Vill testa att bygga pannkaksmotor tips på länkar önskas…

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olaa

Vill testa att bygga pannkaksmotor tips på länkar önskas…

Inlägg av olaa »

Hej! Har ett skivspelarprojekt på gång och tänkte testa att använda en integrerad motor som jag skälv ska bygga.
Jag har hört talas om pannkaksmotorer ”bldc” som man har byggt själv.
Har en massa permanentmagneter men behöver tips på detta med dimensioner, lindningar, strömförsyning osv så lite länkar vore fint…

Tack för hjälpen

Mvh
Ola A.
olaa

Re: Vill testa att bygga pannkaksmotor tips på länkar önskas

Inlägg av olaa »

Mycket bra sida tack.
Nu ska jag ju bygga en motor inte generator så då behövs lite tips på antal magneter, spolar för att få en jämn gång. Jag behöver också tips på enkal konstruktioner för att fasstyra spolarnas spänningsmatning, när de ska ha en viss polaritet under varvet. Jag tänkte även köra direkt drift och då måste man ta detta i betraktning också i förhållande till varvtal…

Tack för hjälpen...

Mvh
Ola A.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är samma hänsyn som ska tas, skillnaden är helt enkelt om man skickat energi eller tar energi ifrån den.

Drivningen är desto mer besvärlig när du vill köra direkt drift, den ska vara ganska avancerat för att få vibrationsfri gång.
olaa

Inlägg av olaa »

Men när man kör som generator så alstras ju elen när spolarna passerar magneterna. Sedan kan man ju likrikta den eller efterhantera på annat sätt på ett ganska enkelt sätt. Det är då vinden som drar runt det hela. Ska spolarna alstra ett korrekt magnetfält för att attrahera/repelera i förhållande till magneterna vid rätt tid tidpunkt så måste detta styras av en logik. Enklast är kanske en fysisk kommunikator men att göra en sådan är ju lite krångligt att få bra. Enklare vore då en elektronisk styrlogik som alternerar spolarna… Undrar om någon kan tipsa om länkar till sådant.

Ola A.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det rör sig inte om en enkel kummukator men om ett ganska avancerat bygge med PWM-styrning av de 3 (eller fler?) faser. Och det blir knappast sinus som ska läggas ut för drivningen om du ska ha en vibrationsfri drivning - men det är relativt enkelt med en liten mikroprocessor att styra med, då får du även kristall som styra hastigheten så den är rätt.

Det finns mikroprocessorer med 3-fas styrning inbyggd, då är det "bara" att lägga in rätt kurva för strömmen, då ska saken vara biff.
olaa

Inlägg av olaa »

Låter jätteintressant! Har du några länkar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns många länkar till 3-fas styrningar på internet redan men jag har ingen specifik. Jag vet dock att denna 3-fas styrningsfunktion finns på en del PIC, kanske på AVR och definitivt på Renesas' mikroprocessorer.
bearing

Inlägg av bearing »

AVR447:Sinusoidal driving of three-phase permanent magnet motor using ATmega48/88/168
http://www.atmel.com/Images/doc8010.pdf
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är det ens självklart att man vill ha sinusvågor om det rör sig om en skivspelare? Borde inte sinus-trefas ge visst flutter på hastigheten (iaf vid belastad motor) som man KANSKE (eller kanske inte) kan bli av med om man modifierar vågformen så att driva-fram-kraften hela tiden är kosntant oavsett avståndet mellan spolar-magneter?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är till att ta vatten över huvudet och försöka bygga motorn till detta som ju kräver så mycket, precis som MiaM säger 'ska' en sådan konstruktion ha kontinuerlig drivning och då funkar inte sinus. Detta var ju en flop redan då de första spelarna dök upp på marknaden och flutter fanns det gott om. Tung tallrik och remdrift är det bästa för skivspelare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men oj vad bra mätvärden man fick om man mätte och struntade i att lyssna på de direktdrivna skivspelarna :wink:

(Man ska däremot inte totalsåga direktdrivna 70-tals-skivspelare, de är ju överlägsna alla möjliga och omöjliga varianter av billig skit, t.ex. "mp3-cd-vinyl-radio-anläggning 499:-", många mellanhjuldrivna spelare (där hjulet blivit "ovalkantigt") och säkert en del enklare remdrivna spelare. Det betyder dock inte att det är en bra idé att bygga en ny direktdriven spelare).

Å tredje sidan kan man väl bygga motorn själv även om man kör remdrift, och annan-än-sinus-vågform kan nog ordnas för ett hembygge.

Det där med vågformen borde inte vara så krångligt rent praktiskt, en optisk lägesgivare med upplösning som är många gånger bättre än antalet poler på motorn, som PLL-driver klockan på "uppspelning" av vågform som driver motorn, borde kunna funka.

Tänk gray-kodad givare där en "graycykel" körs igenom under motsvarande en vågformsperiod på de tre faserna. Om man vill skulle det gå att bygga allt med typ räknare, eprom, dac, pll/oscillator (eller många nog steg på graykodningen att man inte behöver pll/oscillator på högre frekvens, graykodningen kan ju sitta nära ytterkanten på skivtallriken om man vill).

Alternativt kan man starta motorn genom att bara köra igång "på känn" och sen ha två optiska givare, dels en referens som ger en puls t.ex. en gång per varv eller en gång per påpörjad "tre poler"-cykel, och en givare som ger rejält många pulser. (Den givaren kan ju använda samma optiska skiva som också används som stroboskop för att läsa av hastigheten om man vill. Om man dessutom belyser stroboskopet med elektronikens klockning så funkar samma stroboskopskiva för alla valbara hastigheter).

(OBS, i de tre föregående styckena hade jag glömt att jag föreslog att ha remdrift men ändå egen drivning av motorn. Glöm det där med att ha givare ute i skivtallrikens kanter och att använda samma mojäng både som givare och stroboskop :) )

Hur man får fram lämplig vågform på drivningen vet jag däremot inte, men det är ju egentligen inte ett hårdvarukonstruktionsproblem utan snarast ett matte/mjukvaruproblem. Bygg ett extra ex av skivpelaren åt nån som är bra på matte mot att denne fixar till vågformerna :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att man kan/måste ha en speciell kurvform är ju ganska säkert, den är dock inte omöjlig att skapa och med den rätta basutrustning knappast svår alls.

Det svåra är att veta när den är rätt! För att klara det måste man kunde mäta rotationen med stor upplösning, iaf. under utvecklingens gång, för att kunde mäta och justera kurvform till den blir rätt.

Själva kurvformen kan man styra i realtid med en serieport och ett vettigt protokoll, detta kan då ändra kurvformen i mikroprocesorns minne under skarp test.

Och jag tror att en hembyggd direktdriven skivspelare kan fungera alldeles utmärkt om man kelar för drivningen, massan och själva bygget. Men då TS mest verkar vilja ha nyckelfärdiga lösningar har jag litet förtroende för att slutresultatet blir speciellt bra.
bearing

Inlägg av bearing »

Borde inte sinus-trefas ge visst flutter på hastigheten
I teorin borde väl vinkelhastigheten bli helt jämn? varför skulle den variera?

Om motorns EMF inte är en ren sinus kanske man behöver justera i mikroprocessorns tabeller en aning.

Jag tror det blir svårt att lyckas med en direktdriven skivspelare, eftersom att små variationer i vinkelhastighet hörs. Men då blir det å andra sidan en retrokänsla i ljudet=)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

totalsåga direktdrivna 70-tals-skivspelare
Det ska man absolut göra, det skiten går INTE att lyssna på!
Skriv svar