Hjälp med att laga en förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
primuz

Hjälp med att laga en förstärkare

Inlägg av primuz »

Jag har fått en gammal förstärkare som en av kanalerna spökar på. Det är en gammal pioneer SX-305RDS. Problemet jag har är att vänster kanal får jag inte ut något ljud på om jag väljer cd ingågen, kör jag på dvd ingången får jag lågt ljud som distar på vänsterkanalen och väljer jag radio så får jag lite högre ljud som distar på vänsterkanalen, högerkanalen fungerar som den ska. Jag kan tänka mig att det är två fel, ett är med ingångsväljaren som gör att jag inte får nåt ljud alls på vänstra kanalen vid cd och det andra problemet är att det distar. Det distar även om jag använder hörlurar.

Jag tycker att det vore roligt att laga den själv och jag undrar om någon vänlig själ som har tid och kunskap kan kika i servicemanualen och se vad som kan vara fel.

bifogar service manualen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Hjälp med att laga en förstärkare

Inlägg av MiaM »

Bäst är om du har nån slags mätinstrument som du kan antingen provlyssna på ljud med eller se på t.ex. ett oscilloskop, för att se var det börjar vara skillnad mellan kanalerna.

Eftersom CD-ingången strular mer än de andra så är det väl rätt troligt att IC 202 = TC 9164AN= INPUT SELECTOR är trasig, och den lär ha pajat av överspänning på ena kanalen på CD-ingången.

Du borde börja med att prova om PLAY-ingångarna för TAPE 1 eller framförallt TAPE 2 ger bra ljud på båda kanalerna. Då är det garanterat IC 202.

Prova att provlyssna vad som kommer på "REC OUT" för tape 1 och tape 2. Om vänster kanal distar även där så kan du nog vara i stort sett helt säker på att det är IC 202 som strular.

Schemat verkar vara felritat omkring pin 6-10 och 19-23 på IC 202, eller så är databladet fel. Jag skulle tro att det mer exakt är så att pin 6 och 23 är felritade på schemat och går egentligen inte alls till TAPE 2 REC, pin 9+10 (respektive 19+20) utan det är nog snarare byglingar pin 6-7 och 22-23 istället för vad som nu är ritat till pin 6+23 på schemat.

Återkom när du provlyssnat på förstärkaren med ljud in på TAPE PLAY IN (testa både 1 och 2) och helst också provlyssnat hur det låter om du kopplar TAPE REC OUT (både 1 och 2) till ingången på en annan förstärkare.

Det finns budgetlösningar ifall du inte vill köpa en ny TC 9164AN och klarar dig med färre ingångar.
primuz

Inlägg av primuz »

Tackar för visat intresse !

Jag ska kolla detta så fort jag har kommit hem, kan även tillägga det att kanalen som är kass fungera som bäst när förstärkaren är kall sen blir det sämre ju varmare förstärkaren blir.
primuz

Inlägg av primuz »

Så då har jag kollat lite mer, tyvärr har jag inget att mäta med med detta kom jag fram till.

TAPE PLAY IN 2 låter bättre än TAPE PLAY IN 1 men båda är sämre än radion. (vänstra kanalen kass) högra fungerar som den ska. Jag testade även med Tape rec out båda två och det är samma problem där vänster kanal är kass.

Borde det fortfarande vara ingångsväljaren? Jag skulle klara mig med 3 ingångar, radio, cd och en till. i värsta fall 2.

edit:

hittade en multimeter. Mätte på ingånsmikron, mellan cd L och chassi där hade jag 0v och mellan cd R och chassi 0.7v, mätte mellan dvd L och chassi 0.3v, dvd R och chassi 0.7v. mätte även på utpinnarna och det var samma spänning där. måste vara nåt fel i den då som lastar ner spänningen ? eller så kan det kanske vara något senare i kretsen som lastar ner...
Senast redigerad av primuz 28 juni 2012, 21:36:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ingångsväljaren verkar klart misstänkt.

Schemat verkar säga att det är kabel mellan huvudkretskortet och ett litet kort med volymkontrollen. Ett sätt att avgöra om det är före eller efter volymkontrollen är att lossa höger+vänster från ingångsväljardelen till volymkontrollen och växla plats på dem, och provlyssna. Kontakten verkar heta CN2/J1 och pin 1 och 3 verkar vara de man kan prova att växla. OBS, se upp så att du verkligen växlar 1-3 och inte 7-9 (spegelvänt), det verkar dumt att råka växla vänster kanal med +12V :o

P.S. om det sprakar/frasar en hel del när man vrider på volymkontrollen så bör det felsökas först.

