Tänkte klämma ihop ett kablage som detta själv, någon som kan svara på hur HP kopplat?. IDC är 26pol och DSUB är 25 pol.
http://h18000.www1.hp.com/products/quic ... 96_na.HTML
/POJ
HP parallel port adapter, hur kopplad?
Re: hp parallel port adapter, hur kopplad?
Jag är väldig säker på att ICD pin 1 till 25 går till DSUB 1-25
Re: HP parallel port adapter, hur kopplad?
Jag tror att det är MEKANISKT rakt kopplat på alla paralellportar, som det blir om man kopplar en flatkabel på det sätt som blir minst trassligt så att säga.
Med andra ord IDC pin 1,3,5,7,9... till DSUB pin 1,2,3,4,5... och IDC pin 2,4,6,8,10... till DSUB pin 14,15,16,17,18...
OBS, jag svär inte på att det är så.
Däremot finns det tyvärr flera varianter på serieportarna om jag inte minns helt fel
Dels så finns nog pin 1-1,2-2,3-3,4-4 och dels "mekaniskt rakt" som två varianter mellan 10-pol IDC och DE-9-kontakten, och dels så finns det säkert varianter som i stort sett baseras på DB-25 (med 1-8 kopplade rakt och pin 9 på IDC'n till pin 20 på d-sub'en, eller nåt sånt. Google är din vän).
Med andra ord IDC pin 1,3,5,7,9... till DSUB pin 1,2,3,4,5... och IDC pin 2,4,6,8,10... till DSUB pin 14,15,16,17,18...
OBS, jag svär inte på att det är så.
Däremot finns det tyvärr flera varianter på serieportarna om jag inte minns helt fel
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det beror på om de som designat kortet man ska koppla till har gjort på det viset.
IDC-donens pinnar numreras 1 uppe, 2 nere, 3 nästa uppe, 4 nere, 5 nästa uppe igen osv. Detta medför att i flatkabeln blir det 1,2,3,4,5 i ordning. Då blir det lite halvknas när man ska löda ihop dsub-kontakten.
På gamla moderkort och andra parallellportsexpansioner med IDC-kontakt så har de ofta frångått IDC-numreringen och kört 1-13 på övre raden, och 14-25 på undre. Då blir det genast enklare att löda dsuben, eftersom det blir varannan upp-ner.
IDC-donens pinnar numreras 1 uppe, 2 nere, 3 nästa uppe, 4 nere, 5 nästa uppe igen osv. Detta medför att i flatkabeln blir det 1,2,3,4,5 i ordning. Då blir det lite halvknas när man ska löda ihop dsub-kontakten.
På gamla moderkort och andra parallellportsexpansioner med IDC-kontakt så har de ofta frångått IDC-numreringen och kört 1-13 på övre raden, och 14-25 på undre. Då blir det genast enklare att löda dsuben, eftersom det blir varannan upp-ner.
Dessutom funkar det med de få d-sub'ar som kan klämmas direkt på flatkabel.
(Om jag inte minns helt galet så finns det dessutom två varianter, en där d-sub'arna är anpassad för flatkablarnas standarddelning (2,54mm), och en där speciella flatkablar är anpassade för d-sub'arnas delning)
(Om jag inte minns helt galet så finns det dessutom två varianter, en där d-sub'arna är anpassad för flatkablarnas standarddelning (2,54mm), och en där speciella flatkablar är anpassade för d-sub'arnas delning)
Jag skrev 1-1, 2-2 osv men menar såklart att man helt enkelt klämmer fast en fladkabel och ser till att pinne 1 på båda kontaktdon kommer i kontakt, sedan är resten biff.