Hjälp att hitta bra kabelgenomföring
- PoorCadaver
- Kontakt:
Hjälp att hitta bra kabelgenomföring
Tja!
Håller på med en kopplingsbox som har 6,3 mm-honor ut och en multikabel in, så jag letar bra kabelgenomföring. Har hört att det ska finnas sådan så att när man skruvar fast "ringen" så nyper den åt kabeln.
Vet inte exakt vad jag ska leta efter, men kanske någon här har bra förslag? Gärna Elfa.
Tack!
Håller på med en kopplingsbox som har 6,3 mm-honor ut och en multikabel in, så jag letar bra kabelgenomföring. Har hört att det ska finnas sådan så att när man skruvar fast "ringen" så nyper den åt kabeln.
Vet inte exakt vad jag ska leta efter, men kanske någon här har bra förslag? Gärna Elfa.
Tack!
Re: Hjälp att hitta bra kabelgenomföring
Förskruvning kallas det du nog letar efter.
Jag är dock inte säker på att de verkligen är specade att fungera som dragavlastning. Egentligen är de tänkta som fukt/vattentätning. Det finns speciella genomförningar som både har en förskruvning och dessutom dragavlastning med skruvat "överfall", på håll ser de nästan ut som en E14-lampsockel fast inte riktigt.
Jag är dock inte säker på att de verkligen är specade att fungera som dragavlastning. Egentligen är de tänkta som fukt/vattentätning. Det finns speciella genomförningar som både har en förskruvning och dessutom dragavlastning med skruvat "överfall", på håll ser de nästan ut som en E14-lampsockel fast inte riktigt.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Har kollat på det här. Är det så du menar att jag ska ha?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20638 (dyr)
Alt:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19944
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20638 (dyr)
Alt:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19944
Jag tänkte på en sån som H.O länkar till, fast jag tänkte en i plast. Antagligen smaksak vad man väljer för material.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Ja, de såg vettiga ut!
Då är det lite motstånd i dem så att man inte river ut hela skiten ut lådan?
Då är det lite motstånd i dem så att man inte river ut hela skiten ut lådan?
Ja, dom ger en helt OK dragavlastning - så länge du väljer en som vars "övre" gräns är nära din kabeldiameter så att det går att dra år ordentligt. Om du skall ansluta skärmen på multikabeln till lådan så välj en förskruvning av "EMC-typ" då dom är gjorda för just det ändamålet.
Ett annat tips är att köpa en bit krympslang med lim som du sätter utanpå kabeln. Det ökar omkretsen på kabeln vilket ger mer yta för förskruvningen att "hålla i", dessutom ger det lite extra böjskydd vid lådan. Om kabeln har "hal" mantel, typ PUR och liknande så rugga upp ytan på den ordentligt innan du värmer på krympslangen och se till att ha tillräckligt varmt så att limmet verkligen smälter (men inte för varmt så kabeln smälter såklart).
Ett annat tips är att köpa en bit krympslang med lim som du sätter utanpå kabeln. Det ökar omkretsen på kabeln vilket ger mer yta för förskruvningen att "hålla i", dessutom ger det lite extra böjskydd vid lådan. Om kabeln har "hal" mantel, typ PUR och liknande så rugga upp ytan på den ordentligt innan du värmer på krympslangen och se till att ha tillräckligt varmt så att limmet verkligen smälter (men inte för varmt så kabeln smälter såklart).
För nätsladdar så är de inte godkända som dragavlastning av ett par olika skäl:MiaM skrev: Jag är dock inte säker på att de verkligen är specade att fungera som dragavlastning. Egentligen är de tänkta som fukt/vattentätning. Det finns speciella genomförningar som både har en förskruvning och dessutom dragavlastning med skruvat "överfall", på håll ser de nästan ut som en E14-lampsockel fast inte riktigt.
1. De klarar oftast inte alla olika diametrar av kabel som man komma i fråga (en kabel med en viss ledararea kan ju variera mycket i diameter beroende på vad det är för yttermantel)
2. De kräver oftast en rejäl åtdragning för att klämma ordentligt och det är svårt att kontrollera att det blev rätt åtdragningsmoment
3. De går att lossa från utsidan av höljet (oftast går det att skruva loss dem för hand även om man dragit åt med nyckel)
Observera också att den variant som H.O länkar till inte heller fungerar som brytskydd (det finns varianter med "trumpetformad" öppning som fungerar som brytskydd, eller typ 55-190-20).