Skall man förbinda skärm och jord på USB-enheter?
Skall man förbinda skärm och jord på USB-enheter?
Hej, på vissa kopplingscheman för diverse USB-devices har jag sett att man förbinder USB-kabelns skärm med dess jordledare.
Skall man verkligen göra detta och varför då egentligen?
Tacksam för svar!
Skall man verkligen göra detta och varför då egentligen?
Tacksam för svar!
Re: Skall man förbinda skärm och jord på USB-enheter?
Skärmen ska skydda mot störningar, såvitt jag vet så jordas den bara på ena sidan - för att undvika att det går ström i den.
Ok, så om USB-kabeln går från en PC till en USB-enhet i så skall man alltså jorda skärmen i USB-enheten - korrekt?
- ElectricMan
- Kontakt:
Jag tror skärmen redan är jordad i datorn. 
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Att mäta är att veta! Ta fram vilken USB kabel som helst och mät.
- Klas-Kenny
Känns klart mest logiskt om den är jordad i datorn och inte i enheten som ansluts.
Har nu mätt och på min PC (6 år gammal Dell) är skärmen jordad i PC:n. Troligen är det alltid så.
De kablar jag hade till hands att testa på, jordar inte skärmen (i själva kabeln alltså).
De kablar jag hade till hands att testa på, jordar inte skärmen (i själva kabeln alltså).
Annars kan du köra 1Mohm parallellt med 22nf mellan jord och GND i ditt bygge. För högre frekv. Så kommer kodningen se ut som en kortslutning och man slipper eventuell potentialskillnad.
I en app note som jag läste, antagligen från Atmel eller FTDI, rekommenderades någon slags varistor/annat överspänningsskydd + plats att montera en kondensator vid behov mellan skärm och jord.
Förutom i speciella fall ska man aldrig ha skärm och GND ihopkopplat direkt!
Orsak: kan bli kraftiga störningar pga. jordslinga.
MEN - tar man ett motstånd parallellt med en kondensator och kopplar mellan skärm ogh GND är det ofta en bra ide. Motståndet gör att statiska skillnader utjämnas utan att för den del ge upphov till jordslingor av betydelse och kondensatorn ger en AC-avkoppling.
10k & 100nF blir ofta bra.
Orsak: kan bli kraftiga störningar pga. jordslinga.
MEN - tar man ett motstånd parallellt med en kondensator och kopplar mellan skärm ogh GND är det ofta en bra ide. Motståndet gör att statiska skillnader utjämnas utan att för den del ge upphov till jordslingor av betydelse och kondensatorn ger en AC-avkoppling.
10k & 100nF blir ofta bra.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Om jag inte missminner mig så ska skärmen jordas i HOST-sidan.
Verkar alltså vara detta som gäller.Micke_s skrev:Annars kan du köra 1Mohm parallellt med 22nf mellan jord och GND i ditt bygge. För högre frekv. Så kommer kodningen se ut som en kortslutning och man slipper eventuell potentialskillnad.