Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Gjorde lite uppdatering på min Arduino baserade 8-steg seqeuncer
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Agwan skrev:Tog och gjorde detta med ifånen.

Bytte Home button på en Iphone 4 och man får riva lika mycket / mer för det.
Följde denna guide http://www.ifixit.com/Guide/Installing- ... ton/3144/1 , tycker de gick mycket smidigt! Mycket trevlig telefon att skruva i.
För att hålla koll på alla skruvar så satte jag dubbelhäftande tejp på ett pappar, så jag kunde skriva ner bredvid från vilka steg dom hördes till!
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

var köpte du knappen?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Har för mig de var ebay, man fick använda det som syns från utsidan från den gamla för det som följde med såg inge snygg ut.

EDIT: Denna säljare var det http://www.ebay.co.uk/itm/BLACK-IPHONE- ... 19cef4fc98
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Hållare till en solpanel:
IMG_9425.jpg
IMG_9426.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Slängde ihop en liten chipamp baserad på TDA7294, i princip direkt efter "Typical application" i databladet med vissa små modifieringar efter de komponenter jag hade hemma.

Låter faktiskt rätt bra, i alla fall i mina öron, trots en värdelös högtalare.
IMG_20120624_224709.jpg
Ska utökas med ett enkelt försteg och ett lågpassfilter, sen är tanken att det ska monteras in i en gammal passiv subwoofer. :)
Hade tyvärr inga 7912'or hemma så jag kunde inte ordna lagom matning till OP, annars hade det gjorts redan idag. Komponenter är i alla fall beställda från Swech nu. :P

Och får se sen om det kanske behövs mer glättringskondingar, har inte räknat på saken men kollade matningen med scopet och lite lite ripple uppdagade sig vid max volym nu utan försteg, då inte i närheten av max tas ur förstärkaren.

Edit: Och notera min supersäkerhet med uppmärkt nätsladd :wink:
Kanske kan hindra någon klåfingrig familjemedlem i alla fall.
Senast redigerad av Klas-Kenny 24 juni 2012, 23:35:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kul! :D
I min GainClone har jag 10mF per matning. Verkar vara tillräckligt.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Blev ett litet miniprojekt idag :)
hade en ide om att bygga en stor led-matris för länge sen, så idag när jag var på ica sprang jag förbi plastmuggarna och tanken slog mig att man säkert kan använda dem i ett bygge,
slängde ihop en enkel prototyp med hjälp av ett gammalt flingpaket och tejp.
Nu återstår det bara att skriva lite kod för mikroprocessorn så den gör något roligare än att räkna upp ett register.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Spooky plastmuggar!

Även jag har pillat ihop ett litet miniprojekt idag (inte riktigt klart än)...

Detta är en AVR-programmerare som använder AVR-ISP-kontakten.

Skillnaden mot en vanlig AVR-programmerare är att den här har ett flashminne på 1 Megabyte där jag ska kunna lagra en massa program och konfigurationer. (som sagt, inte riktigt klart än)... Så den behöver inte ha en PC i närheten under programmeringen. Man överför filerna hemma och sätter upp projekten (kontroll av målprocessorns ID, om det ska vara fuses, eeprom-data med mera), sedan är det bara att ansluta kontakten så programmeras processorn på ett par sekunder. Inget bökande med Atmel Studio 6. Givetvis ska det gå att dumpa data också (fuses, flash, eeprom). Strömförsörjning genom målprocessorns kretskort gör att ingen extern strömförsörjning behövs. Ska användas till uppgradering i svåråtkomliga miljöer och handhas av folk helt utan kunskap om AVR-programmering.

För enkelhetens skull tog jag ett befintligt kretskort som vanligtvis övervakar Lithiumceller och omvandlade det till en programmerare. Jag satte på en 128 x 64 grafisk LCD display (EA-DOGL) med tre tryckknappar och vips - ett interface. Än så länge saknas en låda som den ska byggas in i. Eftersom jag tog ett extremt överdimensionerat kretskort till "projektet" så blir det en ganska stor låda - ca 130x100x35 mm.

PC anslutning kan göras med RS232 eller USB.

Den kan spela musik också. Så under anslutning och programmering ska man kunna höra förloppet och om allt går bra blir det en liten glad trudilutt. :D

Det svåraste hittills med projektet var fotograferingen. Displaybilden ville inte vara med ... :doubt: men efter 20 bilder och lite Gimp-manipulering blev den hyfsad: Man kan även se kameran spegla sig i displayglaset :)
snigelen

Inlägg av snigelen »

Snyggt Jesse! Påminner starkt om Dean Cameras Buttload. Men du har ju sexigare display och större flash :wink:.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick komponenter ifrån Swech idag så jag kunde få färdigt förstärkaren.

Slängde ihop ett aktivt lågpassfilter som spärrar omkring 500Hz samt förstärkte signalen väldigt primitivt med bara en OP som inverterande förstärkare med ungefär -3ggr förstärkning (Varför inverterande? Jo, lågpassfiltret inverterar, så jag inverterar tillbaka i förförstärkaren! :D ).

Liten smått meningslös bild:
IMG_20120627_214744_1.jpg
Måste dock ordna lite större glättringskondingar, har 6-7V ripple på matningen när jag kör på högsta volym, lite väl mycket.

Spelar riktigt bra i alla fall!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det blev en digital hygrometer/termometer baserad runt en Arduino NANO. En DHT11 digital sensor används för mätning. Datan skickas seriellt via radiolänk. Radiomodulerna kommer från Swech. Mycket trevliga små moduler faktiskt!
Bild
Bild
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

En alarmklocka som jag håller på att bygga:
alla filer för chassit:
clock-no-screw-mini.zip
bilder:
CIMG0431.JPG
CIMG0433.JPG
CIMG0434.JPG
CIMG0436.JPG
CIMG0439.JPG
CIMG0440.JPG
CIMG0441.JPG
Det sitter en pic med en 32.xxxkhz kristall och inte så mycket mer på insidan.
2 servon och några knappar och en buzzer.
visarna är belysta med lysdioder i visarna.

Den mesta koden är klar och om någon är intresserad så pma så kan ni få kod, den är inte 100% ännu annars hade jag bifogat den.

Materialet är 4mm teak-plywood och är skuret med en sådan där 40W laser-skärare som halva forumet verkar ha.
Sedan har jag oljat med någon godtycklig olja(inte riktigt torrt ännu)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Cool klocka ! :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Cool!

Hur ställer man tid/väckning? Nån slags feedback + "icke-drivning"-läge på servona, eller?

Styr on/off-knappen "bara" servona eller hela klockan?

Tips: på väckarklockor som används just för att väcka folk som sover så är röda lysdioder en bra idé. Rött är enda färgen som ögonen inte uppfattar ljusstyrka på. Det verkar som att det också gör att man inte piggnar till av just röd färg, men jag gissar iofs lite här. (Däremot vet jag säkert att ögonen inte "förstår" ljusstyrka på rödfärg, man ska tydligen se upp för att titta rätt in i en stark röd ljuskälla för ögonen tror att det är mörkt och krymper inte pupillerna som de skulle gjort om man tittat på samma starka ljus fast nån annan färg).
Skriv svar