Jag hittade en fin liten ferritantenn på elektrokit (Art.nr: 41010385) som är avstämd till 77.5 kHz. Den har en liten 10n konding parallellt med lindningen. Antennen är ej att förväxla med Conrads DCF MOTTAGARKORT nr 641138...
Nu vill jag förstärka mottagen signal för att i slutändan kunna tolka DCF77. Tanken är att glätta den förstärkta signalen och diffa den mot en väl vald DC för att läsa ut 0 eller 1 i en AVR vid de olika amplituderna.
Problemet är att jag går bet på att designa förstärkaren. Jag har gjort ett provskott med en enkel design (rätt lik http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... e2.html#c3) men resultatet blev oberoende av om antennen ens var inkopplad...
Har utan framgång försökt simulera därefter, i hopp om att min model av antennen och div brus är tillräckliga. Jag har en 5 V källa som jag brusar med 50 Hz med ganska hög amplitud, typ 10 mV. Antennen är en 10n konding parallellt med en 421 uH spole och en sinus 77.5 kHz 1 mV källa. Har lagt på 5 mV 250 kHz brus på den.
Har någon något tips på en design som skulle kunna funka?