Windows 7 förstör (inte) min USB-enhet - LÖST!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Windows 7 förstör (inte) min USB-enhet - LÖST!

Inlägg av hanzibal »

Hejsan!

Har problem med min garageportsstyrning. Enheten fungerar perfekt under Windows XP (SP3) men två gånger har den nu gått sönder när jag anslutit den till en PC med Windows 7 (64bit).

Nedan är mitt kopplingsschema där alla till synes oanslutna chip-pinnar är kopplade till jord via en 10k-resistor. Chipet är en MCP2200 från Microchip som är en brygga mellan USB (HID) och SPI men i nuläget använder jagk endast GPIO. Sensorerna är mikrobrytare som känner av resp. ändläge och reläutgången används för att dra maskineriets pulsbrytare för att manövrera porten (upp/ned/reversera).
gdc.JPG
Någon som begriper vad detta kan bero på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hanzibal 12 juli 2012, 15:24:32, redigerad totalt 4 gånger.
H.O

Re: Windows 7 förstör min USB-enhet! (?)

Inlägg av H.O »

Jag har inte så bra koll på USB men jag har svårt att se hur operativsystemet i sig skall ha någon inverkan här, det är nog snarare hårdvaran i datorn MED Win7 som skiljer sig från den med XP och att DET kan påverka.

Är det 1.0uF eller 10uF du har tvärs över matningen som kommer via USB-bussen? Maximal kapacitans över matningen är specificerad till 10uF och man rekommenderar 1uF. Det kan vara så att du får en strömrusning eller "spänningspik" och att det är det som förstör kretsen.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag tror inte att någon kan begripa vad som gått fel utan en mer detaljerad beskrivning av vad "går sönder" betyder. Brinner den upp? Slutar den fungera i W7 men fortsätter att fungera i XP? Får du något felmeddelande? Och precis som H.O skriver (som hann imellan när jag skrev :) ) så tror jag knappast att det är W7 som "förstör" kretsen...
edit: Läste igenom mitt inlägg och ser nu att jag låter lite väl dryg. Det var inte min mening.
Senast redigerad av sneaky 7 juli 2012, 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jo, så är det kanske - jag har ju inte testat XP på samma maskin som kör Win7.

Det finns både 10uF elektrolyt och 0,1uF keramisk över matningen, dvs. mellan USB 5V och jord.

Jag hade lite på känn att det kan vara något sådant som strömrusning, det visst stod något om det i databladet...

Till att börja med bör jag alltså ta bort 10uF-elektrolyten?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

sneaky skrev:Jag tror inte att någon kan begripa vad som gått fel utan en mer detaljerad beskrivning av vad "går sönder" betyder. Brinner den upp? Slutar den fungera i W7 men fortsätter att fungera i XP? Får du något felmeddelande? Och precis som H.O skriver (som hann imellan när jag skrev :) ) så tror jag knappast att det är W7 som "förstör" kretsen...
I kronologisk ordning:

1. Ansluter till PC med XP - funkar fint
2. Ansluter till PC med Win7 - funkar inte
3. Återansluter till XP - funkar inte

Chipet brinner inte och inga komponenter heller vad jag kan se utan är bara dött efter punkt 2 ovan. Inga felmeddelanden annat än att Windows säger att "enheten inte går att använda".

Efter att detta hände första gången bytte jag ut chipet (med mycket möda och stort besvär), andra gången det hände var på en annan maskin som också körde Win7. Jag inser att det är långsökt att OS skulle paja chipet men OS är gemensamma nämnaren - att det "bara" hänt två ggr är såklart ett ganska klent underlag för mitt påstående...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag hade nog valt en optokopplare istället för relä. Ett relä känns inte bra driven av USB.
Ska det inte vara några resistorer i serie på D+ och D- på USB-ingången?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

jesse skrev:Jag hade nog valt en optokopplare istället för relä. Ett relä känns inte bra driven av USB.
Ska det inte vara några resistorer i serie på D+ och D- på USB-ingången?
Jo, jag funderade på det men eftersom det inte är jag som skall använda prylen så kan jag ju aldrig veta riktigt vad man kopplar in.

