Multiplex eller inte ?
Multiplex eller inte ?
Nån här som har lite koll på multiplexning av leds. Det jag undrar över är hur ljusutbytet påverkas. Om jag driver ett par dioder med en konstant ström på 20 mA behövs det då 40 mA i pulserna för att få samma ljusutbyte vid multiplex. Har hört att pulsade dioder upplevs ljusare fast de drivs med samma medeleffekt.
16 rader, och 80 mA på en rad i taget, måste bli 80/16 = 5 mA i snitt.
Vad fick du 20 mA från ??
Nu så kan 5 mA räcka mycket väl för att se skillnad på "släckt" och "tänd", lite beroende på typ av LED. Men de skall väll inte användas för att belysa något, utan bara för att "synas", eller hur ?
> Om jag driver ett par dioder med en konstant ström på 20 mA behövs det då 40 mA i pulserna för att få samma ljusutbyte vid multiplex.
Frågan är helt omöjlig att besvara om man inte vet vilken duty cycle (pulsförhållande) som används ! Vid en 1:2 mux stämmer det men inte vid en högre "grad" av multiplexning (som i ditt exempel med led matrisen där du ju har ett 1:16 förhållande).
Vad fick du 20 mA från ??
Nu så kan 5 mA räcka mycket väl för att se skillnad på "släckt" och "tänd", lite beroende på typ av LED. Men de skall väll inte användas för att belysa något, utan bara för att "synas", eller hur ?
> Om jag driver ett par dioder med en konstant ström på 20 mA behövs det då 40 mA i pulserna för att få samma ljusutbyte vid multiplex.
Frågan är helt omöjlig att besvara om man inte vet vilken duty cycle (pulsförhållande) som används ! Vid en 1:2 mux stämmer det men inte vid en högre "grad" av multiplexning (som i ditt exempel med led matrisen där du ju har ett 1:16 förhållande).
"Skulle tro" ?
Kan du underbygga det med något ?
Så vitt jag förstår, så kan man uppnå lite högre upplevd
ljustyrka, speciellt om man studerar lågströms applikationer där
den geneomsnittliga strömmen hade varit väldigt låg
(under den punkt där en LED är mer eller mindre linjär)
t.ex i batteridrivna PDA'er ock liknande. Men med moderna
LEDs (som är mycket mer linljära en vad LEDs var för 10 år sedan)
så är skillnaden mindre jämfört med förr.
Men att det skulle vara så stor skillnad som roten
ur duty cycle'n, verkar inte helt rimligt...
Det vore intressant med lite länkar som stöder det, de jag lyckades
hitta vid en snabb sökning på "perceived brightness led pulsed"
stöder det inte.
Kan du underbygga det med något ?
Så vitt jag förstår, så kan man uppnå lite högre upplevd
ljustyrka, speciellt om man studerar lågströms applikationer där
den geneomsnittliga strömmen hade varit väldigt låg
(under den punkt där en LED är mer eller mindre linjär)
t.ex i batteridrivna PDA'er ock liknande. Men med moderna
LEDs (som är mycket mer linljära en vad LEDs var för 10 år sedan)
så är skillnaden mindre jämfört med förr.
Men att det skulle vara så stor skillnad som roten
ur duty cycle'n, verkar inte helt rimligt...
Det vore intressant med lite länkar som stöder det, de jag lyckades
hitta vid en snabb sökning på "perceived brightness led pulsed"
stöder det inte.
Efter vad jag har läst i ett datablad över LED's från China Semiconductors är det så att om man utgår från samma genomsnittliga strömmen genom LED'na kommer ögat att uppfatta ljuset som dubbelt så starkt vid en duty-cycle om 10%.
Detta vill alltså betyda att om man pulsar 200mA genom dioderna med "lagom" intervall till att ge en 10%'ig duty-cycle verkar de dubbelt så starka.
Tyvärr är det inte många dioder som tål 200mA, de flesta jag har sett ligger på max: 160mA vilket sätter begränsningen i det fall.
Jag hade drivit den matris i 2 delar om 8x16 vardera, det medger att man kan välja en 12,5%'ig duty-cycle, det är ganska enkelt att trycka ut datan och enkelt att överskåda.
Detta vill alltså betyda att om man pulsar 200mA genom dioderna med "lagom" intervall till att ge en 10%'ig duty-cycle verkar de dubbelt så starka.
