Gjuta in elektronik i epoxi, vilka har gjort det.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Gjuta in elektronik i epoxi, vilka har gjort det.

Inlägg av Glenn »

Dessa boxar satt dock under instrumentbrädan på bilar, så dom var hyfsat skyddade, men det rä ändå bilmiljö.

Sen kostade dom nog typ 10:- i delar, kanske en tjuga i arbete, och vi sålde dom för 300:- om jag minns rätt :)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Där är de ju lungt - mc är annorlunda - kan väl jämföras me vattenskoter :(

Jag har dock fått mindre hightech lösningar och funka där med - som t.ex värmeavgivande elektronik i 3 lager fryspåsar (är väl i stora drag lite som nån långsam goretex pluggad låda fast bättre).

Kapslingen hade dock inte nån mekanisk tålighet :mrgreen:
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Sådär... Nur har jag fått ordning på mitt.

Det blev test av massa grejor, så här är min redovisning.

1. Biltemas Epoxy. Fördel: Billig. Nackdel: Krymper vid härdning 5-10%, samt blir varm.
Fungerar bra men krympte för mycket för min del samt att det blev gulton vid härdning.
Konsistens: Som vatten.

2. 3M´s från ELFA art. 80-866-71. Fördel: Krymper inte, härdar vid låg temp, blandas
direkt i munstycket, härdar sakta, finns färdigt i flera färger. Nackdel. kostar lite mer.
Konsistens: Som sirap men det blev inga fula bubblor. Fin jämnt blank yta blev det också.

3. NM Laminering 625 från Epotex. liknar nummer två, (Fördel) fast man kan blanda som man
vill och få precis det resultat man vill ha, färgpasta finns i fler färger. Nackdel: det kräver mer arbete.
Konsistens: Som vatten. väldigt lätt flytande.

Så för min del blev det två och tre. Biltemas får jag väl använda till lilla roddbåten.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Byggde ett antal länspumps automatik moduler till fritidsbåtar för många år sedan, fyllde dem med smältlim (ugnsbak) och så vitt jag vet fungerar samtliga fortfarande. Ingen har klagat i alla fall. :D
Har sedan dess använt smältlim till diverse mobila och marina enheter utan missöden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sist jag gjöt in köpte jag "golv-epoxy" från hagmans.
Skriv svar