid någon av ingångarna, så helt fel ute var jag ju inte.

Utgångarna från DAC:en skall ligga på 0V faktiskt. Den ena är kopplad till jord och den andra till virtuell jord vid IC10:B. Det är strömmen ut från DAC:en som ändras med det inställda värdet och sedan omvandlas det till en spänning på utgången av IC10:B.
Jag tror det vore bra att kolla huruvida insignalerna till DAC:en ändras när man spelar olika toner inom samma oktav, och vad det är för utspänning från IC10:B. Trasig IC10:B eller dålig kontakt där borde också kunna ge samma symptom som du har, även om DAC:en också är en tänkbar felkälla.
Jag tror det vore bra att kolla huruvida insignalerna till DAC:en ändras när man spelar olika toner inom samma oktav, och vad det är för utspänning från IC10:B. Trasig IC10:B eller dålig kontakt där borde också kunna ge samma symptom som du har, även om DAC:en också är en tänkbar felkälla.
Tack för tipsen Kimmen!
Självklart är signalen på virtuell jord in på OP'n, att jag inte tänkte på det. #^__^#
Dock tycker jag det är underligt att strömmen omvandlas till en spänning - agerar den som en transkonduktansförstärkarkoppling?
Jag ställde min sequencer att spela fyra semitoner två gånger i åtta takter. Spänningsmätningarna är följande:
Utsignalen från IC10 ligger stadigt på 5 V.
Insignalerna för respektive ben på IC5 är:
6-9 + 12 ligger på 2,45V
Ben 5 & 11: 5V
Ben 10: 0V
Alla värden är oavsett vilka midinoter som skickas in.
Självklart är signalen på virtuell jord in på OP'n, att jag inte tänkte på det. #^__^#
Dock tycker jag det är underligt att strömmen omvandlas till en spänning - agerar den som en transkonduktansförstärkarkoppling?
Jag ställde min sequencer att spela fyra semitoner två gånger i åtta takter. Spänningsmätningarna är följande:
Utsignalen från IC10 ligger stadigt på 5 V.
Insignalerna för respektive ben på IC5 är:
6-9 + 12 ligger på 2,45V
Ben 5 & 11: 5V
Ben 10: 0V
Alla värden är oavsett vilka midinoter som skickas in.
Har du mätt med oscilloskop då eller bara multimeter? Med multimeter kan ju 2,45 V betyda att signalen växlar mellan 0V och 5V och ligger c:a 50% av tiden på varje. Men är det verkligen så att det är en likspänning på 2,45 V som finns där där så verkar det väl som att något är fuffens med IC4, för utgångarna borde vara antingen 0V eller 5V. Eller så är DAC:en trasig och kortsluter ingångarna.
IC10:B och R15 omvandlar strömmen från DAC:en och R14 till en spänning så tillsammans utgör de en transresistansförstärkare. Transkonduktans brukar innebära spänning-till-strömomvandling. C6 verkar förresten vara felvänd i schemat.
Du skrev ju tidigare att du hade spänning på alla ben till DAC:en utom utgången. Hur ser det ut på referensingångarna? De borde också ligga på 0V, precis som utgången. Fel kring C4 borde kunna leda till knas. Matningarna kan vara värda att kolla - de borde vara +8V och -12V, och sedan 0V på VLC.
IC10:B och R15 omvandlar strömmen från DAC:en och R14 till en spänning så tillsammans utgör de en transresistansförstärkare. Transkonduktans brukar innebära spänning-till-strömomvandling. C6 verkar förresten vara felvänd i schemat.

Du skrev ju tidigare att du hade spänning på alla ben till DAC:en utom utgången. Hur ser det ut på referensingångarna? De borde också ligga på 0V, precis som utgången. Fel kring C4 borde kunna leda till knas. Matningarna kan vara värda att kolla - de borde vara +8V och -12V, och sedan 0V på VLC.
Fasiken, där sa du nåt riktigt bra.
Jag får bygga mig ett oscilloskop-interfejs. Tänkte mig nåt i denhär stilen:
http://www.yann.com/en/diy-turn-your-gn ... /2010.html
Jag kommer nu befinna mig på en halvonödig semester ett tag så det kommer dröja ett tag innan jag kan reda ut hur det låg till med referensingångarna, etc.
Tack för alla bra tips så hörs vi längre fram.
Ha en go sommar så länge!
/M
Jag får bygga mig ett oscilloskop-interfejs. Tänkte mig nåt i denhär stilen:
http://www.yann.com/en/diy-turn-your-gn ... /2010.html
Jag kommer nu befinna mig på en halvonödig semester ett tag så det kommer dröja ett tag innan jag kan reda ut hur det låg till med referensingångarna, etc.
Tack för alla bra tips så hörs vi längre fram.
Ha en go sommar så länge!
/M
Hej alla glada elektrohuen!
Efter en kort visit i Skåneland m.m. har jag nu kommit hem glad i hågen och mätt litegrann.
Ben 1: 0
2: 0
13: 5
14: 0
15: 0
16: -9,84
Jag har bytt DAC:en men det har inte hänt något med semitonerna tyvärr. :/
IC 4 är också utbytt.
Några andra modiga förslag?
Mvh
/M
Efter en kort visit i Skåneland m.m. har jag nu kommit hem glad i hågen och mätt litegrann.
Ben 1: 0
2: 0
13: 5
14: 0
15: 0
16: -9,84
Jag har bytt DAC:en men det har inte hänt något med semitonerna tyvärr. :/
IC 4 är också utbytt.
Några andra modiga förslag?
Mvh
/M
Re: [löst!]Felsöka IC, närmare bestämt en DAC0800
Efter en konsultation med gurun Scott på Paia hittade jag felet i IC7.
Jag hade redan bytt den en gång men av någon anledning behövdes ett byte till.
Så hörs vackra analoga tongångar ljudande från pojkrummet återigen.
Tack för all support ni som kommit med input!
M
Jag hade redan bytt den en gång men av någon anledning behövdes ett byte till.

Så hörs vackra analoga tongångar ljudande från pojkrummet återigen.
Tack för all support ni som kommit med input!
M