Hur fungerar dom här?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Hur fungerar dom här?

Inlägg av kricka »

Satt och surfade omkring lite och hittade denna. http://www.marketexpo.com/new_product_i ... FG101L.jpg
Det är ju en sådan här liten oscillator eller vad man ska säga som
gör att sänker man ner den i vatten så bildas kall vatten ånga.
Men det jag undrar är hur fungerar dom igentligen och var i sverige kan man hitta sådana. Jag köpte en för några år sen. Som den lilla keramiska plattan gick sönder på.

//Kricka
frejo

Inlägg av frejo »

vet att rusta har haft nån variant, kostade typ 99:-
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Tack frej, kollade på rustas hemsida. Dom verkar ha en för 149kr så jag får väl köpa en sådan och öppna upp och gör en liten innehålls kontroll.
Får se om jag kan ta vägen från jobbet dom håller öppet 10-19 här i stan.
frejo

Inlägg av frejo »

hm, dom ligger på vägen från mitt jobb också....
Du jobbar inte på Servera?
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Njä jag jobbar på en bil verkstad i finspång. Men när jag åker hem så blir det inte så stor skillnad om jag svänger av lite på vägen hem. För rusta ligger ganska närma E4:an om man tar den vägen.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Har ett par själv hemma så jag kan försöka förklara det jag kan om dom.

Membranet som sitter ovanpå matas med en högfrekvent signal från en effekttransistor innuti neblern, dimmern eller vad man nu vill kalla den.
Det får membranet att vibrera väldigt snabbt och skapar ett tryck i vattnet och skapar en så kallad jetstöm uppåt mot ytan.
Vid ytan blandas vattnet med luften och finfördelas i små droppar och ser altså ut som spöklig dimma.
På våra halloweenfester som vi brukar ha har vi alltid som tradition att vi har en sån på bordet i en "häxgryta" så det ryker lite häftigt och med blå undervattensbelysning.

Kan lägga upp ett par bilder på det sen och ett ofullständigt kopplingschema på en.

Försökte bygga en men jag lade ner projektet.

Att öppna upp en är nästan lönlöst då all elektronik är ingjuten i epoxyharts för att göra det vattentätt.

Reservmembran och dimmrar i storleken 1,3 och 5 membran kan du köpa Här
Prislista

Dock är membranen så dyra så att man får nästan en helt ny nebler på rusta för dom pengarna.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Darn!

Jag köpte från en tysk site med lysdioder. Pyntade 24.99eur och dan efter var dom på extrapris för 20eur. :x

Jaha, då finns dom på RUSTA oxå. Ska ge dom i juklapp till några kreativa konstnärer...
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Usch då. Då hade det blivit billigare med RUSTA.
Ska köpa en där sen och fota den så får vi se om den är med eller utan lysdiodrar. Skulle tro att det sitter 5-6st på dom här som rusta säljer.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Dom som rusta säljer är utan lysdioder.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle vara roligt att göra en. Schema mottages tacksamt. :)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Tyvärr så är det nog så att det blir billigare att köpa en färdig och man får nog bättre prestanda.

Ska man köpa membran och alla komponenter för sig så är man nog snabbt uppe i dom summorna som en ny kostar så det är några av anledningarna till varför jag gav upp med projektet.

Lägger upp schemat till den här så ni kan titta lite, gjorde det lite snabbt så jag tror lysdioden sitter felvänd.
Hade schemat nedritat på ett papper och jag har inte infört värderna på komponenterna på det här nya schemat men kan göra det sen kanske om det finns något intresse för det här.

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om jag hade tänkt att göra någonting sådant här så hade nog jag gjort allt från scratch bara för skoj skull och för att det då kunnat bli riktigt billigt. Jag hittar tex någonting som ev kan fungera som membran (vet dock inte hur org membran ser ut så det ju bli ett problem) och på så vis fått det ordentligt billigt eftersom jag med stor sannolikhet kan ha resten av komponenterna i bra-att-ha-lådan. Ser att det är spolar med men det är inget som har med en transformator att göra? Komponentvärden hade ialf inte jag haft något emot. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

men är det inte typ ett sånt membran som sitter i peizohögtalare??? har för mig de kan fungera tilld etta med... o de är billiga
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vilka frekvenser är det som krävs ungefär?

(Ovanligt kort inlägg för att vara jag...)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Kan tyvärr inte lägga upp värdena idag då jag är upptagen och membranet går nog tyvärr inte att tillverka själv.

Spolarna är helt vanliga spolar, lindad med "ca" 1mm koppartråd på "ca" 6mm axel kanske "ca" 5varv.

Kan inte exakt hur många varv det ska vara men det är nog mindre viktigt.
Provae att linda några till mitt projekt förut och det fungerade utmärkt.

Frekvensen som dom ligger på är 1,7Mhz.

Jag provade själv med en piezohögtalare men det gav inget resultat så det är nog ett måste att man har ett riktigt keramiskt membran som är tillverkat för det syftet.

Membranet är ca 1mm tjockt, och 20mm i diameter och är belagt med någon tunn metall för att skydda membranet.

Här är två bilder på Mini-Nebler och deras membran.
På första bilden ser ni en lite dyrare variant bredvid rustas variant och det är faktiskt skillnad på hur mycket rök dom producerar.
Den dyare skapar mycket mer dimma än RUSTAs dimmer.
Den dyrare är till vänster och rustas till höger.

På den andra bilden ser ni membranens fram och baksida.
Nebler och membran
Membran

Kan nog lägga upp lite bilder på dom "in action" imorgon då jag ska använda dom.
Skriv svar