
Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Okej jag har nog rört till det. Jag har en TQFP och när jag flippade över den så finns det ingen platta på undersidan ser jag. Sorry för förvirringen men tråden kanske ändå gett något till någon. 

Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Eftersom du bor någorlunda nära, och är det inte är för många kort så kan jag nog fixa nån som löder qfn mot en ordentlig fikakrans 
Nu hade du ju inte det problemet, men för framtida behov.
Glöm inte att göra en projekttråd!
/DeVille

Nu hade du ju inte det problemet, men för framtida behov.
Glöm inte att göra en projekttråd!
/DeVille
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Jag gör ju projekttråden på ett annat forum iom att det är till en gitarrstärkare. Nu har vi dock börjat fundera på att använda massa shiftregister i stället så det blir nog tillbaks till den mindre kretsen som vi hade tänkt från början och hålmontering. Denna krets får sparas till något annat projekt. Här är projekttråden.
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72705
Att jag går in här och frågar saker är för kunskapen inte finns på ljudbojen men intresset för gitarrförstärkarbyggen ligger ju där.
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72705
Att jag går in här och frågar saker är för kunskapen inte finns på ljudbojen men intresset för gitarrförstärkarbyggen ligger ju där.
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Hej, vilket kul projekt!
Här kommer lite funderingar:
Skulle vara kul att se ett block-schema som visar signalvägen, men även hur du tänkt det med matningsspänningarna.
Såg att du fråga lite om avstörningskomponenter och liknande på ljudbojen. Min erfarenhet av liknande byggen är följande:
* Induktanser och liknande kan hjälpa lite, men är snarare något som hjälper till att få ner störningarna lite extra än något som löser alla problem.
* Det viktigaste är hur matningsspänningarna är organiserade och kopplade till de olika delarna, samt layouten och framförallt jordningen.
Det kommer underlätta mycket om du har olika lindningar/trafos för de olika matningsspänningarna så att dessa spänningar blir flytande i förhållande till varandra. Då kan du koppla ihop jordarna enbart i en punkt och undvika konstiga jordslingor som annars garanterat kommer ställa till med problem. Gitarrförstärkare är otroligt känsliga för detta eftersom signalförstärkningen är så hög.
På bilden på ljudbojen ser det ut som du tänkt dig ett enlagerskort. Det skulle jag starkt avråda ifrån om du har något alternativ, speciellt om du tänkt dig att analoga signaler ska passera det kortet. Med enbart ett lager är det omöjligt att få till en bra jordning, och strömmar kommer behöva gå i stora slingor över hela kortet så fort något digital switchar. Detta leder ofelbart till störningar och EMC-problem. TQFP är alltid bättre än hålmonterat när det gäller jordning och EMC.
En annan sak att tänka på är EQ-konstruktionen. Har du tänkt dig en klassisk fender-EQ eller liknande? Det kanske kan gå, men blir nog väldigt känsligt för störningar eftersom impedansen är så pass hög i EQ-kretsen. Störningar från snabbt switchande signal kopplas lätt över kapacitativt. JMP-1 använder sig av speciella EQ-kretsar, vilket säkert underlättar.
En sista sak. Tänk på att den gitarrsignal är högre än man kan tro. De digitala potentiometrarna du länkade till klarar max 5Vpp, vilket garanterat är mindre än vad en gitarr kan få ur sig. Du behöver alltså dämpa signalen (men buffra för att få lägre drivande impedans) innan den går igenom någon potentiometer.
Lycka till!
Här kommer lite funderingar:
Skulle vara kul att se ett block-schema som visar signalvägen, men även hur du tänkt det med matningsspänningarna.
Såg att du fråga lite om avstörningskomponenter och liknande på ljudbojen. Min erfarenhet av liknande byggen är följande:
* Induktanser och liknande kan hjälpa lite, men är snarare något som hjälper till att få ner störningarna lite extra än något som löser alla problem.
* Det viktigaste är hur matningsspänningarna är organiserade och kopplade till de olika delarna, samt layouten och framförallt jordningen.
