Dimmerfunktion med NEXA och LED-spottar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pontus F

Dimmerfunktion med NEXA och LED-spottar

Inlägg av Pontus F »

Hej alla, jag har en del LED-spottar och en massa NEXA mottagare och skulle nu vilja få dessa att arbeta tillsammans. Fakta om spottarna och dess driver är:
Driver: Input AC 100-240V / 50Hz 60 Hz
Driver: Output DC 4-6V / 650mA +-5%

NEXA mottagaren som jag vill använda är:
http://www.nexa.se/CMR-100-Dimmer-mottagare.htm

Jag är inte så hemma på det här men jag antar att jag måste ta bort Drivern som sitter på spotten idag (det bara en kontakt) och sedan köpa en trafo av något slag. Om det är någon som har ett bra svar på vad jag bör leta efter och hur jag ska koppla ihop allt, det är mellan 6 till 12 spottar (3W/st) i grupperna.
Pontus F

Re: Dimmerfunktion med NEXA och LED-spottar

Inlägg av Pontus F »

Hej igen, tänkte lägga till lite information och hoppas på att någon riktigt kunnig person kan hjälpa till.
Spottarna är av konstantströmstyp och vill ha 650mA. Följande tanke har slagit mig och rätt mig samt kom gärna med bättre förslag/lösningar.

░░░░░░░░░░░░░░░░░░Nexa dimmer
░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░│
░░░░░░░░░░░░░░░░░░┌── PWM ─── LM317T (konstantströmskrets satt till 650mA) ──── LED
.220V AC ─── Trafo till 40V DC =░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░│
░░░░░░░░░░░░░░░░░░└── LED ─── LED ─── LED ─── LED ─── LED ─── LED ─── LED ─── LED

(Det var svårt att rita ett schema när forumet inte godtar flera mellanslag i rad, hoppas det går att tyda ändå)

Detta kräver ju att Nexa dimmern och PWM kan samarbeta så att Nexan kan påverka bredden på PWM-signalen. Är detta ens möjligt och i så fall går det att lösa på ett enkelt sätt?

Som tidigare sagts så är jag ingen stjärna på detta med el så bra förklaringar är jag väldigt tacksam för.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Använd "code" taggen för att få med mellanslag på ett vettigt sätt.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Någon av Hide A Lite drivarna borde gå att mata direkt från NEXAs dimmer. Eller så får du modifiera NEXA-dimmern att skicka ut 0-10v för att styra drivdonet.

/// Marcus
Pontus F

Inlägg av Pontus F »

Ett av de problem som jag måste komma runt är att de flesta av dom befintliga drivarna med dimmer på marknaden är för 500mA eller 700mA. Mina spottar vill ha 650mA.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Jag skulle nog modifiera en 700mA drivare så att den lämnar 650mA istället. Det borde bara vara att ändra ett motståndsvärde.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Pontus F

Inlägg av Pontus F »

Tack för förslaget.
Det är helt riktigt men det finns två problem man måste komma runt i det fallet. Hitta en driver som ger 650mA, det exemplet du visade var för 350mA. Nästa problem är att priset blir 1000kr+ för varje grupp och jag ska ha 10 grupper, så priset vill jag gärna ha ner lite mer. Det som det lutar åt nu är deras andra MSpot-100RF (Nexa-LED teknik) + LM317T vilket borde bli ca 600kr + trafo per grupp. Det enda som stör lite nu är att pga Nexa samarbetat med LED-teknik så har priset gått upp till 3 gånger priset på deras vanliga dimmers. Detta sägs bero på LED-tekniks utvecklingskostnader och att LED-teknik tillverkar den själva här i Sverige, dvs inte pga hårdvaran utan för att man kan ta betalt helt enkelt.

Men jag har nästan ett halvår på mig så kanske hinner det dyka upp andra lösningar eller att priserna sjunker:-)
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Jag skulle fortfarande använda ett drivdon för 700mA och modifiera den till 650mA, helst ett med 0-10v styrning. Då kan man bygga en styrning som lyssnar efter NEXA-koder för att sedan generera 10st styrningar till drivdonen.

/// Marcus
Skriv svar