Lithiumbatteri i husvagn?
Re: Lithiumbatteri i husvagn?
Hej!
Jag har mätt några gånger på vanliga bilrelä (Biltemas) och de jag har provat har dragit ca 150mA.
Huvudrelä, hur används det?
Jag har mätt några gånger på vanliga bilrelä (Biltemas) och de jag har provat har dragit ca 150mA.
Huvudrelä, hur används det?
Re: Lithiumbatteri i husvagn?
det blir att jaga mA - lamporna bör man kunna göra något åt till dito lysdiodsbestyckade samt se till att de inte lyser mer än vad som är nödvändigt.
reläer kan dra ganska mycket och 40 mA är nog snålt räknat för vanliga bilreläer, troligen drar de mer då de kan bli ganska varma
vill man inte byta till bistabila reläer (med lite mer komplex styrning) eller liknande strömsnåa dyrare 'standardreläer' så kan man alltid leka med dragström och hållström då man sätter ett motstånd i serie som sänker strömmen så att man närmar sig gränsen att reläet släpper och så sätter man en större elektrolyt parallellt över motståndet (rätt polaritet) så att vi tillslag så får den en ordentlig knuff för att dra reläet för senare minska i ström när kondingen blir uppladdad och den vägen håller nere strömförbrukning.
med dom enkla åtgärderna så har du troligen skottat fram ström/effekt för 1-2 st 3W vita LED som du kan använda bättre och ser man till att dessa också är dimmningsbara så spar man ytterligare ström.
reläer kan dra ganska mycket och 40 mA är nog snålt räknat för vanliga bilreläer, troligen drar de mer då de kan bli ganska varma
vill man inte byta till bistabila reläer (med lite mer komplex styrning) eller liknande strömsnåa dyrare 'standardreläer' så kan man alltid leka med dragström och hållström då man sätter ett motstånd i serie som sänker strömmen så att man närmar sig gränsen att reläet släpper och så sätter man en större elektrolyt parallellt över motståndet (rätt polaritet) så att vi tillslag så får den en ordentlig knuff för att dra reläet för senare minska i ström när kondingen blir uppladdad och den vägen håller nere strömförbrukning.
med dom enkla åtgärderna så har du troligen skottat fram ström/effekt för 1-2 st 3W vita LED som du kan använda bättre och ser man till att dessa också är dimmningsbara så spar man ytterligare ström.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Lithiumbatteri i husvagn?
Oj så mycket? Jag hade nästan uteslutet reläet i strömjakten då det kändes svårt att sänka förbrukningen särskilt mycket. Relät sitter precis vid batteri/säkringsdosa under en bänk, sedan sitter panelen med kontrollbrytaren överst i ett öppet skåp. Förut hade jag en vanligt brytare vid batteriet istället. Detta fungerade bra, förutom när man glömde att slå på den innan man bäddade upp. Man fick då lyfta upp plywoodskiva, madrasser med mera och stoppa ned handen in under för att slå på den...
På bilden nedan är det "enkelsäng". Det är två likadana träskivor. Man drar ut lådorna och monterar ett stödben. Sedan drar man ut den övre skivan och lägger ned ryggdynan, så har man en dubbelsäng.
Batteriet är inte på plats här, men sitter i mitten under bänken vid den svarta tampen.
Panelen.
Originalutseendet på indikatorlamporna måste behållas, men jag tror det blir rätt enkelt att byta lampan mot en vit led. Glasen är färgade så det behöver jag inte tänka på.
På bilden nedan är det "enkelsäng". Det är två likadana träskivor. Man drar ut lådorna och monterar ett stödben. Sedan drar man ut den övre skivan och lägger ned ryggdynan, så har man en dubbelsäng.
Batteriet är inte på plats här, men sitter i mitten under bänken vid den svarta tampen.
Panelen.
Originalutseendet på indikatorlamporna måste behållas, men jag tror det blir rätt enkelt att byta lampan mot en vit led. Glasen är färgade så det behöver jag inte tänka på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lithiumbatteri i husvagn?
Jag kan inte svära på att det var exakt 150mA, men jag har då för mig det.
Om du har och skall ha en viss typ av vippströmställare för att få rätt stil så tror jag det skulle gå att göra som i bilden för att få till en strömsnål lösning med ett tvåspolars bistabilt relä, vippströmställaren måste förstås vara växlande, jag tror det skulle funka. Jag har testat några liknande kopplingar och de har fungerat i alla fall, men man vet ju aldrig
. Enklast är väl att skippa reläet helt.