Sedan har jag ju den obligatoriska dioden över spolen och reläet har inte använts under Windows-testerna ovan så det skall inte spela någon i sammanhanget tycker jag.
jesse skrev:Ska det inte vara några resistorer i serie på D+ och D- på USB-ingången?
En del USB-enheter som jag meckat med har haft typ 22 ohm på D+/D- men referensdesignen från Microchip har det inte och inga andra av det 10-tal liknande kopplingar jag sett med samma chip heller. Tror att dessa resistorer sitter internt, liksom pullup på D+.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är Q1 en bipolär transistor ?
Ska den inte ha ett basmotstånd ?

Det är av olika anledningar vanligare att man drar ut GND
till de olika sensorerna (det är en enkel slutande kontakt?).
Och alltså dina 10k pull-down kopplade som pull-up istället.

RES1 är alltså en keramisk resonator, inte en kristall ?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det är en PNP så då skall den kanske ha det?

Datablad:
http://www.sparkfun.com/products/522

Japp, res1 är en keramisk resonator (hade väldiga problem att få kristall att funka):
http://uk.farnell.com/ael-crystals/c12m ... t=144-8128
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det är en PNP...

Har ju ingen betydelse. BJT är väl en vanlig bopolär transistor, så du borde
få strömrusning och sen så beror det på vad porten (GP8) "tål" så att säga.
Det blir i stort sett kortslutning i ena riktningen (över en diodövergång).
xxargs

Inlägg av xxargs »

datorn du använder, är det en nätansluten historia, om laptop - med eller utan nätaggregat inkopplad. Är fastat datorn resp. när den körs med adapter - ansluten till jordat uttag ??

- kort sagt prova en laptop som körs på batteri nästa gång

är utrustningen som skall anslutas jordad i någon avseende till nätjord/nollan.

om nätanslutet så kan jag tänka mig att det kan bli en smäll på första ledaren som möter varandra i USB-kontakten och är det inte jord så kan saker hända

är datorn dessutom ansluten till ojordad kontakt eller har dubbelisoleras adapter så är det lätt hänt att det kan vara 110 Volt skillnad (men ger bara lite ström) som smäller igenom när kontakten ansluts i USB-kontakten.

det finns orsak till varför ethernet mfl. kör med galvaniskt isolerade anslutningar via lite toroidtrafo och ovanstående är en av orsakerna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det är en PNP

På ritningen är det en NPN...

När GP8 är "låg" borde det uppstå strömrusning
från 5V genom trissan in i GP8. Om det vore en NPN
blir det samma sak fast vid "hög" och från GP8 genom
trissan till GND (relät hade då suttit "ovanför" trissan).
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Den första Win7-maskinen var en nätansluten laptop ojordad, den andra var också en laptop men vet inte om laddaren var inkopplad eller om den var jordad eftersom det inte var jag som testade. Den första XP-maskinen var stationär och jordad, den andra en laptop som gick på batteri.

Har hört att det är väldigt svårt att galvaniskt isolera USB men så kanske inte är fallet?

Båda Win7-maskinerna är av senare modell emedan XP-burkarna har några år på nacken.

Jo, det är en NPN - jag tänker alltid fel på detta :oops:

Nåja, jag skall försöka koka ner allt det ni skriver och föreslår och sätta ihop ett "recept" på förbättringar. Borde såklart bollat detta innan jag lödde ihop allt men det sitter i ett experimentkort och det finns faktiskt några lediga hål kvar :lol:
Senast redigerad av hanzibal 7 juli 2012, 16:45:55, redigerad totalt 3 gånger.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK.
Det är i alla fall uppenbart att det saknas motstånd på basen
och det är inte alls bra och skulle kunna vara en orsak (eller
i alla fall bidra) till problemen.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Vilket värde föreslår du på bas-resistorn?
Skriv svar