Det kommer underlätta mycket om du har olika lindningar/trafos för de olika matningsspänningarna så att dessa spänningar blir flytande i förhållande till varandra. Då kan du koppla ihop jordarna enbart i en punkt och undvika konstiga jordslingor som annars garanterat kommer ställa till med problem. Gitarrförstärkare är otroligt känsliga för detta eftersom signalförstärkningen är så hög.
På bilden på ljudbojen ser det ut som du tänkt dig ett enlagerskort. Det skulle jag starkt avråda ifrån om du har något alternativ, speciellt om du tänkt dig att analoga signaler ska passera det kortet. Med enbart ett lager är det omöjligt att få till en bra jordning, och strömmar kommer behöva gå i stora slingor över hela kortet så fort något digital switchar. Detta leder ofelbart till störningar och EMC-problem. TQFP är alltid bättre än hålmonterat när det gäller jordning och EMC.
En annan sak att tänka på är EQ-konstruktionen. Har du tänkt dig en klassisk fender-EQ eller liknande? Det kanske kan gå, men blir nog väldigt känsligt för störningar eftersom impedansen är så pass hög i EQ-kretsen. Störningar från snabbt switchande signal kopplas lätt över kapacitativt. JMP-1 använder sig av speciella EQ-kretsar, vilket säkert underlättar.
En sista sak. Tänk på att den gitarrsignal är högre än man kan tro. De digitala potentiometrarna du länkade till klarar max 5Vpp, vilket garanterat är mindre än vad en gitarr kan få ur sig. Du behöver alltså dämpa signalen (men buffra för att få lägre drivande impedans) innan den går igenom någon potentiometer.
Lycka till!
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Kortet på bilden har inga gitarrsignaler överhuvudtaget utan är enbart midi in/out och styrkretsen för mosfetswitchar,digipots som kommer att sitta så nära gitarrsignalen som möjligt. På annat kort. All switchning och potentiometerarbete kommer att ske på låg signal runt 0.6Vrms vilket en 5V potentiometer ska klara Den höga rörförstärkardelen kommer inte innehålla några digitala komponenter förrän den åter tagits ner igen till låg nivå för EQ. Självklart förstår jag att man inte kan mata 150V signal direkt in i en digipot, så illa är det inte ställt med kunskapsnivån
EQ är en egen design byggd på aktiva bandpassfilter.
Digital jord och analog jord är separerade med ferrit.

EQ är en egen design byggd på aktiva bandpassfilter.
Digital jord och analog jord är separerade med ferrit.
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Låter bra det! Sorry om jag skriver saker som du redan vet, med det vet ju inte jag, och det är svårt att hålla tyst med så här roliga projekt!
Aktiv EQ är nog helt klart att föredra, så det låter bra!
Matar du digi-potarna och analog-switcharna med en spänning som kommer från samma trafo/lindning som OP-amparna i närheten? Det hade nog jag försökt med iaf.
Nä, att koppa direkt från 150V till en lite IC-krets kanske är ett uppenbart problem, men många missar att en gitarrsignal har så stor dynamik. Även om man mäter 0,6Vrms så kanske topparna når 10Vpp. Det hela blir enklare om signalen passerat lite rör som distar eller liknande, för då vet man ju vad max toppspänning är begränsad till.
Aktiv EQ är nog helt klart att föredra, så det låter bra!
Matar du digi-potarna och analog-switcharna med en spänning som kommer från samma trafo/lindning som OP-amparna i närheten? Det hade nog jag försökt med iaf.
Nä, att koppa direkt från 150V till en lite IC-krets kanske är ett uppenbart problem, men många missar att en gitarrsignal har så stor dynamik. Även om man mäter 0,6Vrms så kanske topparna når 10Vpp. Det hela blir enklare om signalen passerat lite rör som distar eller liknande, för då vet man ju vad max toppspänning är begränsad till.
