Hur funkar ett ABS-system?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur funkar ett ABS-system?

Inlägg av TomasL »

Ja det finns en tryckreserv, tillräckligt för att stanna bilen oavsett hastighet om motorn dör, men ja det är riktigt utan motor, inga bromsar, och skall man bogsera kan man alltid annvända parkeringabromsen, annars får man göra som med automatväxlade bilar, bärga den.

Svanted, Oljepumpen förörjer allt, bromsar, fjädring och styrservo.
Till skillnad från vanliga bilar där du inte har servo, varken på styrning eller bromsar så är det riktigt servo på Citroën (i alla fall till bromsarna på de flesta och även styrningen på de bilar som är försedda med DIRAVI).
En annan fördel är att bromsarna bak är fullständigt lastassisterad (liksom fjädringen).
Shargo

OT: Citroens hydrualik

Inlägg av Shargo »

Ett annat problem med att bogsera "riktiga Cittror" är att de blir en aning låga o styva i fjädringen utan hydrualtryck... Eftersom min Cittra tillhör fusk kategorin :( är jag inte så påläst på deras system men Audi använde hydrualiskt bromsservo på tidiga Quattro modeller. De hade en tryckackumulator, "svarta bomben", som bör klara sex fulla bromscykler annars är det dags för byte/renovering. Minns jag rätt är en lösning att ersätta den med en Citroen klocka!

(Det grämer mig fortfarande att jag inte slog till på den CX GTi:n jag tittade på en gång i tiden)

Edit: justerade rubriken
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men det beror väl på varför motorn dör?

Om den dör för att den skär kan man ju alltid bromsa genom att lätta på kopplingen och använda lamellerna som broms. Om motorn dör för att nåt med tändning/bränsleförsörjning lägger av så spelar det ju ingen roll, bilens hastighet drar ju runt motorn i alla fall och hydrauloljepumpen bryr sig knappast om ifall den dras runt genom förbränning av bensin eller genom motorbromsning.

Det borde väl också gälla vid bogsering, om det är bränsleinsprutningen/tändningen som lagt av så borde väl hydraultrycket komma upp om man "bogserar med motorbroms" (genom att ha högsta växeln ilagd och kopplingen uppsläppt), visserligen lite farligt att bara ha handbromsen ilagd från start men man kan ju köra första biten relativt försiktigt...

(det där med att inte bogsera bilar med automatlåda gäller väl inte tillräckligt gamla bilar? Jag har hört anekdoter om att man behöver visst köra i typ 70 eller så för att bogsera igång en bil med automatlåda :mrgreen: )
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Så sant, bromssytemet är det viktigaste som finns och att göra en egen ABS-broms är nog mer eller mindre livsfarligt.
Som sagt så har alla BMW-cyklar ABS, så speciellt svårt att få tag på kan det inte vara men dyrt lär det bli, inget jag ska göra imorgon precis.

Vissa saker kan man ju göra själv... magnetkransen t ex, och en eller flera hallsensorer borde väl fixa pulsen? Styrenheten får man nog, tyvärr, också fixa själv. Resten med ventiler och skit överlåter jag till tillverkare, ett måste är dock att man måste kunna stänga av ABS:en, men det borde inte vara så svårt att lösa. Till skillnad från bilar brukar detta vara standard på motorcyklar.

Några speciella ok borde man inte behöva va? :humm:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Känns som de är vettigare att byta hoj, eller lära sig hantera det bromssystem som finns idag.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Alla NYA BMW-hojar kan ju tilläggas, det har dom inte haft så länge, och det finns fler än BMW som har det också.
Shargo

Inlägg av Shargo »

MiaM skrev:.....det där med att inte bogsera bilar med automatlåda gäller väl inte tillräckligt gamla bilar? Jag har hört anekdoter om att man behöver visst köra i typ 70 eller så för att bogsera igång en bil med automatlåda :mrgreen:
Myt. För "riktiga" automatlådor med momentomvadlare: Växellådan i sig består av ett antal planetväxlar som kopplas in alt bromsas av hydrualik, denna hydrualik trycksätts av momentomvandlaren som drivs av motorn: Stillastående motor -> inget tryck -> ingel växel aktiveras = ökad hastighet hjälper inte.
I äldre CVT lådor aktiveras kopplingen av en centrifugalkoppling på motorns utgående axel med samma resultat som ovan.
Möjligen finns det nån form av avart som går att bogsera igång
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#denna hydrualik trycksätts av momentomvandlaren#

Det har jag aldrig hört talas om.
Det sitter en oljepump på ingående axel.

