Vad är det här?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hyvler

Vad är det här?

Inlägg av Hyvler »

Tjennare EF! var tvungen att registrera mig här för att det är nog det enda och bästa stället jag kan få svar på vad det här är då jag inte är så insatt inom elektronik

Bild

Bild

Av vad jag har förstått så är det en PLD men jag begriper inte hur man nu ska kunna "programmera" dem.

Jag kom över 2 sådana kretskort då dem städade på skolan i ett föråd på teknik programmet, dem båda kretsarna körs på 9volt med antingen ett nätagg eller ett 9 volts batteri och dem båda kretsarna har varsin rj45 kontakt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Vad är det här?

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu vet jag ingenting om kretsen i fråga, men troligtvis så kopplar man in en programmerare i RJ45-kontakten.
Hyvler

Inlägg av Hyvler »

Jag antar att det inte fungerar med en rs232 till rj45 adapter och en helt vanlig pc för att programmera den?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Antar" ? :-)
Du lär behöva en programmerare som specifikt stöder denna krets.
Sen kan det hela sannolikt hanteras från en PC i och för sig...
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Hyvler

Inlägg av Hyvler »

Kan någon förklara vad en programmerare är ? just nu förstår jag nog ingenting :S
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En pryl som kan programmera (t.ex) den där kretsen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Programmer_%28hardware%29
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Visst är det härligt rörigt att programmerare både kan betyda en hårdvarupryl som används för att lägga in program i kretsar, och det kan också betyda en människa som skriver datorprogram :) :wink:

Om det inte sitter en massa spännande ytmonterat på baksidan av korten så lär det inte funka med en rs232-kabel i RJ45-porten. RS-232 har +/- 12V spänningsnivå och på kortet syns bara dels den programmerbara kretsen och dels en 74-logikkrets. Ingen av dem kör +/- 12V.
Hyvler

Inlägg av Hyvler »

Så om jag har fattat det hela rätt så måste jag få tag på en programmerare som man programmerar med hjälp av en vanlig dator, för att sedan koppla in den i mitt kort och föra över programmet som jag har programmerat till programmeraren. Fy f*n vad rörigt det verkar vara :C
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ah!

Glöm inte att du måste ha ett speciellt program i datorn för att kunna "koda" och programmera enheten =)
Lattice programmerar man ju inte riktigt med kod, utan mer med logiska grindar (så var det iaf när jag använde lattice i skolan)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Riktigt så krångligt som du beskrev det är det nog inte. Det vanligaste är väl att man ansluter en mojjäng mellan datorn och det där kortet. Sen har man i datorn skrivit VHDL-kod eller nått liknande och syntetiserat det till något med något program och sedan använder man kanske ytterligare något program eller samma för att trycka över det man just gjort i PLD:n.
Hyvler

Inlägg av Hyvler »

Aja så det första jag måste leta reda på är en interface/mojäng/programmerare.
Efter att ha googlat runt lite så undrar jag vad det är för skillnad på en PLD och en PLC
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du menar förrutom sista bokstaven ? :-)
Skillnad ? Det är lite som att fråga om skillnaden
mellan sats hylsnycklar och en långtradare. Hur
fasen beskriver man den skillnaden ?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Min fråga till dig är som följer:

Vad har tu tänkt att använda kresten till?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag tror inte du kommer ha nån glädje av de där korten. Att lära sig VHDL eller motsvarande för att få till något att stoppa
in i dem är inte snutet ur näsan, inte omöjligt, men inte lätt. Om du då frågar på skillnaden mellan PLD och PLC så tyder
det nog på att du helt enkelt ska glömma de här korten.

Men om du fortfarande är intresserad av elektronik så ska du
fundera ut VAD du skulle vilja göra/lära dig med elektroniken och sedan gå vidare därifrån.

Kanske köpa lite motstånd och en lysdiod och ett batteri eller en Arduino, lite motstånd och en lysdiod eller kanske
rent av en transistor. Allt beroende på vad du kan och vad du vill lära dig och vad du vill åstakomma.

Wikipedia är ett bra ställe *tipsa* (Finns det inte på svenska finns det på engelska som PLD nedan)

PLC: http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmerbart_styrsystem
PLD: http://en.wikipedia.org/wiki/Programmable_logic_device

MVH: Mikael
Skriv svar