P.S2. jag kollade inte om det är gemensam matningsspänning (och allt annat runt omkring) för båda kanalerna på ingångsväljaren, det bara antog jag. Läs gärna databladet själv :)

Nollbudgetlösningen om du inte vill beställa en ny IC är ju att ersätta den med en mekanisk väljare. Typ löd om så att signalen från radion går till "tape rec"-uttag och så att "tape play" alltid går vidare till volymkontrollen, och häng på en lös såndär "biltema-RCA-växel". :) (OBS att mikrokontrollern i förstärkaren kanske blir arg om ingångsväljarkretsen fattas helt, så det är nog bra att låta allt annat vara inkopplat på den kretsen även om man inte kör ljudet genom den)
primuz

Inlägg av primuz »

Jag funderade lite till här och det borde vara sämre när man väljer radio om det är något annat som är trasigt, vart kan jag beställa en sådan här krets ? Inget knaster när man vrider på volymratten.
primuz

Inlägg av primuz »

Nu när jag slår upp ägonen så hittade jag en annan tråd med samma förstärkare och samma problem. Han hade beställt från bihab, men den enda jag kan hitta är denna. kan den passa ?
TC9164N IC Analog SW-Array 2*4*4*2 DIL28
Norpan

Inlägg av Norpan »

Blir kretsen varm?
Bytte en sån för några år sen, och den blev varm nästan direkt så den var svår att hålla kvar fingret på och lät illa på några ingångar.
Ska du prova att byta så har leifline.com TC9164N för 29:50.
Finns en bit ned på sidan, http://www.leifline.com/IC-KRETSAR/IC-KRETSAR.htm
Vet dock inte vad som skiljer på *N och *AN och om det är rätt kapsling, men Leif vet nog om du mailar honom.
Vill minnas att den jag bytte var hålmonterad med mindre bendelning än normalt.
primuz

Inlägg av primuz »

jag testade ett par minuter men det blev den inte varm på. Sen har jag testat att rycka ur vänster rca kabeln och bara tjuvkopplat från inbenet för höger signal direkt till utbenet för vänster kanal men det var fortfarande dåligt ljud, kan ju ev vara så att hela vänster sidan av kretsen leder ut i jord eller nåt.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Kan du löda bort kretsen så kan du bygla mellan ben 3-12, och mellan ben 17-26.
Då borde cd-ingången fungera utan problem om resten av förstärkaren mår bra.
Alternativt lägga signal direkt utifrån på ben 12 och 17.
primuz

Inlägg av primuz »

jag ska testa detta i morgon, ska även kika förbi hos lokala radio/tv rep och se om de kan ha denna krets liggandes. Men jag måste löda väck hela kretsen och ta bort den innan jag lägger insignal direkt på utsignal ?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är det fel i kretsen kommer den antagligen bråka med signalerna även om du lägger dem på en utgång.
Har du en liten avbitare kan du kanske klippa benen 12 och 17 och få tillgång till resten av förstärkaren utan att kretsen ställer till med nåt, och släppa på signal där.
Klipper du i bocken på benet, så det blir lite kvar mot kretsen, går det att löda ihop igen om det inte är kretsen som är sönder.
Eller kanske få bort tennet runt benen och pilla till dem så de inte har kontakt med kortet och släppa på signal nån annanstans på kopparbanorna.
Är kortet enkelsidigt brukar det gå ganska lätt, lite värre om det är flerlagers och genompläterat.

Edit:
Lossa minusbenen på C221 och C222 istället och släpp på signal på de lossade benen, är nog lättare än att bråka med ic:n.
Senast redigerad av Norpan 28 juni 2012, 23:11:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Kan inte ett tips vara att även köpa en sockel samtidigt och trycka i den ny kretsen istället. Kostar nästan ingenting.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Tror det är lite jobbig bendelning på den, det är antagligen SDIP med 1,778 mellan benen och 28 ben.
primuz

Inlägg av primuz »

Jag får testa med att klippa av utbenen och mäta där. Ser detta bra ut kan jag ju klippa inbenen och dra direkt till utbenen och prova. Jag kan även tillägga att när man har valt en ingång och den är helt tyst så kan man höra ljud från någon annan ingång som det är ljud på.
Skriv svar