Att få vippa att ändra output med "en" momentan trycknapp.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tubis

Att få vippa att ändra output med "en" momentan trycknapp.

Inlägg av tubis »

Jag undrar om det går att få en vippa att ändra från tex H till L med ett tryck på en momentan trycknapp för att sedan med samma trycknapp ändra tillbaks igen från L till H.(low high). Tex användandes nandgrind konstruerad vippa(råkat ha några 4093 i lådan). :?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Att få vippa att ändra output med "en" momentan trycknap

Inlägg av Icecap »

Såklart man kan! Det du beskriver är en 1-bit räknare helt enkelt.
tubis

Inlägg av tubis »

Jo jag förstår ju iofs att man kan...allting verkat ju gå i denna världen bara man vill. Det är hur jag kopplar jag inte greppar. Jag vill ju här ha bara en enda styrsignal så att säga. Försökte göra denna med nandgrindar i multisim men jag får det bara att vibrera

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=b ... Qw&cad=rja

Kopplar jag det med lösa trissor så fungerar det.(fick ändra ena 470pF till 330pFför inducera assymetrin som krävdes för att få den att flippa) Men jag vill ha det mindre och mer kompakt om det går. :oops:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vill du ha det kompakt kan jag rekommendera en PIC-processor, de finns i storlek SOT-23/6 (73-874-42) och det är smått!

Där kan du lägga in allt debounce och växling samt vilket läge den ska starta i.

Annars kan du bygga en flip-flop av de NAND-gates du har, förvänta dig dock inte att det blir speciellt smått eller enkelt...

Vill du ha det enkelt är en 4013 (73-538-58) en bra lösning. Kopplar man D-ingången till Q-utgången kommer den att växla nivå för varje klocka, då är det bara att debounca knappen och låta den vara klocka, sedan är saken biff. Och en 4013 är en dubbel D-latch, du kan alltså göra detta med två knappar med en och samma krets...

Finns som ytmonterat (73-910-89) vid platsbrist.
tubis

Inlägg av tubis »

Tänk i banorna att du pratar med en tvååring nu. Vad innebär debounca? Jag har inte sysslat något större med logiska kretsar innan. Klockor och sånt förstår jag inte mycket av....ska knappen stå och vibrera? Fattar nada :oops: Kan du rita en krets?

Nä det kanske inte blir så mycket mindre. Knödde ihop den kretsen jag länkade till med stora 0.6Vresistorer och det blev väl som två ic-kretsar i storlek. Det är ju om man får ned komponentantalet på något sätt. Jag försöker knö in massor av krets i en liten gitarrpedal därav utrymmet. Men jag försöker bygga av det jag har i stället för att köpa mindre och/eller andra typer av komponenter. Har så mycket elektronik jag aldrig använder så jag bygger saker hej vilt nu för att tömma lådorna.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den här var ju genialisk - bara två grindar (från tråden som länkades ovan):

Bild

Du kan givetvis göra samma sak med en 4093 - fast då får du sätta ihop de båda ingångarna på grinden så blir det som en inverterare. Eller så kan du ha ytterligare en ingång som "on-off" så att du t.ex kan stänga av permanent med en annan knapp (eller sensor /dator / whatever).
4093toggle.png
(Fy sjutton - jag ska aldrig mer använda IrfanView att rita scheman med :sick: )

Jag glömde att pinne 1,2, 5 och 6 ska anslutas till antingen V+ eller GND om de grindarna inte ska användas. Om utgången ska belastas med en massa konstiga saker kan det vara en god idé att använda en av de lediga grindarna som "buffer" till utgången, annars kan lasten påverka så att vippan slår om ofrivilligt. Ska flera andra kretsar kopplas in kan det vara bra med en kondensator mellan V+ och GND också (100nF) för att skydda mot störningar.
4093toggleB.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tubis

Inlägg av tubis »

Den verkar behöva ett tryck innan den blir stabil. Den flippar fram och tillbaks men efter ett tryck så så hamnar den på H och nästa tryck på L osv. Men det håller ju inte riktigt i rätten. :? Eller är det en bug i Multisim? Eller kommer det helt enkelt att fungera när man har spänningsmatningen inkopplad och när man slår av och på apparaten? Multisim har inga pins för matningsspänning på spicemodellen till denna.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Testade att koppla upp den med en 4069'a, kan meddela att den fungerar alldeles ypperligt.
Scopet visar även en extremt fyrkantig växling, en stig och falltid på omkring 10ns.
tubis

Inlägg av tubis »

Då får vi bocka och tacka, det blev ju två switchar med en 4093 med väldigt få komponenter. :) Måste bara hitta på något kul att använda den andra switchen till bara.... :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vippan har inget givet läge i början och borde kunna starta hur som helst. I verkligheten borde den väl dock stabilisera sig ganska omedelbart. Vill man vara 100% säker på att den startar i ett visst läge (t.ex. "off") när man slår på strömmen får man lägga till en kondensator och ett motstånd på en av de extra ingångarna som man får på köpet när man använder NAND-grindar som inverterare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag lekte runt en del med det och fick den aldrig till att varken svänga eller starta i något annat läge än noll. :)
Märkte dock under mina tester att mitt labbagg ringer en del vid påslag...
tubis

Inlägg av tubis »

Tack jesse nu fungerar det klockrent i simuleringen :)
tubis

Inlägg av tubis »

För mig spelar det ingen roll vilket läge den startar i. Jag bara flippar om styrsignalernas destination. De ska bara öppna en och stänga en P j.fet samtidigt.
Det viktiga är att startar i ett fixerat läge. Och det verkar den göra nu i simulering.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vill man få ett givet startläge så borde det gå bra att hänga på en till liten konding, klart mindre än den som redan finns i schemat.

4093 verkar för övrigt vara extra känslig för att köras med öppna ingångar, jag har bränt ett par då jag labbade med just 4093 för en massa år sen. Antagligen gör schmidttriggeringångarna att öppna ingångar får kapacitiv koppling mot utgången invid och de oanvända grindarna självsvänger hejvilt.
Skriv svar