Behöver hjälp med en förstärkare som låter skumt
Re: Behöver hjälp med en förstärkare som låter skumt
Är det såhär du menar?
kopplar man kondingarna på slutsteget direkt från transistorerna till matningen kommer det ju inte igenom någon signal.
om man kopplar av dom till jord där måste det ju bli som att sätta dom på matningen var som helst i kretsen? eller tanken
att man ska sätta dom nära transistorerna bara av någon anledning? eller tänkte du fel?
kopplar man kondingarna på slutsteget direkt från transistorerna till matningen kommer det ju inte igenom någon signal.
om man kopplar av dom till jord där måste det ju bli som att sätta dom på matningen var som helst i kretsen? eller tanken
att man ska sätta dom nära transistorerna bara av någon anledning? eller tänkte du fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej igen!
Jag förstår inte riktigt vad du menar i förra inlägget, men du har ändrat schemat och kondingarna på sluttrissorna sitter på rätt ställe. De skall sitta alldeles intill trissorna. Att sätta dem på ett annat ställe längre ifrån trissorna är ingen bra idé.
Då kan det ändå bli oscillation (självsvängning).
Du kanske missade mitt förra inlägg om vi skrev samtidigt?
Jag förstår inte riktigt vad du menar i förra inlägget, men du har ändrat schemat och kondingarna på sluttrissorna sitter på rätt ställe. De skall sitta alldeles intill trissorna. Att sätta dem på ett annat ställe längre ifrån trissorna är ingen bra idé.
Då kan det ändå bli oscillation (självsvängning).
Du kanske missade mitt förra inlägg om vi skrev samtidigt?
Som C11+C18 bör du helst ha även vid C7, C13, C17, C12 och C10.
Elektrolytkondensatorerna kan i praktiken ungefär sägas vara egentligen en kondensator, ett litet motstånd och en liten spole i serie, därför är det också bra med en liten kondensator paralellt.
Elektrolytkondensatorerna kan i praktiken ungefär sägas vara egentligen en kondensator, ett litet motstånd och en liten spole i serie, därför är det också bra med en liten kondensator paralellt.
ok. Då lägger jag till keramik/plast överallt. och 100u elektrolyter på alla dessa ställen också.
sitter c7 åt rätt håll förästen? Signalen som ska kopplas av kommer ju uppifrån eller vad man ska säga mej jord har
ju högre potential.
Kopplar denna av matningsstörningar också och inte bara signalen?
sitter c7 åt rätt håll förästen? Signalen som ska kopplas av kommer ju uppifrån eller vad man ska säga mej jord har
ju högre potential.
Kopplar denna av matningsstörningar också och inte bara signalen?
Du får räkna på om C7 sitter rätt/felvänd, eller köra i simulering och i simuleringen mäta likspänningen över C7.
satt rätt. minus mot jord ifall nu undrar.
jag klurar på c2. Där är potentialen högre på jord. Men om man vänder den återkopplas ju inte signalen istället? -1,5V ligger över den.
hur ska man tänka då?
hur ska man tänka då?
samma som ovan gäller även på C10.
Vore bra att få svar så fort som möjligt. har mekat ihop allt och sitter och väntar
på att slå på den efter att jag fått svar på denna fråga.
tjoflöjt!
Vore bra att få svar så fort som möjligt. har mekat ihop allt och sitter och väntar
på att slå på den efter att jag fått svar på denna fråga.
tjoflöjt!
ingen?
det bara kliar i fingrarna på mig!!
det bara kliar i fingrarna på mig!!
Är du orolig att någon konding sitter på fel håll?
Gör en extra koll, med låg matningsspänning. Använd en sinussignal på ingången och högtalare på utgången.
Även oscilloskopet!
Öka spänningen lite efterhand, samtidigt både på plussidan och minussidan.
Ser utsignalen konstig ut, kolla så att inte sluttrissorna känns varma!
Kretsar med dubbel matningsspänning är inte min starka sida (om jag nu har någon)

PS.
Sätt gärna 100µF parallellt över både C12 och C13 om du inte redan har gjort det.
Gör en extra koll, med låg matningsspänning. Använd en sinussignal på ingången och högtalare på utgången.
