Omkoppling spis 230-400 V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lineslim

Omkoppling spis 230-400 V

Inlägg av lineslim »

Hej,
Behöver råd om hur jag ska koppla om denna äldre spis (märkt 220/380v) från befintligt läge (220v) till 380v.i nuläget är plint 1-2 kopplade mot den ena ledaren (fas/nolla) och 3-5 mot den andra (fas/noll).plinten längst t.h. Är kopplad mot jord. Frågan är alltså vilka plintar respektive fas ska kopplas mot i 380v läget? Se 2 bifogade bilder.skiss på hur koppling ska ske saknas på spisen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor

Re: Omkoppling spis 230-400v

Inlägg av Fortran »

Jag skulle tro att du ska koppla in N på 1-2, L1-L2-L3 på 3-5, samt jord på sista.
Det brukar nästan alltid finnas ett kopplingsschema klistrat någonstans på baksidan som visar hur du ska koppla. Det ser dock ut att vara en "vintage" modell så hittar du inget schema så får du titta lite på vart kablarna går och lista ut det den vägen. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite :)
Står det något på brytarna vilka anslutningar som är L och N?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Glöm inte att ta bort blecken också.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Tack Tomas.. självklart ska man göra det också. :)
lineslim

Inlägg av lineslim »

Tack för svaren. Tyvärr finns ingen ledtråd i form av märkning på anslutningarna.kopplingschema ser ut att ha suttit där som klisterlapp men inte längre. Hoppas bilderna är tillräckligt tydliga för att någon ska kunna bekräfta kopplingsförslaget då jag själv känner mig lite för osäker för att chansa.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det man tydligt kan se är att plattorna matas mellan 1-4, 1-3 och 2-5 i ordningen vänster till höger på bilden. Fjärde brytaren (längst till höger) är ugnens termostat.

Anslutningarna 5, 4 och 2 går iväg till frontpanelen. Stämmer det att du där har brytare för ugn till höger sett från det här hållet och två indikeringslampor till vänster sett på samma sätt?

2:an går till ena sidan av brytarna för plattornas indikeringslampa. Andra sidan av indikeringslampan matas rimligen då från 4, eller mindre troligt 5.

Ugnen, dess belysning och indikeringslampa matas då mellan 2 och 5 (eller mindre troligt 2 och 4). Jag skulle då gissa att tredje brytaren från vänster (ur bildens synvinkel) är till svagaste plattan som då kommer att dela fas med ugnen.

Så det verkar stämma att nollan skall in på 1 och 2 tillsammans och att det skall in en fas på varje av 3, 4 och 5. Se till att du verkligen har nolla framdragen om det är ett spisuttag, för det är visst ganska vanligt att nollan saknas! Den behövs i det här fallet eftersom du har 230 V elementspänning.

Att det finns två skruvar för nollan är nog för att kunna koppla in norsk trefas med 230 V huvudspänning och utan nolla. Då blir det en fas på 1, nästa på 2-3 och sista på 4-5. Men det gäller alltså inte här.
lineslim

Inlägg av lineslim »

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig, Ett imponerande detektivarbete!
Från baksidan sett har frontpanelen följande utseende: 2 indikeringslampor, vred för största plattan, vred för platta 2 resp 3 (lika stora men platta 2 blir av ngn anledning varm snabbare), vred för ugn, och sist en on/off brytare för alla funktioner. Största plattan sitter alltså t.v och de 2 mindre t.h. Sett från baksidan. Spiskontakten i väggen har 4 poler + jord. Mellan 3 av dem mäter jag ca 400v medan det är ca 240 v mellan den fjärde och respektive av de 3 förstnämnda, betyder väl rimligen att jag har vad som behövs framdraget? Proppskåpet har 3 säkringar märkta spis.
Skriv svar