Transformator?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Transformator?

Inlägg av JimmyAndersson »

Hittade en transformator på Kjell (44297) som ger 2x12v och 1.5A.

Någon som känner till om Kjell anger sekundär-spänningen belastad eller obelastad?

Behöver +12v och -12v som ska klara 1A och kopplas till en effekt-op-förstärkare (eller eventuellt effekt-transistorer.) Har inte hittat någon annan transformator på Kjell som ger mer spänning och Elfa's är mycket dyrare...

Eller vågar man rent av köra med denna transformator och enbart likrikta spänningen och sätta kondensatorer för att få den stabilare? En regulator (typ 7805 och motstvarande negativa) eller zenerdiod skulle ju göra att spänningen hamnade under +12v (och över -12v).

Kommentarer? :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Efter vad jag vet anges sekundärspänningen alltid vid den specificerade belastningen, alltså är det 12Vac vid 1,5A. Detta gäller för transformatorer i gemen.

Att likrikta och glätta och tro att det ger en stabil spänning är löjligt...men:
hur stabil ska den vara?
Har du en op-amp-koppling med bra CMRR har en visst ostabilitet på matningen ingen betydelse.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns alltså en chans att det kan gå. Men vill jag vara på säkra sidan så är det bättre att titta efter en transformator med mer sekundär-spänning.

En parantes: Jag kan ha fel, men jag tror att man skulle kunna få bort tillräckligt rippel med kondensatorer (som visserligen skulle bli dyrare än en regulatorkrets). Däremot så skulle jag inte få någon säkerhet att spänningen verkligen höll sig på 12Vdc. (Spänningen som kommer från vägguttaget kan ju variera lite och det skulle innebära variationer även på sekundärsidan.)

Men jag ska kolla vad min op-förstärkar-koppling klarar.

Tack för svaret!
Skriv svar