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Jag är lite försiktig med peakar så jag tänkte skydda ingångarna med zenerdioder. Det och den låga signalen ska nog se till att inget allvarligt inträffar. Det värsta som kan hända är lite zenerdistortion. Jag tänkte faktiskt mata alla switchar och potar med 5V från samma lina som styrkretsen och signalförstärkande kisel som i tex Eq får en egen matning med 12V annars kommer det att distortera. Varsin stabb från gemensam trafo. Jag orkar inte hålla på med flera trafosar det ska fungera ändå det gör det i mängder med liknande förstärkare av kända bolag som tex marshalls JMP1 preamp. Min testbänk har en lindning per spänning men sen tänkte jag ha en trafo med en lindning till alla spänningar som sedan stabbas till rätt nivå. Denna ska även driva en back to back trafo som tar upp spänningen igen för att mata anoderna på rören. Detta blir billigare än att köpa de med färdiga lindningar för respektive som finns på marknaden. Vill man ta det kommersiellt kan man ju beställa trafosar med rätt specs.
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
JMP-1:an har en trafo, men den har väl flera separata lindningar (vet iof inte hur jordarna är ihopkopplade på dessa)? Problemet med att ta allt från samma lindning är att jordarna då automatiskt blir ihopkopplade vid trafon, och inte kan kopplas ihop på andra ställen utan risk för loopar. Om du har en test-setup så kan du ju alltid testa att koppla ihop jordarna vid trafon och se om något konstigt händer! Som du säger så kanske det funkar bra ändå.
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Jordarna sitter ju bara ihop vid stabbarna. Det blir ju bara ett ställe. Ser inte någon joordloop i kretsen av det? Mellan trafon och stabb sitter ju diodbrygga.....ingen centertappad trafo alltså, blir ju ingen loop där. Jag har bara enkel matningspänning i denna och använder i stället matning/2 på opamparnas ingång för att det ska fungera.
JMP1 schemat tycker jag är lite rörigt....separata lindningar är det ju men hur jordarna sitter tycker jag är lite smådunkelt....det enda jag ser är att det finns två 5V där den ena är separerad med den andra med två ferriter. Jag tar bara för givet att alla andra jordar sitter ihop.
http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -61-04.pdf
I denna http://www.drtube.com/schematics/marsha ... 20iss6.pdf använder de en lindning ganska friskt och där är det midi blandat med rör och opampar. Centertappen har ju där en 10ohms blockeringsresistor men i mitt bygge finns ju ingen centertapp som ska till jord. Och dioderna borde väl göra det jobbet?
JMP1 schemat tycker jag är lite rörigt....separata lindningar är det ju men hur jordarna sitter tycker jag är lite smådunkelt....det enda jag ser är att det finns två 5V där den ena är separerad med den andra med två ferriter. Jag tar bara för givet att alla andra jordar sitter ihop.
http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -61-04.pdf
I denna http://www.drtube.com/schematics/marsha ... 20iss6.pdf använder de en lindning ganska friskt och där är det midi blandat med rör och opampar. Centertappen har ju där en 10ohms blockeringsresistor men i mitt bygge finns ju ingen centertapp som ska till jord. Och dioderna borde väl göra det jobbet?
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Ja, JMP1 är rörig, och det framgår inte direkt var jordarna sitter ihop. Kan kolla på en JMP i morgon om jag kommer ihåg.
Och ja, jag antar att dioderna mellan de olika matningarna borde blockera eventuella störningar (iaf de som är under 0,7v) mellan matningarna. Har du kopplat ihop jordarna med en drossel mellan respektive diodbrygga och regulator?
En sista fråga. Du tänkte mata digipoten och FET-switcharna med 5V (samma som microkontrollern). Till vilken jord kopplar du poten?
Jag gör säkert det här krångligare än vad det är. Har bara erfarenheter av liknande grejer, fast med A/D- och D/A-omvandlare, och då är ju situationen lite annorlunda eftersom det är högre switchfrekvenser och att de måste klockas precis hela tiden, och inte bara när något ändras. Men den första prototypen pep och fräste rätt illa, om man säger så ...
Och ja, jag antar att dioderna mellan de olika matningarna borde blockera eventuella störningar (iaf de som är under 0,7v) mellan matningarna. Har du kopplat ihop jordarna med en drossel mellan respektive diodbrygga och regulator?
