Ta ut data från PIC-processor
Re: Ta ut data från PIC-processor
Tar man 2500 för en sån där pryl så är jag rätt säker på att man har koll hur man förhindrar utläsning av koden.
Samtidigt undrar jag ju om koden i PICen verkligen är så kritisk? Om det är en grej som genererar spänningspulser så är det ju inte antagligen PICen som skapar själva pulsen utan den sköter antagligen bara timingen och själv "mönstret". Frågan är ju då om det mönstret verkligen är så speciellt?
Sen är det ju tyvärr så att även om man försöker plagiera så är det inte säkert att man får exakt samma produkt. De kan ha fler konstruktionsdetaljer som är maskerade så man inte kan lista ut exakta konstruktionen.
Å andra sidan undrar jag ju om den där prylen verkligen gör det den påstås göra, det känns nästan som humbug...
Samtidigt undrar jag ju om koden i PICen verkligen är så kritisk? Om det är en grej som genererar spänningspulser så är det ju inte antagligen PICen som skapar själva pulsen utan den sköter antagligen bara timingen och själv "mönstret". Frågan är ju då om det mönstret verkligen är så speciellt?
Sen är det ju tyvärr så att även om man försöker plagiera så är det inte säkert att man får exakt samma produkt. De kan ha fler konstruktionsdetaljer som är maskerade så man inte kan lista ut exakta konstruktionen.
Å andra sidan undrar jag ju om den där prylen verkligen gör det den påstås göra, det känns nästan som humbug...
Vaddå, gnäll och tråkig stämning, man får ju den uppfattningen att TS skall reverse-engineera en befintlig produkt, samt börja tillverka och sälja den.
I det läget är det naturligtvis helt andra saker, dvs ej hobby som kommer in.
Skall TS enbart bygga en kopia till sig själv, tja, men skall någon göra det åt honom mot betalning, så lär det kosta en hel del.
I det läget är det naturligtvis helt andra saker, dvs ej hobby som kommer in.
Skall TS enbart bygga en kopia till sig själv, tja, men skall någon göra det åt honom mot betalning, så lär det kosta en hel del.
Det har han väl aldrig skrivit ?TomasL skrev:Nja, nu skall han ju sälja den, vilket då innebär prototypframtagning, EMC mm.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tolkade på samma sätt att det ska säljas en kopierad produkt.
- Motormouth
Jag tycker själv att 2500:- känns onödigt dyrt när kretsen kanske kostar nån hundralapp.TomasL skrev:2500:- Det var ju inte så farligt, skall du ha någon som utvecklar ett dyligt kort får du räkna med 500 000:- till 1 000 000:- i kostnader, för att få fram en färdig produkt.Jag tror knappast att företaget vill sälja korten löst, istället tar de hutlöst betalt för denna produkt. Cirka 2500 kronor per styck . Därför skulle jag vilja tillverka några stycken själv till bråkdelen av priset. Varför jag har dolt tillverkaren av kortet och det företaget är för att jag inte vill att de ska veta att jag skulle vilja tillverka egna kort. Jag antar att de kanske inte gillar den tanken.
Gör du allt själv, så räkna med 150 000:- till 200 000:- i kostnader.
Sedan att lägga 150 000 - 1000 000 kronor på utvecklingskostnader är inte aktuellt.
- Motormouth
Tack för ett bra svar.SeniorLemuren skrev:Köp en PICkit2, ladda hem databladet på PIC 16F870 och anslut de tampar som behövs för att läsa och programmera den. Då får du reda på om den är låst eller inte. Sen är det bara att ta det därifrån.
Skulle den vara låst så får du rita ett kretsschema på kretsen. Definiera vad du vill att den skall göra och sedan, med utgångspunkt från kretsschemat, programmera själv.
Om du gör det själv så behöver det inte kosta många kronor om du sätter din egen tidskostnad till noll kronor.
Skulle det fungera med den här?
http://se.farnell.com/microchip/dv16412 ... dp/9847162
Komponentpriset är fullständigt ointressant när det gäller en varas prissättning.
Det är utvecklingskostnaderna som sätter priset.
