Hur löser ni avstudsning av kontakt i mjukvara (Arduino) IRQ

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
laban12

Re: Hur löser ni avstudsning av kontakt i mjukvara (Arduino)

Inlägg av laban12 »

Haha... Jo. Det ÄR mycket verkstad mellan inläggen.
Såklart hade en bättre sensor varit en lösning men som du säkerligen läst så har den här blivit över och i stället för att slänga den så tänkte jag använda den.

Vidare så var tanken att jag skulle få allmänna tips i tråden, se rubriken, och inte en specifik lösning på just det här problemet även om det är vad jag sitter med näsan i för tillfället.

Vad gäller verkstad så tycks 5ms vara tillräckligt. Nästa steg i min verkstad är att försöka kalibrera vindmätaren, dvs ta reda på vilken pulstid som motsvarar vilken vindhastighet. Så fort det blir bättre väder ute så ska jag ut och köra lite bil med propellern utanför bilfönstret. :)

Därmed inte sagt att jag inte gärna ser en fortsättning på diskussionen om vilken den bästa lösningen på kontaktstudsprolemet är.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Köra bil med den? Det är bättre om du tar fram matematiken och börjar räkna på den teoretiskt.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Vindsnurran har ju använts som en vindmätare så man kan nog ganska säkert säga att det finns fysiska möjligheter att tolka signalen. Kan du mäta resistansen när reed-switchen är till borde du ju kunna avkoppla det med en kondensator som ger en tidskonstant som passar för att filtrera bort studsandet. Samtidigt blir jag nyfiken på hur du kopplat ihop det hela. Har arduinon och vindmätaren samma jord?

Edit: Dum fråga om hur det är kopplat, du verkar ignorera vindriktning för nu.
laban12

Inlägg av laban12 »

labmaster skrev:Köra bil med den? Det är bättre om du tar fram matematiken och börjar räkna på den teoretiskt.
Ja, ÄR det så enkelt då?
Kan man få fram vindhastigheten bara genom att dela omkretsen med omloppstiden eller vad? Vad är i så fall omkretsen? Yttre periferi? Eller skålarnas mitt?
Hade det varit ett hjul som snurrade mot en yta hade jag inte tvekat, men det känns som det finns ett osäkerhetsmoment här i "slir" mellan luften och snurran...

Det kan i alla fall vara skönt att praktiskt mäta upp ett par referenstider med bilen i olika hastigheter en vindstilla dag, och sedan ta fram matematiken.
(Och då får jag såklart förutsätta att GPShastigheten är exakt och utan felkällor! ;-) )
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vem har sagt att det är enkelt? Om du amvänder matematiken blir trafiksäkerheten bättre på gator och torg.

Nåväl, ett annat sätt är att skaffa en kalibrerad vindmätare och rigga upp en mätplattform som blåser på snurran från ett lagomt stort hål. Med denna metod för du betydligt bättre mätresultat än med bilen. Du riggar upp plattformen så att du först kan kaliberar mätutrustningen med den kalibrerade vindmätaren. Därefter flyttar du in din vindsnurra och justerar så att du får samma vindhastighet som mätreferensen.
Skriv svar