Ta ut data från PIC-processor
- Motormouth
Ta ut data från PIC-processor
Jag har ett kretskort med komponenter som jag skulle vilja kopiera.
Frågan är om denna krets är enkel att köpa komponenter till och sätta ihop och få samma funktionalitet.
På kortet sitter vad jag fått höra en PIC16-processor.
Tacksam för synpunkter på om detta är möjligt. Hoppas bilden håller någorlunda kvalitet för att kunna bedöma detta.
Bild på kretskortet: http://i49.tinypic.com/18yp6t.jpg
Finns det någon här på forumet som skulle kunna fixa detta det vill säga läsa av PIC:en klona det och resten av komponenterna.
Tips på företag som kan lösa detta tas tacksam emot också.
Frågan är om denna krets är enkel att köpa komponenter till och sätta ihop och få samma funktionalitet.
På kortet sitter vad jag fått höra en PIC16-processor.
Tacksam för synpunkter på om detta är möjligt. Hoppas bilden håller någorlunda kvalitet för att kunna bedöma detta.
Bild på kretskortet: http://i49.tinypic.com/18yp6t.jpg
Finns det någon här på forumet som skulle kunna fixa detta det vill säga läsa av PIC:en klona det och resten av komponenterna.
Tips på företag som kan lösa detta tas tacksam emot också.
- Klas-Kenny
Re: Ta ut data från PIC-processor
Det kanske går, det kanske inte går.
Det beror helt på ifall de slog på läs-skyddet på den när den programmerades eller ej.
Vad gör kortet?
Kanske skulle det inte vara så värst svårt att göra ett eget program och egen elektronik.
Det beror helt på ifall de slog på läs-skyddet på den när den programmerades eller ej.
Vad gör kortet?
Kanske skulle det inte vara så värst svårt att göra ett eget program och egen elektronik.
PIC (och andra) har en skyddsfunktion som, när den är aktiverat, omöjliggör utläsning av programmet i dom. Är det ett kommerciellt produkt kan du nog räkna kallt med att den är skyddad.
Det är 999999 fall av 1M omöjligt att läsa koden ur en uC av den enkla anledningen att de är lässkyddade.
Dessutom finns det inga företag som pysslar med detta.
Dessutom finns det inga företag som pysslar med detta.
Nån postade ju tidigare en länk till nån som hade lyckats gå förbi skyddet, det var ju dock ingenting man gjorde hemma på köksbordet, dom frilade ju kislet och jag minns inte om dom bondade om chipet eller hur det var..
Gamla PICar går att kringå, med rätt typ av verktyg och $$$$$$-labb, men nu pratar vi generationerna från tidigt 90-tal.
Som de andra säger så är det nog kört, de som skrev koden har troligen "bränt" protect-fuse i den så det inte går att läsa ut (eller hur det nu fungerar i detalj).
Men som sagt, kortet ser inte superavancerat ut. Kanske går det att mäta på den i drift och se vad den gör och när och hur. Vet man det så går det nog att skriva egen kod som gör samma sak.
MVH: Mikael
Men som sagt, kortet ser inte superavancerat ut. Kanske går det att mäta på den i drift och se vad den gör och när och hur. Vet man det så går det nog att skriva egen kod som gör samma sak.
> Tips på företag som kan lösa detta...
Första förslaget är väl företaget som kortet kom ifrån.
Kan inte de fixa en ersättare? Tillverkas det inte länhgre?
Firman kanske inte existerar längre?
Varför har du lagt tid (helt i onödan) på att fixa och dölja detaljer på bilden?
Om det nu är så att firman som tillverkarde (och sålde?) kortet inte kan sälja
det längre (eller inte ens finns längre) så är det ju ingen som bryr sig. Dessutom
framställer du ju dig själv som att du inte har helt rent mjöl i påsen.
Och som andra har sagt, med mer eller mindre stor sannolikhet är
lässkyddet påslaget och då är du körd i alla fall. Men det är ju väldigt
enkelt att upptäcka för den som har en PIC-programmerare.
Första förslaget är väl företaget som kortet kom ifrån.
Kan inte de fixa en ersättare? Tillverkas det inte länhgre?
Firman kanske inte existerar längre?
Varför har du lagt tid (helt i onödan) på att fixa och dölja detaljer på bilden?