En sista fråga. Du tänkte mata digipoten och FET-switcharna med 5V (samma som microkontrollern). Till vilken jord kopplar du poten?
Jag gör säkert det här krångligare än vad det är. Har bara erfarenheter av liknande grejer, fast med A/D- och D/A-omvandlare, och då är ju situationen lite annorlunda eftersom det är högre switchfrekvenser och att de måste klockas precis hela tiden, och inte bara när något ändras. Men den första prototypen pep och fräste rätt illa, om man säger så ...
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Det är samma diodbrygga till 5 och 12 volt sedan en stab till respektive där deras jord är samma. Sen när 5V jord ska vidare så är det ferriter precis som på JMP1 PSU. Detta borde lämna ingen loop och avstörning för att 5V jord ska störa med höga frekvenser från den digitala kretsen. Om jag fattar det rätt.
Själva styrkretsen i potarna är digital jord medan själva resistansen går till analog jord. Detta känns för mig det korrekta. Det blir ju ingen form av loop här heller och den digitala kretsen hålls på avstånd mot analog jord via ferriterna i PSU delen.
Jag försöker alltid gå med jorden i en enda rak lina från början på stärkaren mot PSU....det får inte bli några extra vägar för den att ta tex som att råka ansluta jord till chassit på multipla ställen som de gjorde på gamla apparater ibland. Det blir ofta mycket väsen på sådant. Jag skiljer även kretsjord mot chassijord med den lilla tjusiga komponentradda som du ser på http://www.drtube.com/schematics/marsha ... 20iss6.pdf i form av två dioder en resistor och en konding. Kommer inte ihåg exakt vad dioderna gör man jag har för mig att det är säkerhetssjäl att jord och chassi aldrig får annan potential mellan sig än det som droppar över dioderna. Jag lämnar inget åt slumpen. Därav har alltid mina byggen vart knäpp tyst så när som lite extremt svag överblödning från nätransformator till utgångstransformator om bygget innehåller en sådan. Bara om man lägger örat till högtalaren. Det går nog aldrig få bort om man inte ska ställa ena trafon i en väldig obskyr vinkel
Nu är detta dock nytt territorium att ha digitala grejer in i samma burk och om jag ska gardera mig mot allt så blir det jädra stort och dyrt så jag känner lite att jag denna gång får testa med minsta möjliga marginal och blir det störningar så får jag arbeta utifrån det sedan.
Själva styrkretsen i potarna är digital jord medan själva resistansen går till analog jord. Detta känns för mig det korrekta. Det blir ju ingen form av loop här heller och den digitala kretsen hålls på avstånd mot analog jord via ferriterna i PSU delen.
Jag försöker alltid gå med jorden i en enda rak lina från början på stärkaren mot PSU....det får inte bli några extra vägar för den att ta tex som att råka ansluta jord till chassit på multipla ställen som de gjorde på gamla apparater ibland. Det blir ofta mycket väsen på sådant. Jag skiljer även kretsjord mot chassijord med den lilla tjusiga komponentradda som du ser på http://www.drtube.com/schematics/marsha ... 20iss6.pdf i form av två dioder en resistor och en konding. Kommer inte ihåg exakt vad dioderna gör man jag har för mig att det är säkerhetssjäl att jord och chassi aldrig får annan potential mellan sig än det som droppar över dioderna. Jag lämnar inget åt slumpen. Därav har alltid mina byggen vart knäpp tyst så när som lite extremt svag överblödning från nätransformator till utgångstransformator om bygget innehåller en sådan. Bara om man lägger örat till högtalaren. Det går nog aldrig få bort om man inte ska ställa ena trafon i en väldig obskyr vinkel
Nu är detta dock nytt territorium att ha digitala grejer in i samma burk och om jag ska gardera mig mot allt så blir det jädra stort och dyrt så jag känner lite att jag denna gång får testa med minsta möjliga marginal och blir det störningar så får jag arbeta utifrån det sedan.
