USB-testkort

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

USB-testkort

Inlägg av Icecap »

Jag har ibland behov av att kunde mäta lite pulser och ibland att "tillverka" pulser med känd bredd. Ibland behöver jag att göra pulståg med ett par pulser som överlappar osv. och jag fick idéen att koppla ihop en USB-krets (FT245) ihop med en potent mikroprocessor (Renesas M16C-65) och sedan snickra ihop ett program till detta.

Den processor har 8 Capture-ingångar, dom kommer jag att ha optokopplare på som skydd.

Jag kommer att ha 8 st 0-10V ingångar också, bara för att de finns och det kan vara praktisk för loggning och så.

Några utgångar ska det ju bli också, exakt hur många ska jag kolla lite på men minst 8 st. De ska klara att dra lite, jag ser för mig att det blir SSR-utgångar, allt för att skydda.

Då processorn även har ett antal UART skulle jag nog även lägga in några RS232, en RS485, en SPI, IIC samt en 1-Wire funktion medan jag är igång, det är ju lika bra.

Men att göra allt detta jobb bara för min egen skull blir ju dyrt, jag vill ha riktigt mönsterkort från fabrik så min fråga är: är det någon annan som kunde vara intresserat i en sådan mojäng?

Skulle det bli av kommer det att vara byggsats, ytmonterat med minimala kretsar med fine-pitch osv, alltså inget för darrhända att löda. Jag kommer att se till att det finns ICSP-kontakt för mikroprocessorn och jag kommer kanske att göra något generellt program men det är allt.

Grovt taget vill jag mest veta om det finns nog som vill köpa hårdvara nog till att jag kan försvara att få tillverkad mönsterkort och beställa kretsar, sedan har jag rikligt med annat att göra ändå.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: USB-testkort

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter spännande, men har lite funderingar.

- Blir det möjlighet att använda som "utvecklingskort" eller att labba med och lära sig Renesas?
- "ytmonterat med minimala kretsar med fine-pitch" vilken/vilka storlek(ar) menar du då?
- Finns utvecklingsverktyg och liknande för Ubuntu/Linux?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

* Jag kommer inte att rita ett generellt kort som innehåller en massa jag inte behöver bara för att andra ska kunde leka. Men ett antal I/O's osv. kommer det ju att finnas från start så det finns rikligt med möjlighet att koppla in grejer ändå.
* LQFP100 med 0,5mm pitch. Jag har inte spikat allt men jag tror att det blir 100-pinnars kapseln, kan bli färre om det passar bättre. Det är alltså fluss + släplödning som gäller.
* Om det finns till Linux vet jag inte men det finns en GNU kompiler (KPIT).
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för raka, snabba och informativa svar Icecap!
Var inte ute efter ett STK500 (Atmel AVR) eller motsvarande för PIC det var av den anledningen som jag satte dit ett par ". Att möjligheten finns räcker i dagsläget.
Oj, det blir pilligt med 0,5 mm så det beror nog på totalkostnaden om jag skall våga mig på så små prylar.
KPIT GNU var det jag frågade efter.

Väntar med intresse på mer information.
Skriv svar