RC Snubber i en AC-krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
consulfirmin

RC Snubber i en AC-krets

Inlägg av consulfirmin »

Hej,

Har skapat en krets för faskontroll (230 vac) med en TRIAC, Zero-cross detector och optokopplare. Kretsen kontrolleras av en mikrokontroller. Jag kommer endast att driva resistiva laster men för helhetens skull vill jag jag även inkludera en RC-snubber. Eller snarare, jag vill förstå varför det inte blir kortslutning när man lägger en snubber-krets mellan AC-in och lasten. Bifogar en bild (tagen från databladet för MOC3021) som illustrerar vad jag vill göra/begripa.
snubber.png
Som jag förstår saken så leder en kondensator ström vid AC. I min okunnighet tycker jag att RC-snubbern borde kortsluta kretsen och motståndet på 39 ohm brinna upp. Vänligen förklara varför detta inte sker!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: RC Snubber i en AC-krets

Inlägg av TomasL »

Eftersom kondingen har så lågt värde blir dess impedans mycket hög vid normala nätfrekvenser, dock vid snabba transienter så blir impedansen mycket låg och dessa dämpas effektivt.
vid 50Hz, gissar jag att impedansen blir runt 300M
bearing

Inlägg av bearing »

Impedansen av kondensatorn på 10nF är vid nätfrekvens 1 / (2 * pi * 50Hz * 10e-9) = 320kohm.

När TRIAC arbetar kommer det uppstå svängningar med betydligt högre frekvens. Kondensatorns impedans är låg på dessa frekvenserna, vilket gör att energin i de oönskade svängningarna leds in i resistorn, där deras energi förbrukas, vilket gör att svängningarnas amplitud successivt minskar.
consulfirmin

Inlägg av consulfirmin »

Tack för snabbt svar! Kommer att bli lättare att somna i afton. Med det sagt uppkommer alltid följdfrågor. Som varför kondensatorns impedans är låg på höga frekvenser? Slutligen, vilken kondensator vill ni rekommendera till denna typ av krets?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En som är godkänd för nätspänning, X eller Y kommer inte ihåg riktigt vilken, finns även färdiga RC-snubbers.
Kika hos ELFA
bearing

Inlägg av bearing »

consulfirmin skrev:följdfrågor. Som varför kondensatorns impedans är låg på höga frekvenser?
Det är lite svårt att förklara. Det är grundläggande ellära. Kondensatorn är trög att andra sin spänning. Om spänningen ändras långsamt märks inte trögheten.

En liknelse är att man står i en bassäng, och drar handen långsamt fram och tillbaka i vattnet. Då går det ganska lätt. Men om man försöker dra handen snabbt genom vattnet, då går det trögt.
consulfirmin

Inlägg av consulfirmin »

Ok, tack för svar. Skall läsa på mer kring kondensatorer och impedans. Är lekman och tämligen oerfaren inom detta förlovade område, vilket förmodligen framgått med viss tydlighet.
Skriv svar