Om det nu är så att firman som tillverkarde (och sålde?) kortet inte kan sälja
det längre (eller inte ens finns längre) så är det ju ingen som bryr sig. Dessutom
framställer du ju dig själv som att du inte har helt rent mjöl i påsen.

Och som andra har sagt, med mer eller mindre stor sannolikhet är
lässkyddet påslaget och då är du körd i alla fall. Men det är ju väldigt
enkelt att upptäcka för den som har en PIC-programmerare.
Vad är det till och börja med - det kanske finns en ersättningspryl som är enklare och billigare att köpa.
trä typ mahogny, massor av lack etc. på kretskortet som fuktskydd ser nästan ut som att det är båtrelaterat
kretskortet är som sagt ganska simpelt med troligen en switchad spänningsregulator (tycker mig se en drossel) alternativt avstörd ingång.
värdet ligger i programmet i PIC:en och den är med största sannolikhet låst så att det inte går att läsa ut någon datat.
(chiptillverkarna har lagt mycket jobb på att det skall vara omöjligt att läsa av prommet när det väl är spärrat om man inte har extrema, i stort sett militära resurser och högren labratoriemiljö inklusive väldigt snaskiga kemikalier med dödskallar på för att etsa bort plasten utan att röra själva chippet...)
trä typ mahogny, massor av lack etc. på kretskortet som fuktskydd ser nästan ut som att det är båtrelaterat
kretskortet är som sagt ganska simpelt med troligen en switchad spänningsregulator (tycker mig se en drossel) alternativt avstörd ingång.
värdet ligger i programmet i PIC:en och den är med största sannolikhet låst så att det inte går att läsa ut någon datat.
(chiptillverkarna har lagt mycket jobb på att det skall vara omöjligt att läsa av prommet när det väl är spärrat om man inte har extrema, i stort sett militära resurser och högren labratoriemiljö inklusive väldigt snaskiga kemikalier med dödskallar på för att etsa bort plasten utan att röra själva chippet...)
- Motormouth
Först vill jag tacka för alla svar. Jag ska försöka kommentera och svara på allas frågor:
Angående kortet så används det i en produkt som ger små svaga elstötar kontinuerligt.
Så vad finns det för företag/privatpersoner som kan tänka sig att kolla upp och lösa sånt här?
Det är inte säkert att lässkyddet är påslaget, det skulle jag vilja kontrollera. Frågan är bara hur, var, när och av vem.Klas-Kenny skrev:Det kanske går, det kanske inte går. Det beror helt på ifall de slog på läs-skyddet på den när den programmerades eller ej. Vad gör kortet? Kanske skulle det inte vara så värst svårt att göra ett eget program och egen elektronik.
Angående kortet så används det i en produkt som ger små svaga elstötar kontinuerligt.
Ja men det är just det jag vill kolla om den är påslagen.Icecap skrev:PIC (och andra) har en skyddsfunktion som, när den är aktiverat, omöjliggör utläsning av programmet i dom. Är det ett kommerciellt produkt kan du nog räkna kallt med att den är skyddad.
Angående kortet så används det i en produkt som ger små svaga elstötar kontinuerligt.Pejlaren skrev:Vad är kretskortet till för?
Ja det var ju synd, men det går egentligen lika bra med en privatperson.TomasL skrev:Det är 999999 fall av 1M omöjligt att läsa koden ur en uC av den enkla anledningen att de är lässkyddade. Dessutom finns det inga företag som pysslar med detta.
Ja man kan ju kolla om det är låst, sedan om det nu skulle vara det så bör det nog gå att mäta det i drift och skriva en egen kod. Jag skulle bara behöva hitta en person/företag som kan hjälpa mig med detta.adent skrev:Som de andra säger så är det nog kört, de som skrev koden har troligen "bränt" protect-fuse i den så det inte går att läsa ut (eller hur det nu fungerar i detalj).
Jag tror knappast att företaget vill sälja korten löst, istället tar de hutlöst betalt för denna produkt. Cirka 2500 kronor per styck . Därför skulle jag vilja tillverka några stycken själv till bråkdelen av priset. Varför jag har dolt tillverkaren av kortet och det företaget är för att jag inte vill att de ska veta att jag skulle vilja tillverka egna kort. Jag antar att de kanske inte gillar den tanken.sodjan skrev:> Tips på företag som kan lösa detta...
