Styrbox gammal bil.. D-jetronic

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jocke.cc

Styrbox gammal bil.. D-jetronic

Inlägg av Jocke.cc »

Finns det någon möjlighet att modernisera denna gamla styrbox till min Opel commodore, det är alltså Bosch första elektroniska insprutning som kom i början på 70-talet. Vissa funktioner funkar inte som de ska, tidrelä till bränslepump och till kallstart, kan tänka mig att det finns modernare grejor att sätta dit istället. Denna första insprutning funkar inte som de moderna, det skiljer en del även om det är besläktat med Bosch senare versioner. Bifogar lite bilder på den megastora styrboxen :)
Bild
Som ni ser så är det 2 kretskort i den.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Styrbox gammal bil.. D-jetronic

Inlägg av Icecap »

Det är klart att det går att modernisera men det är frågan för om det är lönt att bygga en ny styrbox själva eller om inte det ville vara bättre och mer kostnadseffektivt att köpa ett färdigt system.

Rent omedelbart tänker jag på Megasquirt men det finns sannolikt fler och bättre.

Men du kan såklart bygga en box själva, du behöver dock vara lite bra på mikroprocesorer och programmering...
Jocke.cc

Inlägg av Jocke.cc »

Lite svårt med färdigt system när det inte finns givare som på ett modernare system, såsom LMM, vevaxelgivare och annat. Detta jobbar med undertrycket i insuget och som sagt med ngt slags tidrelä men tempgivare är lika som ett modernt system. Ställde bara frågan eftersom det vore kul att få det att fungera på det gamla sättet, lättaste är ju att byta till ett modernt topplock med insprut, kabelhärva och allt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

LMM behöver du iofs inte med megasquirt eller många andra eftermarknadssystem, dom kör med MAP-sensor istället, och vevaxelgivare är nog inte så svårt att slöjda dit.

Är dock inte så insatt i hur D-jetronic funkar, är det första generationens elektroniska system eller ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jocke.cc

Inlägg av Jocke.cc »

Glenn skrev:LMM behöver du iofs inte med megasquirt eller många andra eftermarknadssystem, dom kör med MAP-sensor istället, och vevaxelgivare är nog inte så svårt att slöjda dit.

Är dock inte så insatt i hur D-jetronic funkar, är det första generationens elektroniska system eller ?
Ja det är absolut första generationens elektroniska system. Sitter på Opel Commodore, En del Porsche, Volvo 164 och någon annan tysk från tidigt 70-tal. Jag har en "bruksanvisning/kopplingsschema" till sprutet så det är inte så svårt att lista ut hur det funkar, tom jag fattar som inte är så insatt i elektronikens värld.

Nä en vevaxelgivare kan jag nog få dit, idag är det fördelaren som ger 2 impulser pr varv men det är mekaniskt/elektriskt och man vet inte när det ger upp.
Det är kul att kunna ha det gamla men med förbättringar tänkte jag. Det kanske är som ICEcap och Glenn skriver, bättre att få dit ett eftermarknadssystem.
Är lite fundersam på om ett nyare kan hantera en del av de gamla givarna eller så får jag byta ut och lägga till det med. Det är en ganska potent motor även
om den inte är på mer än 160hp original, med dagens system går det nog att klämma ut minst 10% till, det håller den lätt till och spridarna flödar hur mycket som helst.
svanted

Inlägg av svanted »

om man skulle försöka sig på att bygga en egen ECU, vad ska man i så fall använda för låda?
det mest idealiska vore en burk med en/flera typ fyrkantiga flatstift kontakter och med skruvanslutningar till respektive stift på insidan.
lådan bör kunna tas loss för modifiering av elektroniken och för test på bänk och kontakterna ska vara enkla att utöka med kablar
till givare/utgångar i efterhand.
som prototyp är nog en labbplatta på insidan bra....
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jocke.cc: om det är "bättre" är en fråga om vad du tycker!
Vill du uppdatera systemet på ett enkelt sätt är det det lättaste och det blir nog svårt att göra billigare med självbygg.

Men vill du förlänga livet på det befintliga systemet hade iaf. jag byggt en ICU själva! Nu för tiden är det inte så svårt, jag är å andra sidan också rimligt väl känd med µC så att göra så att mappningen kan styras via en seriell port ville vara enkelt.

Men ha klart för dig att själva bygget är "intressant", det elektroniska är inte så svårt men programmeringen och mappningen blir "kul".

Färdigt system:
+ Enkelt.
+ Välfungerande (oftast).
+ Tids- & kostnads(?)effektivt.
- Inget kul.

Hembyggd system:
+ Hög ballhetsfaktor!
+ Så nära original man kan komma.
+ Ger ett intimt kunnande om funktionen.
+ Ger billigare system då mycket återanvänds.
- Mycket tidskrävande.
Senast redigerad av Icecap 3 juli 2012, 21:52:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Historiska vingslag; :) hade en gång en 1970 Saab 99E automat med detta system och den gick som ett skott!
Volvo använde samma system några år senare i 140-serien(GL) 1972 – 1973 men gick 1974 över till mekaniskt system.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det svåra med äldre insprutningsstyrningar brukar väl vara att avgöra om det är någon sensor, styrboxen eller det boxen styr som strular.

Har du kopplingsschema och/eller servicemanual på elektroniknivå? I så fall borde det gå att laga felen.

En fråga är ju om du vill ha bilen i orginalskick så mycket som möjligt, eller om du är beredd att bygga om vad som krävs för att köra med ett modernare styrsystem?

Det är väl viss kultfaktor på att ha orginalvarianter av sånthär.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Utan att egentligen kunna ett p** om detta, men såsom jag upplever saken är en del av problematik med nyare eftermarknads system att de inte är kompatibla med en del äldre originalgivare, skulle dock onekligen vara intressant att höra om någon testat praktiskt olika knep och trix för att komma runt detta förutom att ersätta givarna? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom det inte finns någon standard när det gäller givare, så är systemen endast kompatibla med den givartypen de konstruerats för.

Byter man sprut så åker man på att byta givare också, å andra sidan är det ju bara ett par trre stycken typ.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Den ser ju inte så förskräckligt avancerad ut den där boxen. Verkar vara rakt igenom analog.

Jag tycker att du ska börja med att felsöka den. Det borde vara relativt enkelt att börja med dom funktioner du redan vet är trasiga, följa sladdarna och sedan rita kretsscheman för att hitta trasiga komponenter.

Jag tycker att det vore ganska tufft att ha fungerande original elektronisk insprutning på en såpass gammal bil :-)
svanted

Inlägg av svanted »

mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Har två sådana boxar från volvo 164e om nån skulle ha behov av dessa.
D-Jetronic sitter även i mb350 (-71 eller nåt) volvo p1800, volvo144, och nån jaguar och antagligen en uppsjö bilar till. ett väldigt vanligt fel var att map sensorn gav upp, ett membran spricker pga. material utmattning. resultatet är då kass tomgång, svårstartad varm, surar ner sig, lite (läs MYCKET) törstigare än normalt.

/Henric
Skriv svar