Är det fel på mig eller lödpennan?
- PoorCadaver
- Kontakt:
Är det fel på mig eller lödpennan?
Blir så förbannad på min nya lödstation från Electrokit (samma som finns på Kjell). Den kostade ca 200 kr, så man kanske inte ska förvänta sig allt för mycket, men borde den inte smälta lödtenn i alla fall!?
Med min gamla lödpenna hade jag inte detta problem. Jag tycker att jag har satt termostaten på en bra nivå. Vill inte ställa varmare i alla fall, men nu står den på ca 70-80%. Ändå vill inte tennet smälta.
Spetsen på pennan är svart. Jag har försökt tvätta med svamp och filat bort det men det kommer hela tiden tillbaks. Kan det påverka? Det nya tennet vill inte fastna på spetsen - det gjorde det på min gamla penna.
Är det jag som inte hajat grejen med lödstation eller är det skräp jag köpt? Reklamerade en av samma modell pga detta, men nu börjar jag tvivla på att det löser sig om jag gör det igen...
Med min gamla lödpenna hade jag inte detta problem. Jag tycker att jag har satt termostaten på en bra nivå. Vill inte ställa varmare i alla fall, men nu står den på ca 70-80%. Ändå vill inte tennet smälta.
Spetsen på pennan är svart. Jag har försökt tvätta med svamp och filat bort det men det kommer hela tiden tillbaks. Kan det påverka? Det nya tennet vill inte fastna på spetsen - det gjorde det på min gamla penna.
Är det jag som inte hajat grejen med lödstation eller är det skräp jag köpt? Reklamerade en av samma modell pga detta, men nu börjar jag tvivla på att det löser sig om jag gör det igen...
- ochkl0620
- Kontakt:
Re: Är det fel på mig eller lödpennan?
Vad är det för spets? Vanlig koppar?
Är det longlife spetsar så är de förstörda om du filat på dem o då blir det sådär :/
Är det longlife spetsar så är de förstörda om du filat på dem o då blir det sådär :/
- PoorCadaver
- Kontakt:
Jag vet inte... Den är nog egentligen vit.
Är denna:
http://www.electrokit.com/lodstation-ju ... -ap2.43151
EDIT:
Antar att det är sånna här jag måste byta ut till (det är till samma modell):
http://www.electrokit.com/lodspetsar-4- ... tss4.44882
Är denna:
http://www.electrokit.com/lodstation-ju ... -ap2.43151
EDIT:
Antar att det är sånna här jag måste byta ut till (det är till samma modell):
http://www.electrokit.com/lodspetsar-4- ... tss4.44882
- SeniorLemuren
Jag har en likadan, fick samma problem som du. Jag kopplade bort temperaturinställningen och nu funkar den bra för mina ändamål.
Temperaturinställningen på denna station känner inte av den verkliga temperaturen utan reglerar bara spänningen med tyristor. Jag stänger av kolven om det blir för långt mellan lödningarna så den inte blir alltför varm, men den låga effekten gör att den håller sig lagom varm när jag löder.
Det är ju naturligtvis inget proffsverktyg varken med eller utan tempstyrning, så löder du mycket avancerade lödningar ska du nog se dig efter en station med closed loop tempreglering. Risken med att löda för varmt är att lödöar m.m kan lossna från laminatet när man löder. Spetsen blir även lätt oxiderad.
Temperaturinställningen på denna station känner inte av den verkliga temperaturen utan reglerar bara spänningen med tyristor. Jag stänger av kolven om det blir för långt mellan lödningarna så den inte blir alltför varm, men den låga effekten gör att den håller sig lagom varm när jag löder.
Det är ju naturligtvis inget proffsverktyg varken med eller utan tempstyrning, så löder du mycket avancerade lödningar ska du nog se dig efter en station med closed loop tempreglering. Risken med att löda för varmt är att lödöar m.m kan lossna från laminatet när man löder. Spetsen blir även lätt oxiderad.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Har faktiskt funderat på att byta ytterligare en gång.
Vad sägs om denna:
http://www.banzaimusic.com/Profi-LS-100 ... ation.html
Vad sägs om denna:
http://www.banzaimusic.com/Profi-LS-100 ... ation.html
Man får förvisso betala lite mer för den här: http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=592
Jag köpte en sådan den är helt suverän, (mycket bra för sitt pris) rekomenderas!
Jag köpte en sådan den är helt suverän, (mycket bra för sitt pris) rekomenderas!
Brilliant!SeniorLemuren skrev:Temperaturinställningen på denna station känner inte av den verkliga temperaturen utan reglerar bara spänningen med tyristor.
Lämpligt projekt att modda, problemet är att man behöver en lödkolv för att kunna löda i lödkolven
Om man har tur så påverkas resistansen i värmeelementet av temperaturen, så att man kan använda elementet som givare. (Antingen kan man växla mellan att skicka in drivspänning och resistansmäta, eller så mäter man både ström och spänning när drivspänningen är på).
har du filat på spetsen så är den fröstörd ändå, så jag skulle rekommendera en ny lödstation istället.
..Varför inte en begagnad Weller ?
..Varför inte en begagnad Weller ?
Nej det är ingen lödstation utan bara en lödpenna med dimmerMiaM skrev:Brilliant!SeniorLemuren skrev:Temperaturinställningen på denna station känner inte av den verkliga temperaturen utan reglerar bara spänningen med tyristor.![]()
Billigt kan vara dyrt ibland, har själv klarat mig med en penna och två spetsar i alla år dock surt vid avlödning då räcker inte effekten alls om där är inre jordplan fast man brukar kunna hjälpa till med hetluftstationen
Riktiga grejer kostar nog minst som swech station och lätt 3-10 gånger mer.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Hmm... Köper antagligen den på Banzai eftersom jag ändå ska beställa grejer därifrån. Högre pris än så börjar kännas i plånboken...
Så vida inte någon annan har en lödstation till salu? Var ett tag sedan jag såg en i köp/sälj...
Så vida inte någon annan har en lödstation till salu? Var ett tag sedan jag såg en i köp/sälj...
- PoorCadaver
- Kontakt:
Som vanligt får man alltid vad man betalar för, köpte en ny wellerstation (hmm, två är nog rättare) för ett tag sedan. det är nästan så man blir förälskad.
Köpte en sådan här

Och några olika pennor.
Skall komplettera med några ytterligare nätdelar.
Köpte en sådan här

Och några olika pennor.
Skall komplettera med några ytterligare nätdelar.
Jag tvivlar inte på att den är jättetrevlig, men den är nog inte direkt prissatt för hobbyanvändare.
En gammal klassisk ljusblå wellerstation kan man hitta för typ 500-1000 och är väldigt trevliga, och har billiga bra spetsar.
En gammal klassisk ljusblå wellerstation kan man hitta för typ 500-1000 och är väldigt trevliga, och har billiga bra spetsar.