Tips på kabelgenomföring och tåliga kontakter för 12V på MC

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
emil.s

Tips på kabelgenomföring och tåliga kontakter för 12V på MC

Inlägg av emil.s »

Hejsan!

Tänkte försöka dra in 12v i Top-boxen på min MC, för att kunna ladda dator/telefon medans man är på semester.

Först så tänkte jag dra fram kabel under sadeln, och sätta en sådan där mindre kontakt någonstans bakom sadeln, i anslutning till pakethållaren. Den kommer ju att sitte ute hela tiden, i regn och under körning, så där behöver jag ju en kontakt som håller hyffsad kvalité. Den kommer förmodligen inte heller att skruvas fast, utan den kommer att ligga i en liten springa som finns mellan sadeln och pakethållaren, så den bör inte heller ha några utstickande delar eller liknande.

Sen ska ju strömmen in i packboxen också. Den är av plast, och det vore ju trevligt om det blev någolunda vattentätt. Hur för man genom en kabel i ett sådant här sammanhang på ett vettigt sätt?

På insidan så bygger jag en liten låda med alla elektronik, och ett extra "vanlligt" 12v uttag, men den biten har jag koll på.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Tips på kabelgenomföring och tåliga kontakter för 12v på

Inlägg av Klas-Kenny »

Förskruvning? Om det finns tillräckligt med plats Dvs, de sticker ju ut lite.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Tips på kabelgenomföring och tåliga kontakter för 12v på

Inlägg av CPMS »

Eftersom kontakten ska hänga lös och utsättas för regn mm skulle jag nog inte göra det mer avancerat än isolerade flat/rundstift. Ta till lite längre kabel och när kontakterna börjar bli lite rassliga, klipp bort dom och pressa fast nya.

Genomföring in i toppboxen: en vanlig passande gummigenomföring och en knut på kabeln på insidan som dragavlastning borde duga.
31480_stor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar