Problem med störningar (relä/motor vs MCU)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olof_n

Re: Problem med störningar (relä/motor vs MCU)

Inlägg av olof_n »

sodjan:

Störningarna kommer vid start och stopp. Jag kan köra kontinuerligt manuellt och då händer aldrig något.

Pulldown motståndet är på 10kohm.

Anledningen att jag kör motorn i 250ms är för att ratten på shunten ska vridas väldigt lite.
Jag mäter temperaturen på koppar röret med hjälp av en DS18B20 temperatur sensor. Beroende på bör värdet kommer kolven att reglera upp/ner shunten i 250ms.
Efter det väntar processorn i 10minuter för att göra en ny jämförelse.

Jag har kört lösningen i 2 år fast då med en mer rejäl elektrisk lösning som min bror gjorde åt mig bestående av ett timer relä (Start/stop), 2 st kontaktorer och en Claes ohlsson termostat. Gör i princip samma sak som min nya lösning förutom att den saknar en flashig LCD :)

Fördelen med min nya lösning är att jag kan få en mer noggrann mätning av framlednings och retur temperaturen.
Kan enkelt logga max/min temp under dygnet m.m.

Självklart är kolven inte den optimala lösningen, en shuntmotor hade varit enklare men funktionen densamma.
Kolven fick jag gratis.

/Olof
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det bara är ett fåtal knappar ska du såklart ha en kondensator mellan GND och ingången till µC'n. 10-100nF fungerar bra, beror såklart lite på vilken pull-up motstånd du använder.

Sedan kan jag ge ett litet programmeringstips: läs knapparna en enda gång "per varv"! Spara denna avläsning i en variabel.
Sedan är det bara att AND'a ihop detta värde med värdet från förra avläsningen, är de identiska är det en giltig knapptryckning.

Sedan, när rutinen lämnar knappläsningen, sparas det avlästa värdet i "värdet från förra gången"-variabeln.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Bara för att utesluta de enkla orsakerna så börja med att
fixa eventuella öppna ingångar (om du hade det). Det är
ingen garanti att det hjälper, men då vet vi i alla fall det.
Skriv svar