Stickkontakt (Europakontakt) till induktionshäll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Denandrasida

Stickkontakt (Europakontakt) till induktionshäll?

Inlägg av Denandrasida »

Hej, ska bygga om mitt kök så småningom. Då kommer jag använda spisuttaget till en induktionshäll samt ett annat uttag till ugnen. Min fråga är, kan jag ha en kontakt på induktionshällen så den kan kopplas in med stickkontakt? Uttaget får givetvis en behörig elektriker montera.

//Jonas
Användarvisningsbild
Danny

Re: Stickkontat(Europakontakt) till induktionshäll?

Inlägg av Danny »

ja
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Stickkontakt (Europakontakt) till induktionshäll?

Inlägg av prototypen »

Kallas ja just spispropp, eller efter tillverkaren Perilex om du har trefas.
Bor du i äldre hyreshus och bara har enfas så finns det en stickpropp för det också.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Stickkontakt (Europakontakt) till induktionshäll?

Inlägg av MiaM »

I princip kan man använda vanliga schuko "vägguttag" till ugnen, eftersom den brukar vilja ha 16A, men det är verkligen max vad en sådan klarar.

Om du har ett perliexuttag nu så kan du komplettera med ett schukouttag kopplat till L3, N och jord för ugnen, och koppla hällen med perilex-stickpropp till L1, L2, N och GND.

OBS, kolla så att nolla verkligen är framdraget. Om det inte står 230V nånstans på spisen så behöver du mäta / titta för att vara säker. Det förekommer perilexuttag som efterhandsmonterats och man då struntat i att nollan saknas. Funkar för en spis med 400V elementspänning (alltså där varje värmekälla kopplas mellan två faser), men kopplar du in hällen där blir det skrot av hällen.

OBS: Att montera ett nytt schukouttag är behörighetskrävande, likaså att dra fram en nolla till perilexuttaget ifall det saknas.

Däremot får du montera schuko-stickkontakten på ugnen och perilexkontakten till hällen, om du vet hur du ska göra.
Skriv svar