- Klas-Kenny
Visst skulle det fungera.
Kan köpas på Elfa också till rätt bra pris. 73-344-18
Kan köpas på Elfa också till rätt bra pris. 73-344-18
- Motormouth
Nej den ska inte säljas.TomasL skrev:Nja, nu skall han ju sälja den, vilket då innebär prototypframtagning, EMC mm.
> Jag tycker själv att 2500:- känns onödigt dyrt när kretsen kanske kostar nån hundralapp.
Och vad har *det* med priset eller "värdet" på produkten att göra !?
Det är som att säga att "jag ger aldrig 50.000:- för tavlan, färgen kostade bara 50:- !"...
Men det är klart, om man snor koden och smackar ihop något eget så blir
ju kostaden lite lägre...
> Sedan att lägga 150 000 - 1000 000 kronor på utvecklingskostnader är inte aktuellt.
Men att sno något från någon annan som har lagt ner dessa kostander är OK ?
Hur tänkte du där egentligen ??
> Nej den ska inte säljas.
Det har ju/väl ingen betydelse.
Och vad har *det* med priset eller "värdet" på produkten att göra !?
Det är som att säga att "jag ger aldrig 50.000:- för tavlan, färgen kostade bara 50:- !"...
Men det är klart, om man snor koden och smackar ihop något eget så blir
ju kostaden lite lägre...

> Sedan att lägga 150 000 - 1000 000 kronor på utvecklingskostnader är inte aktuellt.
Men att sno något från någon annan som har lagt ner dessa kostander är OK ?
Hur tänkte du där egentligen ??
> Nej den ska inte säljas.
Det har ju/väl ingen betydelse.
- Motormouth
Instämmer.Lasp skrev:Det tyckte jag var ett bra svar från SeniorLemuren!
Behöver det vara svårare?
Varför skall det nästan alltid skapas gnäll och dålig stämning när någon ställer en fråga på EF?
Hoppas att TS har en bra utgångspunkt för en fortsättning, för det är väl dit våra tips och hintar skall leda!
Ja jag tycker att jag har fått en del bra tips vilka jag är tacksamma för.
- Motormouth
PICens kod är mest troligt ganska enkel. Det är en viss intervall på frekvensen samt en slags timerfunktion med mera.Nerre skrev:Tar man 2500 för en sån där pryl så är jag rätt säker på att man har koll hur man förhindrar utläsning av koden.
Det gör inget om jag inte får e-x-a-k-t samma produkt huvudsaken den fungerar som jag vill.
- Motormouth
Ja visst kan man se det så.TomasL skrev:Komponentpriset är fullständigt ointressant när det gäller en varas prissättning.
Även lönekostnader för montering, lokaler, marknadsföring och så vidare tillkommer.
Men nu är det ju inte riktigt på den nivån det handlar om, jag ska göra några exemplar åt mig själv.
> PICens kod är mest troligt ganska enkel.
OK, bara att sätta igång och programmera.
> ...jag ska göra några exemplar åt mig själv.
Helt OK, så klart. Men de kan inte bygga på den befintliga koden.
Har du inte någon länk till produktsida eller liknande ?
Det skulle göra det enklare att bedöma det hela.
Men, du kan i princip glömma att "se" den befintliga koden, det skulle förvåna
oerhört om de inte har slagit på lässkyddet. Men man vet ju aldrig.
Men å andra sidan är det ju ointressant, du får i alla fall inte använda den
koden till något. Eller att använda den som "blueprint" för din egen utveckling.
OK, bara att sätta igång och programmera.

> ...jag ska göra några exemplar åt mig själv.
Helt OK, så klart. Men de kan inte bygga på den befintliga koden.
Har du inte någon länk till produktsida eller liknande ?
Det skulle göra det enklare att bedöma det hela.
Men, du kan i princip glömma att "se" den befintliga koden, det skulle förvåna
oerhört om de inte har slagit på lässkyddet. Men man vet ju aldrig.
Men å andra sidan är det ju ointressant, du får i alla fall inte använda den
koden till något. Eller att använda den som "blueprint" för din egen utveckling.