Tesla - 0-100 på 3.7sek
Tesla - 0-100 på 3.7sek
Såg en äkta Tesla idag. Grymt läcker bil.
39 mil på en laddning, 0-100 på 3.7 sek.
Är elbilen framtiden?
Är elbilen framtiden?
Re: Tesla - 0-100 på 3.7sek
Ja säger jag! Jobbar med elbilar och har provkört Teslan. Den är helt otrolig!
Jag är ganska säker på att en elmotor fungerar mycket bättre under vatten än t ex en dieselmotor.
Skulle det bli ett isolationsfel upptäcks det och batteriet öppnar kontaktorerna.
Skulle det bli ett isolationsfel upptäcks det och batteriet öppnar kontaktorerna.
Dock kommer du inga 39mil om man kör som den lockar till och köra, för mig de gjorde en test på bana, och då räckte de inte till mer än 1,5-2mil tror jag 
Jag det klart om man toppar 290 som stog i specen
så lär det inte vara så länge. Och en bensindriven
är det bara att ta fram reservdunken och hiva i nytt bränsle.
2h-24h laddning krävdes enligt specen.
så lär det inte vara så länge. Och en bensindriven
är det bara att ta fram reservdunken och hiva i nytt bränsle.
2h-24h laddning krävdes enligt specen.
Hur är det löst med värmare i elbilar? Svenska vintrar kan ju vara lite småkalla o då går det ju åt lite effekt från batteriet.
Inte alls oviktig punkt - kupévärmen vintertid kan stå för lika mycket effekt som går ut på motoraxlarna vid lugnare körning, i bensinmotorfallet har man ett ganska stort överskott att ta av (som inte är speciellt mycket överskott kvar när det är riktigt kallt ute), dieslarna måste redan idag ha dieselvärmare för att ge komfort vid några minusgrader och kallare om man inte kör hårt[1]- och dieselvärmarna klarar knappast samma krav på avgasrening som själva motorn måste klara, med tanke på hur dessa luktar...
[1] i kvantitet räknat i Wh så räcker det nog säkert bättre - men kvaliten på värmen är för låg då en tomgående och lätt lastad dieselmotor producerar inte värme ens nog för att nå motortemperatur 80 grader och varmare då förbränningsgaserna späds ut och blir kallare redan inne i cylindern vilket efter expansion är så svala att man inte ens bränner sig på dess grenrör utan ligger på dryg kroppstemperatur... - svårt att få 80-gradigt vatten till kupévärmen då...
[1] i kvantitet räknat i Wh så räcker det nog säkert bättre - men kvaliten på värmen är för låg då en tomgående och lätt lastad dieselmotor producerar inte värme ens nog för att nå motortemperatur 80 grader och varmare då förbränningsgaserna späds ut och blir kallare redan inne i cylindern vilket efter expansion är så svala att man inte ens bränner sig på dess grenrör utan ligger på dryg kroppstemperatur... - svårt att få 80-gradigt vatten till kupévärmen då...
Kylan löser man enkelt med en liten pelletsbrännare i bagageutrymmet som man tänder upp en stund inann avfärd
.
Det var nog ett tag sedan du luktade på en sådan, de har utvecklats en hel del tillsammans med de moderna dieselmotorerna. Min luktar inget alls, inte ens när den ligger kvar i drift när jag kör in i garaget (den låter dock en del).xxargs skrev:och dieselvärmarna klarar knappast samma krav på avgasrening som själva motorn måste klara, med tanke på hur dessa luktar...
...
(Miljögodkänd i en noll-skattad bil)!
Finns det någon oberoende testare som lyckats köra den på 3.7 sec än då ? jag är inte så uppdaterad, men när diverse tidningar fick testa så tog det betydligt mer än så, typ 5sec eller nåt, vilket är en väldig skillnad, även batteriförbrukningen skiljde enormt mycket, men det beror nog som sagt på hur man utnyttjar gaspedalen4kTRB skrev:Såg en äkta Tesla idag. Grymt läcker bil.
Är elbilen framtiden?
Jag vill ha en bil som går på pellets. En sterlingmotor-batteri-hybrid. Tanka med en spade. Värme på vintern. Bättre verkningsgrad på vintern.
Hej då till olja. Vi kan producera vårt eget bränsle från pellets och från flistuggar på avfallsstationerna "brännbart avfall".
Iran och co. får börja sälja dadlar istället. Vi kan spara 50+ "tunga" miljarder per år i vår bytesbalans, dvs det som ger oss välstånd, sjukvård och hjälp till dom svaga.
Hej då till olja. Vi kan producera vårt eget bränsle från pellets och från flistuggar på avfallsstationerna "brännbart avfall".
Iran och co. får börja sälja dadlar istället. Vi kan spara 50+ "tunga" miljarder per år i vår bytesbalans, dvs det som ger oss välstånd, sjukvård och hjälp till dom svaga.