EEVBlog tråden

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kankki

EEVBlog tråden

Inlägg av kankki »

Vad är EEVBlog?

En video blogg av David L Jones där han funderar om allt elektronikrelaterat.

http://www.youtube.com/user/EEVblog/

---

Tyckte att "vloggen" behövde sin egen tråd att diskutera de senaste avsnitten i :)

EEVBlog #298.

Jag tycker hans Dekadräknare är en ganska kul idé, men han är nog lite för petig med priset.

Sedan tycker jag att han har en dålig attityd mot kinesiska försäljare. (Nu när jag läste en YouTube kommentar om det) Han kunde ju köpa en hel massa 16x2 displayer för 2$ från Alibaba, men nej, det är för "one-hung-low". :P

Kvaliteten är inte märkbart sämre än något från Digikey, och hd44780 displayer är ju mycket standardiserade, så de blir man ju inte utan.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Re: EEVBlog tråden

Inlägg av rickardg »

Kul (men gammal) idé, men det blev lite väl extremt optimerat, bättre med LCD:er för få siffror så det blir användbart. Tycker han borde kollat på några LCD:er med fler common för att komma ner i pin-antal så kanske processor+lcd skulle hamnat i bättre prisklass tillsammans.

Om man nu ska köra med bara LED:ar så skulle det varit trevligare med en rad RGB-dioder istället som visade med motståndsfärger (som min RGB-klocka), går snabbare att läsa än att läsa av positioner i höjdled
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Andra lite mysko lösningar han gör som slösar pinnar, och måste gå upp några steg i processorfamiljerna, är att koppla varje knapp till en egen ingång. Varför inte köra med en matris om det är många knappar, eller helt enkelt en motståndsstege? 4 knappar till en adc-ingång är ju plättlätt.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Någon som ser var med på live-streamen #300? Såg att Klas-Kenny var där :)

Jag missade den, men nu sitter jag och tittar på inspelade versionen
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bättre än Discovery channel? ;)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Hehe, jodå. :razz:
Skriv svar