D3, D4, R1 och R2 kan man ta bort/ bygla över fast man kanske sparar lite på kontaktytorna hos S1 om de finns med.
Edit, Man ansluta den "röda" eller "blå" delen av C1 och C2 till både matningen (+) eller till Jord, bara man vänder kondensatorerna rätt.
Edit, Blir förstås enklare och effektivare att göra på ett annat sätt (bilden enklare).
Edit, Man kan ju sätta en diod i serie med med omkopplaren på den röda matar-ledaren för att förhindra att reläet skall växla om matningen sänker ström vid spänningsbortfall, om kopplingen ligger parallellt med någon annan last t ex.
Om du har och skall ha en viss typ av vippströmställare för att få rätt stil så tror jag det skulle gå att göra som i bilden för att få till en strömsnål lösning med ett tvåspolars bistabilt relä, vippströmställaren måste förstås vara växlande, jag tror det skulle funka. Jag har testat några liknande kopplingar och de har fungerat i alla fall, men man vet ju aldrig

D3, D4, R1 och R2 kan man ta bort/ bygla över fast man kanske sparar lite på kontaktytorna hos S1 om de finns med.
Edit, Man ansluta den "röda" eller "blå" delen av C1 och C2 till både matningen (+) eller till Jord, bara man vänder kondensatorerna rätt.
Edit, Blir förstås enklare och effektivare att göra på ett annat sätt (bilden enklare).
Edit, Man kan ju sätta en diod i serie med med omkopplaren på den röda matar-ledaren för att förhindra att reläet skall växla om matningen sänker ström vid spänningsbortfall, om kopplingen ligger parallellt med någon annan last t ex.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Lithiumbatteri i husvagn?
Intressant idé, men min brytare är enbart slutande, inte växlande. Skulle man kunna använda en Mosfet? Jag vill ju inte dra upp pluskabeln från batteriet till panelen, blir en 4-5 meter kabel i onödan. Dessutom känns det bra att kunna bryta huvudströmmen så nära batteriet som möjligt.
Re: Lithiumbatteri i husvagn?
Du skulle nog kunna göra ungefär som i bilden nedanför om du måste/ vill använda den just den strömställare du nu har.
Jag testade en liknande koppling fast som spänningsvakt, jag lät R3 vara referensspänning i den kopplingen, jag provar att skydda den idén men det verkar inte gå så bra, ganska dyrt är det också.
Kopplingen drar lite ström i till läge men man kan nog låta R2-R5 vara ganska högohmiga för att minska den strömmen.
Det kan vara så att man kanske behöver fixa några saker i kopplingen för att få den att fungera/ fungera bra, men principen borde vara ok tycker jag. Hur säkert det går att få det hela det vet jag inte.
Jag testade en liknande koppling fast som spänningsvakt, jag lät R3 vara referensspänning i den kopplingen, jag provar att skydda den idén men det verkar inte gå så bra, ganska dyrt är det också.
Kopplingen drar lite ström i till läge men man kan nog låta R2-R5 vara ganska högohmiga för att minska den strömmen.
Det kan vara så att man kanske behöver fixa några saker i kopplingen för att få den att fungera/ fungera bra, men principen borde vara ok tycker jag. Hur säkert det går att få det hela det vet jag inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Lithiumbatteri i husvagn?
Hmm, ser komplicerat ut...
Nu har jag iaf skaffat lite data. Laddade ett nytt fritidsbatteri fullt innan semesterresan, det blev 6 dagars fricamping. Nu har vagnen stått orörd ett par dagar, och batteriet mäter 12.66 volt. Enligt http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm är batteriet då fortfarande laddat till drygt 90%. Tyvärr var kontrollpanelen inte i form, så den har inte varit igång. Förbrukningen gäller istället relät, belysning och vattenpump.
Nu har jag iaf skaffat lite data. Laddade ett nytt fritidsbatteri fullt innan semesterresan, det blev 6 dagars fricamping. Nu har vagnen stått orörd ett par dagar, och batteriet mäter 12.66 volt. Enligt http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm är batteriet då fortfarande laddat till drygt 90%. Tyvärr var kontrollpanelen inte i form, så den har inte varit igång. Förbrukningen gäller istället relät, belysning och vattenpump.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Lithiumbatteri i husvagn?
Eftersom batteriet är på 72Ah, så har det gått åt cirka 7Ah. Om man tänker sig en solpanel som kan ladda batteriet, säg sex timmar per dygn... 6h*6d=36 laddningstimmar. Laddströmmen skulle då behöva vara 7/36=200mA? Tänker jag rätt nu?