Bussmonitor med Raspberry Pi

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sebnil
Kontakt:

Bussmonitor med Raspberry Pi

Inlägg av sebnil »

Fick äntligen raspberry pi i början av veckan. Som ett första projekt programmerade jag en sida som visar tider till nästa buss både enligt tabell och realtid från bussens gps. Bilder och detaljer finns på http://sebastiannilsson.com/blogg/hitta ... pberry-pi/

Bild

Utmaningen låg mest i att göra ett bra gränssitt som kommunicerade med Västtrafiks api. Sett från raspberry pi så var det väldigt enkelt eftersom den bara kör en webbläsare. Kanske ger det någon annan inspiration till att göra nåt mer spännande.
blueint
Kontakt:

Re: Bussmonitor med Raspberry Pi

Inlägg av blueint »

Gillar lösningen ;)

Iofs kan en enkel LCD + MCU lösa samma sak om en PC översätter webb-bloat till ren textinformation.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sebbe: det där var en bra ide! Jag har haft funderingar på att ha dagens schema för barnen i hallen men det ville bli en del dator för det. Raspberry'n är ju skitbra till detta!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

blueint skrev:Gillar lösningen ;)

Iofs kan en enkel LCD + MCU lösa samma sak om en PC översätter webb-bloat till ren textinformation.
Om en enkel MCU över huvud taget är utrustad så att den kan prata nätverk så kan den i princip också filtrera ut datat. Jag är inte helt säker men tror att det fortfarande faktiskt är "teckenkodad text" och inte "bilder som föreställer text" som sänds för t.ex. den där funktionen.

Tips angående just Västtrafik-realtidsvisning: Ta absolut med "ca"-indikeringen som visas ibland. Den talar om att det är tidtabell som visas istället för realtidsvisning, om ett fordon inte är rätt "inloggat" eller liknande. Det betyder också att man inte kan vara helt säker på att den turen dyker upp.

(Det är dock rätt sällan detta händer iaf i Göteborg, om ett fordon dels har rätt skyltning utvändigt och dels kan styra trafikljus (och växlar för spårvagnar) utan att föraren behöver kliva ur och manövrera med nyckel/spett så blir också realtidsvisnigen automagiskt rätt på köpet om jag fattat rätt).
Användarvisningsbild
sebnil
Kontakt:

Inlägg av sebnil »

Icecap skrev:Tips angående just Västtrafik-realtidsvisning: Ta absolut med "ca"-indikeringen som visas ibland. Den talar om att det är tidtabell som visas istället för realtidsvisning, om ett fordon inte är rätt "inloggat" eller liknande. Det betyder också att man inte kan vara helt säker på att den turen dyker upp.
Just nu visar jag både tabelltiden och det som i västtrafiks api heter realtime. Fungerar bra men det skulle nog bli lättare att läsa om det bara var en tid per buss. Ska fundera på det.
Icecap skrev:Sebbe: det där var en bra ide! Jag har haft funderingar på att ha dagens schema för barnen i hallen men det ville bli en del dator för det. Raspberry'n är ju skitbra till detta!
Jupp. Har man en gammal monitor liggandes så blir det dessutom ganska billigt. $35 för datorn och den drar ca 250 mA.
blueint skrev:Iofs kan en enkel LCD + MCU lösa samma sak om en PC översätter webb-bloat till ren textinformation.
Jo i och för sig. Man skulle kunna köpa en billig lcd, koppla till raspberryn och det skulle vara relativt enkelt. Eller kanske en arduino med nätverks-shield även om det troligtvis inte skulle bli så mycket billigare. Detta var dock enklare.

Jag uppdaterade den med att visa väder också:
http://dev/vasttrafik-widget/next_trips ... _refresh=1
Skriv svar