Tyvärr är det inte många dioder som tål 200mA, de flesta jag har sett ligger på max: 160mA vilket sätter begränsningen i det fall.
Jag hade drivit den matris i 2 delar om 8x16 vardera, det medger att man kan välja en 12,5%'ig duty-cycle, det är ganska enkelt att trycka ut datan och enkelt att överskåda.
Ska bygga runt 24 stycken matriser där varje matris ska ha sin egna kontroller som tar emot data och sen driver dioderna. Vill även ha en nätdel per matris. Varje matris kommer bestå av 16 x 16 RGB pixlar där varje pixel består av 2 röda, 1 grön och 1 blå oval lysdiod. Avståndet mellan pixlarna ska vara 60 mm i båda leden och hela kvadraten byggs upp av 16 smala aluminiumskenor med 16 pixlar i varje. Skenorna bildar sen en persien så det blir en kvadrat.
Har inte bestämt om det blir multiplex eller inte. Fördelarna med multiplex är mindre strömförbrukning och mindre antal drivkretsar. Däremot behövs 16 trissor och det blir kanske svårt att få ut lika mycket ljus som vid konstantdrivning. Kabeldragningen vid multiplex kommer heller inte bli rolig. 48 ledare för kolumnerna och 16 för raderna som ska dras mellan de 16 skenorna.
Hade tänkt smala kretskort i skenorna där lysdioderna sitter. Enklast blir då att sätta 3 stycken 16 bitars drivkretsar per kort också och driva allt konstant. Då behövs bara ett par ledare för att styra det hela.
Vill gärna ha lite förslag på drivning, för och nackdelar och även lite tips på kabeldragning mellan skenorna om man vill köra multiplex. Man kanske skulle köra multiplex lokalt i var sin skena
Har inte bestämt om det blir multiplex eller inte. Fördelarna med multiplex är mindre strömförbrukning och mindre antal drivkretsar. Däremot behövs 16 trissor och det blir kanske svårt att få ut lika mycket ljus som vid konstantdrivning. Kabeldragningen vid multiplex kommer heller inte bli rolig. 48 ledare för kolumnerna och 16 för raderna som ska dras mellan de 16 skenorna.
Hade tänkt smala kretskort i skenorna där lysdioderna sitter. Enklast blir då att sätta 3 stycken 16 bitars drivkretsar per kort också och driva allt konstant. Då behövs bara ett par ledare för att styra det hela.
Vill gärna ha lite förslag på drivning, för och nackdelar och även lite tips på kabeldragning mellan skenorna om man vill köra multiplex. Man kanske skulle köra multiplex lokalt i var sin skena

Med de lysdioder jag har hittat så blir balansen bäst med 2 röda, 1 grön och 1 blå. Eventuellt kunde man lägga in en till grön också. En extra fördelen med två röda dioder ä att de kan seriekopplas så det blir samma spänningsfall över alla tre färgerna.
Alla pixlarna ska sen kunna styras individuellt och drivas med 10 eller 12 bitars PWM för att kunna få fram vilken färg som helst. Med den höga upplösningen har man även möjlighet att få plats med gamma korrektion och vitbalansering. Allt ska sen styras från en huvudenhet som samplar ner en VGA signal och scalar om den till rätt upplösning.
Alla pixlarna ska sen kunna styras individuellt och drivas med 10 eller 12 bitars PWM för att kunna få fram vilken färg som helst. Med den höga upplösningen har man även möjlighet att få plats med gamma korrektion och vitbalansering. Allt ska sen styras från en huvudenhet som samplar ner en VGA signal och scalar om den till rätt upplösning.
Det är nog inte så dum idé. Varje skena muxas som t.ex 4x4 pixlar. Det borde föenkla kabeldragningen avsevärt. För varje skena blir det då 4 radsignaler och 4 kolumnsignaler isf 1 rad och 16 kolumner. Sedan kan man ju koppla samman dessa små matriser till större utanför varje skena.Maze skrev:Man kanske skulle köra multiplex lokalt i var sin skena
Om man nu vill ha så stor muxning.
Muxning brukar fungera bäst om man håller sig till relativt få antal kolumner, t.ex 2-8 eller liknande. Har man fler kolumner så blir toppströmmen genom lydioderna så väldigt hög för att få motsvarande ljusstyrka som en icke muxad diod.