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Hittade inte vår JMP-1:a, så ingen närmare info där. Däremot så såg jag en notis i schemat där det står att "ALL GND'S ON PAGE 5 OF 6 ARE DIGITAL GND", så man kan väl gissa att på alla andra sidor så är det analog jord.
Hursomhelst, så låter det som du gör rätt när du jordar digitaldelen i potarna i din digitala jord eftersom dom matas av en spänning som är refererad till just den jorden. Jag skulle ändå tro att det är bättre att göra som i JMP-1:an och mata potarna en spänning som är härledd från de analoga grejerna som sitter runt omkring, och sedan jorda den tillsammans med de analoga kretsarna. Det är mycket lättare att filtrera styrsignalerna till poten än matning och jord till densamma. Och i databladet står det att "Power supply rejection" är ca 30dB vid 10 kHz, vilket inte låter så supermycket i sammanhanget. När du separerar analog och digital jord med en ferrit så kommer det kunna uppstå en potentialskillnad mellan jordarna, och den kan alltså läcka in i signalen med 30dB dämpning om jag tolkar det hela rätt.
Nu ska jag sluta tjata, och du kanske redan testat det här och det funkar bra!
Hursomhelst, så låter det som du gör rätt när du jordar digitaldelen i potarna i din digitala jord eftersom dom matas av en spänning som är refererad till just den jorden. Jag skulle ändå tro att det är bättre att göra som i JMP-1:an och mata potarna en spänning som är härledd från de analoga grejerna som sitter runt omkring, och sedan jorda den tillsammans med de analoga kretsarna. Det är mycket lättare att filtrera styrsignalerna till poten än matning och jord till densamma. Och i databladet står det att "Power supply rejection" är ca 30dB vid 10 kHz, vilket inte låter så supermycket i sammanhanget. När du separerar analog och digital jord med en ferrit så kommer det kunna uppstå en potentialskillnad mellan jordarna, och den kan alltså läcka in i signalen med 30dB dämpning om jag tolkar det hela rätt.
Nu ska jag sluta tjata, och du kanske redan testat det här och det funkar bra!
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Så man kanske ska se det så här då att alla saker som sitter i signallinan som potar och switchar tar vi från den analoga matningen och själva styrkretsen från den digitala......då måste jag dock stabba ner 12V till 5V med ytterligare en stab...men det är ju småpengar iofs.
Kan det inte bli vajsing i potarna om det just blir en potentialskillnad mellan analog och digital jord som då själva styrsiganalen kan balla ur på. Den räknar väl korrekt nolla från vad poten har för referenes och är denna annorlunda än styrkretsens nolla så?? Det var liksom därför jag trodde att matningen till poten måste vara samma som styrkretsen..,....
Kan det inte bli vajsing i potarna om det just blir en potentialskillnad mellan analog och digital jord som då själva styrsiganalen kan balla ur på. Den räknar väl korrekt nolla från vad poten har för referenes och är denna annorlunda än styrkretsens nolla så?? Det var liksom därför jag trodde att matningen till poten måste vara samma som styrkretsen..,....
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Jag tror det är en bättre lösning, men det är ju svårt att veta innan man provat.
Klart det kan bli struligt om det är för mycket skillnad mellan jordarna, men digitala kretsar har ju en viss tålighet mot detta, till skillnad från analoga. Jag tror dessutom att det är en bra idé att sätta seriemotstånd på alla ledare från microkontrollern (nära denna) till det som sitter på den analoga sidan.
Klart det kan bli struligt om det är för mycket skillnad mellan jordarna, men digitala kretsar har ju en viss tålighet mot detta, till skillnad från analoga. Jag tror dessutom att det är en bra idé att sätta seriemotstånd på alla ledare från microkontrollern (nära denna) till det som sitter på den analoga sidan.
Re: Ska man verkligen behöva limma fast Atmega 2560?
Seriemotstånd alltså....ska det sitta en avstörningskonding på andra sidan då dvs där signalen tas emot? Och laddas den ut via någon port eller måste jag ha resistor till jord i sådana fall?