Analog förstärkare för DCF77?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mkk

Analog förstärkare för DCF77?

Inlägg av mkk »

Hej alla,

Jag hittade en fin liten ferritantenn på elektrokit (Art.nr: 41010385) som är avstämd till 77.5 kHz. Den har en liten 10n konding parallellt med lindningen. Antennen är ej att förväxla med Conrads DCF MOTTAGARKORT nr 641138...

Nu vill jag förstärka mottagen signal för att i slutändan kunna tolka DCF77. Tanken är att glätta den förstärkta signalen och diffa den mot en väl vald DC för att läsa ut 0 eller 1 i en AVR vid de olika amplituderna.

Problemet är att jag går bet på att designa förstärkaren. Jag har gjort ett provskott med en enkel design (rätt lik http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... e2.html#c3) men resultatet blev oberoende av om antennen ens var inkopplad... :tumner:

Har utan framgång försökt simulera därefter, i hopp om att min model av antennen och div brus är tillräckliga. Jag har en 5 V källa som jag brusar med 50 Hz med ganska hög amplitud, typ 10 mV. Antennen är en 10n konding parallellt med en 421 uH spole och en sinus 77.5 kHz 1 mV källa. Har lagt på 5 mV 250 kHz brus på den.

Har någon något tips på en design som skulle kunna funka?
ds77

Re: Analog förstärkare för DCF77?

Inlägg av ds77 »

Det finns ju en del om man söker, tex http://www.extremecircuits.net/2010/05/ ... ifier.html. Förstärkardelen på den kretsen kanske kan vara värd att kolla på.

Jag misstänker att ditt problem med förstärkaren du provat är för låg ingångsimpedans, du vill belasta din antenn(spole/kondensator) så lite som möjligt för att behålla selektiviteten.

För de här frekvenserna kan det ju vara värt att fundera på OP-förstärkare också, speciellt om du vill få en signal som du kan koppla in direkt på en digital ingång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det kan kanske vara bra att för säkerhets skull se till att filtrera bort frekvenser en bra bit från 77kHz före förstärkning.

77kHz-signalen lär vara rätt svag, medan t.ex. 50Hz nätbrum är många gånger starkare.

Avstämningen med ferritspolen + kondensatorn är i sig bra men kanske inte tillräckligt för att 50Hz-störningarna inte ska bli för störande.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Som första steg rekommenderar jag JFET (t.ex. BF245 eller BF256) eller Dual-Gate MOSFET ( BF981, BF998 m.fl.)
så att resonanskretsen inte belastas för mycket.

Schema m.m. på DCF77 mottagare:
http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/dcf77.htm
Användarvisningsbild
mkk

Inlägg av mkk »

Tack för tipsen!

Jag har labbat lite med en OP och lite bandpassfilter. Gått sådär.. Det tycks att en JFET är the way 2 go som YD1150 säger. De fungerande projekt som jag hittar på google börjar ofta med en BF245. Har dåligt på hyllan så det hela får ligga på is tills jag får leverans...

Ja, 50 Hzen kan bli dum. Spec då jag tänkta blanda 77500an med en 77600 eller så från en 555 osc. Diffen vill jag lågpassfiltrera och medelvädesbilda till en DC som sedan tolkas. 50 Hz ligger ju då mitt i smeten. Förhoppningen är dock att dess bidrag är konstant så att DCn bara får en liten offset. Ev kanske det får bli ngn AGC på det.
Skriv svar