Hej
Jag har en frys som pendlat i temperatur. Vid - 11 grader larmar frysen och med lite tur har frysen sedan gått ned i temp. Intervallerna i den pendlande temeraturen ökade och nu har jag läst att det troligtvis är fel på kondensatorn. Jag har plockat ut kretskortet och tänkte nu köpa en ny kondensator och löda dit. Problemet är bara att jag inte hittar just denna kondensator hos någon av våra elektronikbutiker på nätet att beställa.
Det verkar också som att det finns två kondensatorer då de efter olika beteckningar ändå har X2 MKP som gemensam beteckning.
Fråga 1. Skall båda bytas (om vi antar att det är kondensatorn som felar)?
Fråga 2. IEC 40/100/21 gäller för den kondensator jag har, kan jag välja kondensator med anna IEC?
Bifogar en bild på kretskort med de två kondensatorerna jag tror det gäller.
Fabrikat är EPCOS TDK
Tack på förhand!
Peter
Byte av kondensator till en frys Husqvarna QT3149FX
Byte av kondensator till en frys Husqvarna QT3149FX
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Re: Byte av kondensator till en frys Husqvarna QT3149FX
Står det X2 så är det en kondensator som får ligga tvärs över fas och nolla, vad jag kan se så är den märkt 275V~ och den har inget med temperaturstyrningen att göra, det är en avstörningskondensator.
Man kan undra varför skulle du byta den? är den bränd eller är det ett känt fel eller var det ett skott från höften.
Bara sådär byta en pryttel är som att släppa en blind i okänd terräng.
Protte
Man kan undra varför skulle du byta den? är den bränd eller är det ett känt fel eller var det ett skott från höften.
Bara sådär byta en pryttel är som att släppa en blind i okänd terräng.
Protte
Re: Byte av kondensator till en frys Husqvarna QT3149FX
det som jag sett tidigare är att man använder ofta kapacitiv spänningsdelning för att mata elektroniken, och då behöver man ha X2-kondingar i den kedjan, här verkar dock finnas en liten trafo så det är nog inte omöjligt att logikströmförsörjningen switchas över trafon ändå.