Även oscilloskopet!
Öka spänningen lite efterhand, samtidigt både på plussidan och minussidan.
Ser utsignalen konstig ut, kolla så att inte sluttrissorna känns varma!
Kretsar med dubbel matningsspänning är inte min starka sida (om jag nu har någon)
PS.
Sätt gärna 100µF parallellt över både C12 och C13 om du inte redan har gjort det.
Senast redigerad av SM7CZR 1 juli 2012, 20:35:19, redigerad totalt 1 gång.
Men hur ser jag då om kondingens polaritet är åt fel håll?
Att det börjar ryka? och ev smälla vid högre spänning?
En signal tar ju sig bara igenom från plus till minus och likspänningen måste ju "ligga åt rätt håll".
I det här fallet går ju signalen och ena hållet och likspänningen åt andra? löser man det på något annat vis
eller är det såhär man gör?
Att det börjar ryka? och ev smälla vid högre spänning?
En signal tar ju sig bara igenom från plus till minus och likspänningen måste ju "ligga åt rätt håll".
I det här fallet går ju signalen och ena hållet och likspänningen åt andra? löser man det på något annat vis
eller är det såhär man gör?
Elektrolytkondingen är ju märkt med + och -.
Använd multimeter att kolla polariteten med när app. är igång.
Det var därför du skulle kolla med låg spänning först.
Använd multimeter att kolla polariteten med när app. är igång.
Det var därför du skulle kolla med låg spänning först.
förlåt. tänkte helt galet.
har kollat med multimeter i simuleringen.
tänkte dock inte på att signalen passerar en kondensator åt båda hållen då den växlar polaritet.
miss av mig.
Nu ska det bara vara att koppla på testsladdarna och spänningsagget.
är tyvärr sovdags då jag jobbar tidigt skift. så det får bli direkt efter jobbet.
Tusen tack!
Jag återkommer med resultat
har kollat med multimeter i simuleringen.
tänkte dock inte på att signalen passerar en kondensator åt båda hållen då den växlar polaritet.
miss av mig.
Nu ska det bara vara att koppla på testsladdarna och spänningsagget.
är tyvärr sovdags då jag jobbar tidigt skift. så det får bli direkt efter jobbet.
Tusen tack!
Jag återkommer med resultat
Både för C2 och C7 så går det inte lätt att bara titta på schemat och säga åt vilket håll de ska vara vända.
C10, C16 och C17 ska ha pluspolen mot jord.
Men nu verkar du ha hittat hur det ska vara med simuleringen
C10, C16 och C17 ska ha pluspolen mot jord.
Men nu verkar du ha hittat hur det ska vara med simuleringen
Felet ligger i slutsteget
Hej igen. felet ligger i slutsteget insåg jag just. jag kopplade tydligen aldrig upp det med högtalare förut.
Jag insåg även att när jag tar bort transistorn mot minusspänningen ändras signalen inte så mycket, (brusar lite mer bara) och om tar jag bort den andra
(mot plus) blir den mer brusig. Egentligen ska väl bara en leda i taget, bara överlappa varandra lite när det är klass AB?
kan det vara transistorerna som kan vara paj?
Jag har en bild när båda är inkopplade vid ganska låg frekvens har jag för mig. (runt 100Hz tror jag).
Signalen såg då bättre ut än vid höga frekvenser insåg jag just när jag vred lite på signalgeneratorn.
OBS. i denna bild är är signalgeneratorn kopplad direkt in i slutsteget med högtalaren i slutändan
Jag insåg även att när jag tar bort transistorn mot minusspänningen ändras signalen inte så mycket, (brusar lite mer bara) och om tar jag bort den andra
(mot plus) blir den mer brusig. Egentligen ska väl bara en leda i taget, bara överlappa varandra lite när det är klass AB?
kan det vara transistorerna som kan vara paj?
Jag har en bild när båda är inkopplade vid ganska låg frekvens har jag för mig. (runt 100Hz tror jag).
Signalen såg då bättre ut än vid höga frekvenser insåg jag just när jag vred lite på signalgeneratorn.
OBS. i denna bild är är signalgeneratorn kopplad direkt in i slutsteget med högtalaren i slutändan