Första förslaget är väl företaget som kortet kom ifrån. Kan inte de fixa en ersättare? Tillverkas det inte länhgre? Firman kanske inte existerar längre? Varför har du lagt tid (helt i onödan) på att fixa och dölja detaljer på bilden? Om det nu är så att firman som tillverkarde (och sålde?) kortet inte kan sälja det längre (eller inte ens finns längre) så är det ju ingen som bryr sig. Dessutom framställer du ju dig själv som att du inte har helt rent mjöl i påsen.![]()
Och som andra har sagt, med mer eller mindre stor sannolikhet är lässkyddet påslaget och då är du körd i alla fall. Men det är ju väldigt enkelt att upptäcka för den som har en PIC-programmerare.
Produkten är ganska udda så jag är övertygad om att det inte finns någon ersättningspryl för detta. Däremot så är jag övertygad om att en person med rätt kunskaper med lätthet kan mäta kortet vid drift och utifrån den informationen skriva en egen kod. Ja är den låst då blir det nog plan B alltså att läsa av kortet vid drift.Vad är det till och börja med - det kanske finns en ersättningspryl som är enklare och billigare att köpa. trä typ mahogny, massor av lack etc. på kretskortet som fuktskydd ser nästan ut som att det är båtrelaterat kretskortet är som sagt ganska simpelt med troligen en switchad spänningsregulator (tycker mig se en drossel) alternativt avstörd ingång. värdet ligger i programmet i PIC:en och den är med största sannolikhet låst så att det inte går att läsa ut någon datat. (chiptillverkarna har lagt mycket jobb på att det skall vara omöjligt att läsa av prommet när det väl är spärrat om man inte har extrema, i stort sett militära resurser och högren labratoriemiljö inklusive väldigt snaskiga kemikalier med dödskallar på för att etsa bort plasten utan att röra själva chippet...)
Så vad finns det för företag/privatpersoner som kan tänka sig att kolla upp och lösa sånt här?
2500:- Det var ju inte så farligt, skall du ha någon som utvecklar ett dyligt kort får du räkna med 500 000:- till 1 000 000:- i kostnader, för att få fram en färdig produkt.Jag tror knappast att företaget vill sälja korten löst, istället tar de hutlöst betalt för denna produkt. Cirka 2500 kronor per styck . Därför skulle jag vilja tillverka några stycken själv till bråkdelen av priset. Varför jag har dolt tillverkaren av kortet och det företaget är för att jag inte vill att de ska veta att jag skulle vilja tillverka egna kort. Jag antar att de kanske inte gillar den tanken.
Gör du allt själv, så räkna med 150 000:- till 200 000:- i kostnader.
- SeniorLemuren
Köp en PICkit2, ladda hem databladet på PIC 16F870 och anslut de tampar som behövs för att läsa och programmera den. Då får du reda på om den är låst eller inte. Sen är det bara att ta det därifrån.
Skulle den vara låst så får du rita ett kretsschema på kretsen. Definiera vad du vill att den skall göra och sedan, med utgångspunkt från kretsschemat, programmera själv.
Om du gör det själv så behöver det inte kosta många kronor om du sätter din egen tidskostnad till noll kronor.
Skulle den vara låst så får du rita ett kretsschema på kretsen. Definiera vad du vill att den skall göra och sedan, med utgångspunkt från kretsschemat, programmera själv.
Om du gör det själv så behöver det inte kosta många kronor om du sätter din egen tidskostnad till noll kronor.
Nja, nu skall han ju sälja den, vilket då innebär prototypframtagning, EMC mm.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det tyckte jag var ett bra svar från SeniorLemuren!
Behöver det vara svårare?
Varför skall det nästan alltid skapas gnäll och dålig stämning när någon ställer en fråga på EF?
Hoppas att TS har en bra utgångspunkt för en fortsättning, för det är väl dit våra tips och hintar skall leda!
Behöver det vara svårare?
Varför skall det nästan alltid skapas gnäll och dålig stämning när någon ställer en fråga på EF?
Hoppas att TS har en bra utgångspunkt för en fortsättning, för det är väl dit våra tips och hintar skall leda!