Steglös hastighetskontroll av 230 AC motor?
Steglös hastighetskontroll av 230 AC motor?
Hur kan man styra en AC motor 230V tex från en borrmaskin steglöst via tex en potentiometer (bara som styrreglage inte strömbegränsare)?
Jag vill kunna få en långsam uppstart i början innan man når högre hastighet.
Ska bygga en lindningsmaskin för olika typer av spolar där mycket tunn tråd ska användas så måste vara jämn och fin varvtalsökning så tråden inte ryker.
Ville slippa DC motor utan vill kunna köra direkt från nätet. Simplare lösning ju bättre.
Jag vill kunna få en långsam uppstart i början innan man når högre hastighet.
Ska bygga en lindningsmaskin för olika typer av spolar där mycket tunn tråd ska användas så måste vara jämn och fin varvtalsökning så tråden inte ryker.
Ville slippa DC motor utan vill kunna köra direkt från nätet. Simplare lösning ju bättre.
Re: Steglös hastighetskontroll av 230 AC motor?
Om du tar motorn från en borrmaskin så har du ju fartreglaget också
Annars fungerar en vanlig dimmer oxå.

Om jag minns det rätt så fungerar dimmer ej till AC motorer.
Jag måste ha smother operation än så och jag vill ha en pot och inte den trycknappen. Måste vara finlir. Det kanske går att använda det reglaget som sitter i en borrmaskin och bygga om för mina ändamål men det vet jag ju inte. I det befintliga tillståndet fungerar det inte.thewho skrev:Om du tar motorn från en borrmaskin så har du ju fartreglaget också![]()
Hur precionssäkert är en dimmer? Min magkänsla säger mig att det finns risk att det rycker igång?
Jodå det gör de, dock finns det speciella dimmrar avsedda för motorer, men vanliga funkar de också.blueint skrev:Om jag minns det rätt så fungerar dimmer ej till AC motorer.
Ännu bättre hade varit någon elektronisk styrd smothe start så den alltid började försiktigt och sen gick långsamt upp i varv till det varvtalet jag ställt in via pot???
Tanken är dock att bygga kretsen själv till det hela. Kör jag med DC är det lättare för mig att fundera ut det hela men med AC vet jag inte riktigt hur man kan gå tillväga. Hur är styrningen i en borrmaskin uppbyggd?
själva borrmaskinsmotorn är en allströmsmotor så den kan gå med likström om det är bekvämare för dig - dock upp till 230 Volt likspänning...
borrmaskinstyrning av den äldre sorten är ofta tyristorstyrning av samma sort som dimmer men arbetar med bara ena halvperioden (det är därför de brummar mycket mer märkbart än om man skulle köra via dimmer med dicac/triac - styrning) och kopplar direkt till nätspänningen endast när du trycker styrningen i botten med klart märkbar hastighetsökning i ett steg.
ingen smidig styrning alls om du hade tänkt dig en noggrann styrning med uppvarvningsramp etc.
...
det kanske är bättre med en 3-fasmotor med frekvensomriktare istället av typen som kan köra från 0 Hz och uppåt med ställbar konstanström (för konstant moment) etc.
(enfas-motor är värre eftersom startlindning, kondensator etc. är bara gjort för att fungera bara vid en frekvens)
borrmaskinstyrning av den äldre sorten är ofta tyristorstyrning av samma sort som dimmer men arbetar med bara ena halvperioden (det är därför de brummar mycket mer märkbart än om man skulle köra via dimmer med dicac/triac - styrning) och kopplar direkt till nätspänningen endast när du trycker styrningen i botten med klart märkbar hastighetsökning i ett steg.
ingen smidig styrning alls om du hade tänkt dig en noggrann styrning med uppvarvningsramp etc.
...
det kanske är bättre med en 3-fasmotor med frekvensomriktare istället av typen som kan köra från 0 Hz och uppåt med ställbar konstanström (för konstant moment) etc.
(enfas-motor är värre eftersom startlindning, kondensator etc. är bara gjort för att fungera bara vid en frekvens)
Okej det kanske är lättare med DC styrning då. Fast då kanske man ska transformera ned sig lite i spänning så slipper man joxa med så hög spänning. Vad brukar en DCmotor dra för ström ungefär, säg att jag slaktar någon skruvdragare på 12V eller något??
Jag har byggt mej en triac/diac styrning som kanske skulle fungera.
Passar även väldigt bra till limpistoler som blir för varma, eller för glödritning.
Motorstyrning
Passar även väldigt bra till limpistoler som blir för varma, eller för glödritning.
Motorstyrning
Det där ser ju faktiskt ut som det skulle kunna fungera.......vill ha ganska långt vrid på poten innan den sticker i väg dock men det går väl fixa med en logpot antar jag? Funkar detta schemat? http://electroschematics.com/444/motor- ... ith-triac/ behöver man ha 20uH drosseln? Jag behöver inte ha bibehållen hastighet vid last som detta schema gör anspråk på......
Den kretsen är likvärdig med den jag har så den skulle säkert fungera.
Induktansen är till för att begränsa störningar från regulatorn så den behövs!
Frågan är då vad jag ska ha för drossel och hur mycket ström den ska tåla? 10A(som är märkspänningen på en komponent) kommer väl inte på tal för en borrmaskin som dessutom inte ska gå på full fart som i schemat, det måste väl vara en betydligt kraftigare motor. Är det helt galet att tänka att strömmen halveras för halverat varvtal osv?