Kan man köra en 230v ACmotor på sk. modifierad sinusvåg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Kan man köra en 230v ACmotor på sk. modifierad sinusvåg?

Inlägg av laban12 »

Frågan är mer specifikt: Kan jag köra min Nespressobryggare via en omvandlare i båten? Jag har en sådan där 12vdc -> 230vac som klarar 1500w kontinuerlig effekt. Bryggaren maxar 900w. Om vi bortser från den rent effektmässiga diskussionen så är den allmänna frågan om det är möjligt.

Jag antar att kompressorn i bryggaren drivs av en 220vac motor - kan dessa hantera den modifierade sinusvåg (fyrkantvåg) som omvandlaren ger!?
Om svaret är "det borde fungera" så vågar jag pröva, om svaret är "inte en chans" så väntar jag med kaffet tills jag har landström! :-)
blueint
Kontakt:

Re: Kan man köra en 230v ACmotor på sk. modifierad sinusvåg?

Inlägg av blueint »

Frågeställningen kanske borde vara om något riskerar att gå sönder. Annars är det ju bara att prova.

Min gissning är att om inget ingångsfilter skapar problem så blir kompressormotorn lite varmare utan att det gör något.
mjv

Inlägg av mjv »

Ja, ingen fara alls.
Många riktare kör med fyrkantsvåg.

Edit: Det är inte motorn du ska vara orolig för. Får den sin spänning x tid så är den nöjd, oavsett hur kurvan ser ut. Det som kan trilskas är styre
styrelektroniken. Men den tar inte skada så prova du, går det så går det. Jag är 99.9 på att det går bra.
xxargs

Inlägg av xxargs »

värmeelementmässigt - inga problem

motormässigt - kan gå och då den bara går just under bryggningen och därmed intermittent så tror jag inte det är några bekymmer värmemässigt trots fulström, detta är mer ett problem för saker som går kontinuerligt som trafo och fläktmotorer.

kruxet är om den startar övh. med den relativt klena strömförsrjning du har då startströmmarna kan vara > 10 ggr driftströmmen och mycket beror på din omvandlares beteende vid överlast - en del sänker 'bara' spänningen vid överlast medans andra tvärstänger ned sig och sitter ett hörn och tjurar vid överlast.

med andra ord, det är bara att prova.
J10

Inlägg av J10 »

Den enda fancy kaffebryggaren jag kikat i hade en kompressor som mer eller mindre var en elektromagnet som drog en kolv fram och tillbaka linjärt. Ingen vanlig roterande kolvkompressor.
Kan inte tänka mig att den skulle bli särskilt ledsen av fyrkant.
xxargs

Inlägg av xxargs »

slår den i 50 Hz då ?? - då ser inte jag heller att det skulle vara problem.

om den går med annan takt så är det förmodligen någon elektronisk styrdon inblandad med ingång med EMC-filter och är det kapacitiv ingång på dessa så kan det bli jobbigt för fyrkantomvandlaren även om den är stor, samma problem kan man ha med strömaggregatet till ev. styrelektronik på enheten.
J10

Inlägg av J10 »

Ur mitt minne så tycker jag att den lät som att den gick i ca 50Hz iaf. Mycket högljudd apparat.
Det är säkert billigast att tillverka så också.
laban12

Inlägg av laban12 »

Då packar jag ner den! :)
Det verkar ju som att det borde fungera...
Skriv svar