Är det fel på mig eller lödpennan?
Re: Är det fel på mig eller lödpennan?
Jag har en sån där lödstation hemma. Den är långsam att värma upp, och det verkar som att värmeöverföringen mellan värmeelementet och spetsen är dålig. Men jag har inte några haft några större problem att löda med den när det väl är uppe i temperatur (tar några minuter). Du kan kanske återuppliva spetsen genom att smälta en rejäl bit lödtråd, och dränka spetsen i smältan. Beläggningen på min spets flagade av efter ett tag, så jag antar att min spets är i samma kondition som om jag hade filat på den. Beläggningen är numera lödtenn, och det verkar fungera ungefär lika bra som original. Om spetsen blir svart ska den strykas mot (den våta) svampen, inte filas.
En riktig lödstation är betydligt bättre, eftersom att pennan är mindre och smidigare, temperaturen hålls konstant när tjocka komponentben värms, och pennan blir varm på 10 sekunder. Så köp en sådan ifall du kan. Men annars tror jag det mest är dina färdigheter i lödning som behöver förbättras.
En riktig lödstation är betydligt bättre, eftersom att pennan är mindre och smidigare, temperaturen hålls konstant när tjocka komponentben värms, och pennan blir varm på 10 sekunder. Så köp en sådan ifall du kan. Men annars tror jag det mest är dina färdigheter i lödning som behöver förbättras.
Påstod inte att den är avsedd för rena hobbyanvändare.Glenn skrev:Jag tvivlar inte på att den är jättetrevlig, men den är nog inte direkt prissatt för hobbyanvändare.
En gammal klassisk ljusblå wellerstation kan man hitta för typ 500-1000 och är väldigt trevliga, och har billiga bra spetsar.
En beg WSD80 räcker nog i de flesta fallen, dock även begagnade sådana ligger 5x priset för de refererade skitstationerna.
(Ärligt talat så dyr var den inte WXen alltså).
Medhåll+++!Glenn skrev:En gammal klassisk ljusblå wellerstation kan man hitta för typ 500-1000 och är väldigt trevliga, och har billiga bra spetsar.
Förr kunde man snåla och köpa själva kolven komplett från weller och sen skaffa en spiralfot och 24V-trafo från billigare håll (fast då skulle man vara noga med att inte ha en endaste volt över 24V, jag har själv lyckats paja ett värmeelement på det sättet).
Jag har haft alla möjliga och framförallt omöjliga grejer att löda med innan jag för 20+ år sen kom över min nuvarande Weller (med magnettermostat). Det går att göra bra lödningar även med sämre lödpennor, jag har kört lödpistol som värmer genom att köra ström genom spetsen (lödtennet vid spetsen ändrar form beroende på om man kör ström eller inte just när man löder), jag har kört en lödpistol med galet starkt element (150W) som man fick lära sig att släppa knappen ovanligt tidigt för att inte nån slags eftervärme skulle göra spetsen för varm, jag har som extralödkolv en lödpistol som har två effektlägen som växlas med knappen, som är rätt okej att löda med. Jag har kört lödkolvar helt utan temperaturreglering. Gemensamt för alla dessa är att det är svårare att löda med dem än med en riktigt bra termostatstyrd lödkolv.
För ytmonterat är kanske en gammal weller med magnet-termostat ingen höjdare. Jag har ärligt talat inte kört så mycket ytmonterat hemma.
Jag har både en magnastat och en med ratt för temperatur, använder i princip enbart den med ratt, men det är extremt sällan jag faktiskt ändrar på tempinställningen 
Funkar nog fint med en magnastat för ytmonterat med.
Funkar nog fint med en magnastat för ytmonterat med.
Får man fråga vad den kostar? Och vad är (är inte säker, men tycker mig se en USB kontakt) USB kontakten till för?TomasL skrev:Som vanligt får man alltid vad man betalar för, köpte en ny wellerstation (hmm, två är nog rättare) för ett tag sedan. det är nästan så man blir förälskad.
Köpte en sådan här
Och några olika pennor.
Skall komplettera med några ytterligare nätdelar.
Jag har själv en "lödstation" som TS beskriver som jag köpte på Kjell & C och är inte helt nöjd! Som nån skrev så funkar det bra om man slår av den mellan lödningarna.
Får man en bra Weller för 1000kr? Jag lödar rätt mycket och vill ha "bra grejor" Har budat på flera st Weller på Tradera, men loosat alla
Så är väl lika bra att köpa nytt! Man får se det som en investering! Ett köp som håller och ger bra resultat, eller budget som man får köpa många av och ger dåligt resultat. Valet är rätt lätt i det läget!
Edit/ kollade upp priset själv. 3 190:- var ju rätt saftigt. Men fräckt att den har tryckkänslig skärm
USB'n är till för att ansluta till dator för temperaturstatistik.
Det roliga är att inställd temperatur lagras i pennan, och den är snabb mycket snabb, typ 5s eller så.
Det roliga är att inställd temperatur lagras i pennan, och den är snabb mycket snabb, typ 5s eller så.
Nä prissatt för hobbyanvändare är den inte! Tror den går på ca 3000kr. Tryck känslig skärm har det sexiga lilla monstret medGlenn skrev:Jag tvivlar inte på att den är jättetrevlig, men den är nog inte direkt prissatt för hobbyanvändare.
En gammal klassisk ljusblå wellerstation kan man hitta för typ 500-1000 och är väldigt trevliga, och har billiga bra spetsar.
Det beror ju iofs på hur mycket man satsar på sin hobby
Min åsikt är att man bör absolut ha en rätt bra lödkolv och på andra plats på kostar-lite-pengar-listan står nog ett oscilloskop av nåt slag. (Det beror ju iofs på vad man tänkt pyssla med, men även ett trött oscilloskop som klara 5-10MHz och kanske till och med är så gammalt att det är fullt av radiorör är ju ändå ett helt ofattbart lyxigt instrument att mäta med jämfört med även de bästa multimetrarna).
Sorry, nu gled jag från ämnet igen
Min åsikt är att man bör absolut ha en rätt bra lödkolv och på andra plats på kostar-lite-pengar-listan står nog ett oscilloskop av nåt slag. (Det beror ju iofs på vad man tänkt pyssla med, men även ett trött oscilloskop som klara 5-10MHz och kanske till och med är så gammalt att det är fullt av radiorör är ju ändå ett helt ofattbart lyxigt instrument att mäta med jämfört med även de bästa multimetrarna).
Landsförädare!!, klart man löder Svenskt 
http://www.aje.se/
Vet dock ej inget om företaget aje. Jag köpte min stiron
lödstation på Clas i sjön när det begav sig.
/ Tompa
http://www.aje.se/
Vet dock ej inget om företaget aje. Jag köpte min stiron
lödstation på Clas i sjön när det begav sig.
/ Tompa
Jag vet hur ett oscilloskop ser ut! Jag har kollat på dom, men aldrig satt mig in riktigt vad dom gör! jag är väldigt teknikintresserad och har sysslat med el i hela mitt liv! men ämnet oscilloskop är jag helt ovetandes om.MiaM skrev:Det beror ju iofs på hur mycket man satsar på sin hobby![]()
Pallar du förklara i stora drag vad en oscilloskop gör! Hur den funkar? Hade varit kul att veta, då jag undrat länge men inte satt mig i i det.
Risken finns väl att man ska ha en