Jag har länge velat haft en UV exponeringslåda för kretskort och häromdagen fick jag äntligen tummen ur... Efter att ha kollat på kjell´s UV rör så kändes de en smula overkill. Jag såg då att det finns insektsdödare som använder UV ljus som lockbete. Tyvärr så fanns det inte angivet vilken våglängd UV rören använde sig av... Så jag stack iväg och köpet en för att testa: http://www.jula.se/insektsdodare-429010
Till min stora (nåja, det skulle varit fint med en insektsdödare så här års...) lättnad så fungerade det utan minsta problem!
Jag tänkte dela med mig av lite bilder från ombyggnaden då jag tror att det finns andra som är intresserade av ”alternativa” (och billiga) exponeringsmetoder...
Färsk ur förpackningen:
Överdelen öppnad: HV transformatorn, varje myggas värsta mardröm: HV transformatorn avlägsnad:
Nu blev det lite rum över för (högst eventuella) framtida timmermoduler:
En bild på lysröret: (Den som är intresserad av våglängder kan googla, det fanns en italiensk(?) sida med info.) Made in the migthy PRC, mums:
Jag kortade ner lådan i underkant (Jämför med den första bilden) och sågade till en baksida.
Därefter kläddes baksidan (botten) med alu.folie och en glasskiva för framsidan skars till. Glasskivan verkar inte blockera nämnvärt med UV ljus. Klart! Tjugan är där för att få sig en uppfattning om storleken:
Första kretskortet som har blivit till i ”the debugger”