De flesta automatlådor har en sekundärpump på utgående axel också.
Det är den som nyttjas vid startbogserimg.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

gOry skrev:Känns som de är vettigare att byta hoj, eller lära sig hantera det bromssystem som finns idag.
Du har en poäng, men det är helt värdelöst. Skulle dock kunna förbättra mycket utan att skaffa ABS. Byta hoj är inget alternativ, jag älskar att bygga om och trivs mycket bra med min nuvarande hoj.
Glenn skrev:Alla NYA BMW-hojar kan ju tilläggas, det har dom inte haft så länge, och det finns fler än BMW som har det också.
Länge och länge, de flesta från -00 och uppåt har det och många innan det också. BMW har haft det längs och därav är utbudet störst från dom. Yamaha var rätt tidiga också, men det dröjde ändå en bra bit in på 2000-talet. Om man letar efter demonterade hojar med ABS, så bör man kolla BMW.
bearing

Inlägg av bearing »

Men hur fungerar egentligen "ventilerna" på en MC?

Om ventilen sitter på slangen som går mellan bromspumpen och bromsoket, då kommer ju bromspumpens kolv sjunka djupare och djupare varje gång som ventilen släpper ut olja, så att bromshandtaget till slut går an mot styret.

Det måste ju vara någon sorts slutet system, som kortvarigt suger ut olja ur slangen, och sedan skjuter den tillbaka. Kanske samma princip som TomasL skrev om, en kolv som flyttas av en stegmotor. Men i så fall kommer ju kolvens rörelse påverkas av hur hårt man trycker på bromsen. Om man trycker väldigt hårt kommer kolven behöva gå utåt hela tiden, antingen ända tills kolven går mot ändläget, eller tills bromsgreppet slår i styret.

EDIT: Hittade ett dokument från BMW. På sida 9 i PDF-filen kommer de tekniska godbitarna.
http://www.bmbikes.co.uk/photos/press%2 ... 0Press.pdf
Men jag förstår ändå inte riktigt hur det funkar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Shargo skrev:
MiaM skrev:.....det där med att inte bogsera bilar med automatlåda gäller väl inte tillräckligt gamla bilar? Jag har hört anekdoter om att man behöver visst köra i typ 70 eller så för att bogsera igång en bil med automatlåda :mrgreen:
Myt. För "riktiga" automatlådor med momentomvadlare: Växellådan i sig består av ett antal planetväxlar som kopplas in alt bromsas av hydrualik, denna hydrualik trycksätts av momentomvandlaren som drivs av motorn: Stillastående motor -> inget tryck -> ingel växel aktiveras = ökad hastighet hjälper inte.
I äldre CVT lådor aktiveras kopplingen av en centrifugalkoppling på motorns utgående axel med samma resultat som ovan.
Möjligen finns det nån form av avart som går att bogsera igång
myt.avi :) (Som sagt, tillräckligt gamla bilar)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

As far as I know, this is the only automatic that can do this
Märkligt, för jag har lyckats bogsera igång ett antal mercadieslar.
bearing

Inlägg av bearing »

Här är en beskrivning av Honda's system.
http://world.honda.com/motorcycle-pictu ... BS/detail/
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

thorped: Jag menade mer att man inte bara kan plocka från en skrotad BMW, efterssom inte alla har det. Misstänker att skrotade nyare BMW inte är så vanliga på skrotarna heller, traditionellt har dom ju bara tillverkat "gubbhojar" :)
bearing

Inlägg av bearing »

Mer info om BMW's ABS-system och dess utveckling sedan -88.
http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcy ... bs-asc.htm
Skriv svar