LED som detektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nannou
Kontakt:

LED som detektor

Inlägg av Nannou »

Vet inte hur välkänt detta är men jag blev iaf helt förbluffad. En led reagerar på ljus, och skapar en spänning beroende på ljusmängden. En vanlig röd 5mm hålld upp mot en stark lampa gav över 1.1V och runt 3µA, det är ju helt sjuk. Riktad mot ett lysrör så kan manpå oscilloskop se en sinusliknande våg i 50Hz :D

Iaf, jag har en fråga om någon här har erfarenhet av detta. Efter lite experimenterande lyckades jag inte se någon ljuskänslighet på en led om den är normalt lysande, går det? Det kan ju göras helcoola knappar t.ex. mha detta, eller en skjutpotentiometer :D Kan ju alltid använda flera leds som switchar annars.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

För bättre effekt kan du ju använda fotodioder och fototransistorer som är specialjorda för ändamålet :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Om du pulsar lysdioden och mäter när den är släckt kanske det går ? *spekulerar*

Måste säga att det var en väldigt tuff idé !
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo det är riktigt kul!
Gjorde en test med 5mm LED's och en 60w skrivbordslampa. Det var lite svårt att mäta eftersom man fick ganska olika spänningar beroende på var och hur man höll lysdioden. Men ungefär så här blev det i genomsnitt:

Transparent. lyser Röd: 0,8v
Vanlig. lyser Gul: 0,35v
Vanlig. lyser Grön: 0,3v
Vanlig. lyser Röd: 0,12v

Du verkar ha en riktigt kraftig lampa som får ut 10 gånger mer kraft ur den vanliga röda än vad jag lyckades med. Eller så är det jag som borde byta skrivbordslampa... :)

Har man *väldigt* många lysdioder så kanske man kunde driva något med dem. 3µA är inte så mycket, men med 5000 LED's så kommer man upp till hela 15mA. Då kan man driva en ...lysdiod. :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

På jobbet använder vi samma princip när vi ska trimma in rätt hastighet på filmprojektorer.
Fast där har vi tagit en vanlig 2N3055 & sågat av plåtkapslen så att chippet blitt synligt, sen är det bara att hålla den framför projektorn & läsa av med en frekvensräknare & sjustera 24 & 18hz hastigheten!.
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Jag använde en rätt kraftig lampa plus att den är speglad.

Kolla filmen på denna sidan http://mrl.nyu.edu/~jhan/ledtouch/ helcoolt :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I AoE för något år sedan så använde dom just lysdioder byggda mot varandra så det blev läsgafflar för att detektera en vätskenivå med hjälp av en pinne som gick mellan dessa lysdioder beroende på nivå. Du kan också testa och se om du får ut mer ström om du lyser på lysdioden med en som har samma färg som "fotolysdioden" sänder ut.

Vanligt kisel som i transistorer har bättre förmåga att omvandla ljus till ström än vad lysdioder har så dom ger oftast ut mer ifrån sig.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Nannou >> Oh dregel dregel :roll:

Ser eventuellt ett framtida projekt... :tumupp:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Ledtouch-killen har verkar ha en del riktigt sjuka projekt om man kollar på http://mrl.nyu.edu/~jhan/

Någon som vill försöka sig på en lite mer komplett förklaring om hur matrisgrejen funkar?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har länge letat efter en viss sorts styrning till ett projekt. Länkarna gjorde att jag kom på lösningen. Tack!! :) :) :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Lätt man blev sugen på att bygga LED-touchpadden!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Undrar om den är ljuskänslig för annat ljus? Jag menar, rummet är ju ganska mörkt och den styrs ju av ljus. Undrar om den skulle fungerat lika bra om det varit ljust i rummet?

Jag blev så inspirerad att jag beställde ett stort paket med IR-dioder och fototransistorer. (IR-tekniken är inte lika känslig för dagsljus.) Tänkte se om jag kan göra något liknande.
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

En lösning på rumsljuset är ju att ha en referensled som man får låta bli att blockera :roll:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Den där touchplattan är helt klart inspirerande!.
Skönt med en frivillig försökskanin JimmyAndersson det ska bli spännande å följa!.
Skriv svar