mätinstrument önskas (skänkes eller byteshandel)

Användarvisningsbild
agfamatic

mätinstrument önskas (skänkes eller byteshandel)

Inlägg av agfamatic »

om någon moderator tycker denna tråd bör vara i "Köp / Sälj / Återförsäljare" delen av forumet så får ni gärna flytta den för jag vet inte riktigt om den här tråden hör hemma här eller på "Köp / Sälj / Återförsäljare"

hej jag har hållit på med elektronik sedan många år tillbaka i huvudsak har jag reparerat eller gjort modifieringar på diverse (främst äldre) bild och ljudutrustning som skivspelare,bandspelare radioapparater mm. både rör och transistorbaserat.

saken är dock den att min verkstad (som jag delar med farsgubben :oops: ) är ganska begränsad. farsan har en del sågar,borrar mm men när det kommer till elektronikverktyg och mätinstrument finns det bara min lödstation (en Stannol Industa 300) och en mulitmeter

som sagt ganska begränsat men saken är att jag tog nydligen studenten och är just nu arbetslös :( så jag bor fortfarande hemma och jag har inte råd att köpa någon utrustning till verkstaden :(

så då undrar jag om några av er här på forumet råkar ha något gammalt rostigt amatör-osilloskop från gud vet när som har legat och dammat i 20 år eller en gammal frekvensgenerator ni köpte på loppis bara för att det var billigt

för mig räcker det med att apparaten är komplett (dvs att alla delar sitter kvar någolunda) grejerna behöver inte vara fungerande heller så länge de går att laga (allt går visserligen ett laga men jag menar laga utan att det kostar skjortan)

det här är vad jag främst letar efter:

labaggregat, spelar ingeen störe roll vad det är för model så länge det går upp till 12v
osicilloskop, billigt, enkelt, gammalt, rostigt, slitet spelar ingen roll
kondensatortestare, helst äldre typ med leakage test. skick spelar ingen större roll så länge ingen har slagit en slägga i den
rörtestare? jag sätter det i listan bara för att
men jag tror knappast någon vill skänka en sådan med tanke på hur sällsynta dessa mytomspunna apparater verkar vara.

jag bor i Gnesta som ligger på östkusten så om du råkar bo i göteborg så kan det bli lite krångligt med frakten.
men om du bor i gnesta, södertälje,stockholmsområdet är det inga problem då kan jag komma och hämta upp.

som sagt kan jag inte betala med pengar (kanske en symbolisk summa som en tjuga eller en femtilapp) men jag har lite "skrot" jag kan tänka mig att byta med tex har jag en del gamla nixirör :wink: och en mindre mängd elektronrör och om någon skulle gilla äldre kameror så har jag några gamla kameraobjektiv till konica och olympus
och en hel del annat skrot och skräp.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: mätinstrument önskas (skänkes eller byteshandel)

Inlägg av YD1150 »

Ett tips är att du besöker en "amatörradioloppis", är en i Norrköping i höst (tillfälligt ändrat till Söderköping) .
Finns en hel del prylar inom teknik på dem så mätinstrument m.m. kan du lätt hitta där.
http://www.sk5bn.se/dokument/ovrigt/RAD ... 2_rev2.pdf

Sen har du en stor i Eskilstuna i mars.
http://www.sk5lw.com/esa/index.php/hamf ... mfest-2012

(Liten varning, att besöka dem är "beroendeframkallande". Tänk också på husfriden innan ni köper hem för mycket saker :lol: )
Skriv svar