Reverse-banankontakter? (Simpson 464 series 3 multimeter)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Reverse-banankontakter? (Simpson 464 series 3 multimeter)

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

På senaste ETA-auktionen ropade jag in en Simpson 464 series 3 multimeter.

Trots att den var i rätt risigt skick (saknar handtag, saknar fötter och topparna på ett par knappar saknas) så verkar den faktiskt fungera fint.

Problemet är bara att jag vet inte var jag får tag på testkablar till den.

Den har nån slags baklänges-banankontakter med infällda chassiehanar, antagligen nån slags säkerhetstänk.

Kontakterna på min ser ut som på den här bilden.

Tydligen verkar det finnas varianter med vanliga banankontakter också (1,2).

Jag har en uppsättning röd+svart sladd som passar rakt av, men de tillhör egentligen en annan multimeter (Xerox (!!)) som har samma konstiga kontakter.

Jag har googlat lite och hittade ett tips om att köpa sånahär banan-hon-hon-skarvdon. Tanken verkar bra men det verkar krångligt att beställa från USA om det ens är möjligt.

Så, vet nån var man kan få tag på dessa don på närmare håll? Varken Elfa eller Electrokit verkar ha iaf.

Alternativet skulle vara att byta kontakterna på multimetern. Risken är väl att kalibreringen på 10A-området blir dålig, den halvgrova tråden som det mäts över är lödd direkt på bananerna.
Användarvisningsbild
lond

Re: Reverse-banankontakter? (Simpson 464 series 3 multimeter

Inlägg av lond »

Kan dessa passa? 40-645-07 eller 40-153-01

/// Marcus
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Såna hon-skarvdon har jag. Hojta till om du vill ha 4 st fast jag har bara svarta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Är det inte vanliga sk säkerhetsbananer, som används på alla riktiga mätsladdar i dag (vanliga bananer psassar dock).
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Beskrivningen benämner den som labhylsa av säkerhetstyp.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, dom är inverterade, jag hade också en simpson bänkmultimeter förr (eller ja, den finns nog kvar nånstans, men LCD'n är numera helt svart) och man kunde hitta originalkablar, som fick flukes priser att framstå som billiga..

Dom där skarvdonen är för tjocka, eller var för mej i alla fall, den andra som länkas in kan möjligen passa ? tror inte den fanns när jag letade dock (säkert minst 10 år sen)

Det slutade med att jag klippte bort kontakterna från de gamla kablarna och skarvade på ett par nya meddelst lödtenn och krympslang, men då hade jag ju de gamla kablarna och dom var trasiga i "rätt" ände..

Mycket irriterande var det iaf.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dom borde nog passa ja, priset är ju att betrakta som ett klipp jämfört med priserna jag fick då :) (fast det där är iofs inte originalkablage heller.)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tack för tipsen!

Jag har "mätt" lite nu med omonterade banan-hanar. Den allra billigaste enklaste klenaste sorten som har en sidoskruv som är direkt farlig för beröringsfarliga spänningar går att sticka in "bak-och-fram" (så att multimeterns stift går in där kabeln ska anslutas). Nästa storlek av liknande plugg har för stor ytterdiameter. Den som "passar" är 8mm utvändigt, den som inte går att få in i hålet är 9mm utvändigt.

Jag kollade på lond's Elfa-länkar. Den första ser bra ut på Elfas egen bild, men när man klickar upp databladet så har den helt annat utseende som knappast passar. Den andra finns inget databladlänk, jag provade att söka efter tillverkare och tillverkarens artikelnummer på nätet men hittade inget.

Uruselt för övrigt av Elfa att inte "tagga" de där så att man får träffar på "banan" eller "banankontakt"! Nu har jag i alla fall lärt mig att man måste leta bättre. (Det här påminner mig om fysikläraren på gymnasiet som berättade att han försökt köpa krokodilklämmor på OK och fått höra att de inte har sådana men däremot fanns "alligatorklämma" i sortimentet... :wink: ).

hassefikonkasse: är dina max 8mm utvändigt? Hur långa är de rent fysiskt? Jag frågar om längden för att om de bara är minsta längd som krävs för att göra en hylsa så är risken att multimeterns kontakter "slukar" dem helt, så att man måste dra i sladden för att få ut den. Det kan man väl leva med, fast då får jag göra adaptrar så att jag slipper rycka kablar för att växla mellan spänning-ohm och de två strömuttagen.

TomasL: Nej, som t.ex. Glenn skrivit så är de baklänges. Det går alltså att stoppa in en bananhane i kontakten som passar på instrumentet.

ElectricMan: det där verkar vara precis vad jag söker. Då måste jag bara övervinna min näthandla-från-utlandet-skräck (och kanske kolla upp med banken vad som gäller vid kortköp, det kanske till och med finns en gratis "engångs-kort-tjänst") :)

Annars lutar det faktiskt åt att byta till vanliga hylsor/polskruvar... (Jag har ett helt gäng polskruvar liggandes, som jag dessutom vet var de ligger. Jag har dessutom underst-bakom en hel kartong med utskrotade labbgrejer för skolbruk, typ plexibit med ett par bananhylsor och några enstaka komponenter, allt från en diod eller ett motstånd till ett helt förstärkarsteg.)
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

@MiaM Längden är 45mm men dessvärre är de 9.5mm tjocka :(
Vill du ha dom ändå får du dom.

Undrar om inte ElectricMan har hittat något roligt att satsa på. Jag
tycker det verkar så.

Edit. Jag vet precis hur kontakterna skall se ut för jag har en multimeter
med samma utseende på kontakterna. Tyvärr kan jag inte riktigt säkerställa
den exakta placeringen av den just nu så jag kan inte plåta.
Däremot tror jag mig sett sådana lösa sladdar på Dealextreme tidigare.
Kan du hitta dom där så kan jag beställa dom för jag skall ändå köpa
lite från DX. Vet ju dock inte hur kvalitén är jämfört med ElectricMans
förslag naturligtvis.
Skriv svar