Nästa MPU från Invensense: MPU-9150

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Korken

Nästa MPU från Invensense: MPU-9150

Inlägg av Korken »

Då var det dags att dra i syndabockslyckohjulet och låta Invensense släppa en ny sensor!
Nu ska pöbeln piskas till rabiesliknande nivåer och vinna distriktsmästerskapen i hyckleri! (om det hypas lika mycket som den förra vill säga) :lol:

On topic nu då!
Nu när jag har testat MPU-6050 så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med den och om det kommer en MPU-6050 med inbyggd magnetometer så skulle det vara väldigt uppskattat från min sida iaf.
Jag är inget fan av DMP delen då jag har egna system och filter som används, men viss har säkert nytta av det.
http://invensense.com/mems/gyro/mpu9150.html

Vad tycker ni? Är detta något att se fram emot? Kommer den bli lika sen som förra?
Användarvisningsbild
Andax

Re: Nästa MPU från Invensense: MPU-9150

Inlägg av Andax »

Klart intressant krets. Lite jobbig kapsel för hemmabruk. Ett samköp kanske av break-out kort och krets monterat vore mycket intressant.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag tycker också så. Jag är nu van att löda dom och kan berätta att det inte behövs pasta och ugn, även om det blir enklare då.
QFN är lite snälla och padsen går upp lite på sidan. :)

Men om man skulle designa ett breakout kort för den, vad ska den då ha på sig? Jag kan ta och slänga ihop ett om vi bara vet vad vi ska ha på den.
Tex ska den generera 3.3V själv eller ska den matas med det och att man bara filtrerar det?
Levelshifting på signalerna eller ska användaren själv fixa det?
Monteringshål?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ett litet kretskort med hål för stiftlist i två rader typ DIL så art den passar på kopplingsdäck och med avkopplingskondingar. Rätt matningsspänning utanför. Mycket använder redan 3.3V så det finns oftast redan tillgängligt.
Vad tror du om det?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag tror det låter ganska bra!
En fundering bara, är det inte bättre med stiftlist längs ena sidan och två monteringshål på andra sidan om man vill montera det på ett projekt eller liknande? Vad tror du om det?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ja det är kanske bättre med en stiftlist som du säger... Ska man komplettera upp den så att den blir pin-kompatibel med freeIMU? (freeIMU har ju en trycksensor också, dvs 10 DOF)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

De kan man göra! Göra den pinkompatibel är inga problem.
Jag har de trycksensorerna hemma, men de är inte så lätta att få tag på tyvärr. Men footprint för de kan man alltid också ha på.
Ska nog ha en ferrite bead i serie med matningen också. För att vara på säkra sidan.
Skriv svar