Tjena! Har surfat runt lite och letat forum passande för mina frågor, har en hel del att komma med som skulle behöva en förklaring. Vet inte vad jag ska säga att jag kan... Kan löda osv, men kan fan ingenting om det jag tänkt ge mig in på nu, därav skulle jag behöva en hel del förklaringar och svar.
Jag vill åstadkomma en effekt är det tänkt. Denna effekt går ut på att det efter X antal sekunder/minuter skall pysa ut luft ur en tryckluftsbehållare (Jag har faktiskt ingen aning om hur stor osv denna kan komma vara. Hur små finns de som? Det är en sådan jag skall ha...? Återkommer till det senare) så att det hörs/märks att det frigörs luft.
Har frågat på ett typ FX/bygg forum och fått svar där, men fattar inte allt för mycket vid första anblick då det är saker helt utom min kunskap och på engelska. Detta är svaret jag fått:
"It would be pretty simple to do. Just have a microcontroller programmed to turn on a solenoid valve at a precise interval. The valve would let air escape from a compressed air cylinder.
For the microcontroller you could use an Arduino or BASIC Stamp or whatever. This would connect to the solenoid valve using a transistor (TIP120 is pretty common) so that when the controller tells the output pin to go HIGH the transistor sends the signal to the solenoid valve and lets the air escape for a predetermined time, wait a few seconds (or minutes) and then trigger it again. This would happen over and over until you turn it off."
Jag förstår principen, men jag vill ha en ordentlig förklaring till vad fan det är jag ska göra egentligen. Skulle ju kunna leja någon att göra detta kanske, men vill lära mig med :]
Alltså; Jag skall ha en ventil som, på något sätt ,är kopplad till lite andra grejer som bestämmer, på något sätt, hur ofta luft skall frigöras.
Enkelt frågat:
Vad är det jag skall fixa detta som då?
Är det några svenska motsvarigheter eller är det bara att kika runt efter det han skrivit?
Jag måste ju ha en "luftkälla" för detta då, tanken är att det ska vara något som får plats i en ryggsäck, alltså inte allt för stor... Vad exakt skall jag söka efter/ha?
I övrigt så skall effekten ut på 2 ställen, tänk er ett Y från behållaren. Hur åstadkommer jag detta som...?
Om ni har något bättre förslag på hur jag skall uppnå denna effekt som så mottar jag gladeligen den.
-------
Enklast för mig vore nog att kontakta någon som skulle kunna fixa detta åt mig, men jag börjar här med lite info.
-------
Håller på att bygga saker, FX, filmeffekter (real ;]) osv, är därav intresserad av att lära mig.
Har kanske förklarat en del saker luddigt, men det är bara att påpeka detta så skall jag försöka förklara mig bättre.
Uppnå en pyseffekt - behöver lite förklaringar osv.
Re: Uppnå en pyseffekt - behöver lite förklaringar osv.
1: En behållare i en ryggsäck har inte speciellt många "pys" i sig, speciellt om de ska ske två ställen.
2: En lämplig behållare kan vara sådana man använder i Sodastream-maskiner, enkla, billiga & lagom storlet sannolikt.
3: Det måste till en elektromagnetisk ventil som kan styra gasflödet. Ska det pysa samtidig båda ställen räcker det med en men ska de två ställen pysa oberoende av varandra blir det en ventil per ställe.
4: En liten timer som triggas av det externa öppnar ventilen kort tid till att få ut lite gas = "pyyyys".
5: Vill du ha en "längre" effekt kan en snäver dysa + en bit slang mellan ventilen vara grejen.
En lämplig timer kan vara en ICM7555 eller liknande, jag ser dock det mekaniska med ventiler, slanger och dylikt som det svåraste.
2: En lämplig behållare kan vara sådana man använder i Sodastream-maskiner, enkla, billiga & lagom storlet sannolikt.
3: Det måste till en elektromagnetisk ventil som kan styra gasflödet. Ska det pysa samtidig båda ställen räcker det med en men ska de två ställen pysa oberoende av varandra blir det en ventil per ställe.
4: En liten timer som triggas av det externa öppnar ventilen kort tid till att få ut lite gas = "pyyyys".
5: Vill du ha en "längre" effekt kan en snäver dysa + en bit slang mellan ventilen vara grejen.
En lämplig timer kan vara en ICM7555 eller liknande, jag ser dock det mekaniska med ventiler, slanger och dylikt som det svåraste.
- prototypen
När jag läste rubriken tänkte jag hur fixar man ett ljud som låter som ett pyyyys. Högfrekvent och övertonsrikt. Men hur får man till början och slutet.
När jag sedan läser texten så ska man göra det oelektroniskt med tryckluft. Nåja.
Om det finns sprayburkar med tuta på så kanske det fungerar om man får till en effektiv pysare som inte drar så mycket luft.
Men trycktank, magnetventil och en timer med en 555 är ju en enkel lösning. Att blanda in en uController är väl lite overkill.
Protte
När jag sedan läser texten så ska man göra det oelektroniskt med tryckluft. Nåja.
Om det finns sprayburkar med tuta på så kanske det fungerar om man får till en effektiv pysare som inte drar så mycket luft.
Men trycktank, magnetventil och en timer med en 555 är ju en enkel lösning. Att blanda in en uController är väl lite overkill.
Protte
Om det ska vara för en effekt vid en filminspelning så behöver det väl inte vara tidsstyrt alls? Såvida det inte handlar om väldigt exakta impulser som ska pysas ut.
Det vore väl snarare bättre (utan att veta vad det egentligen handlar om) med en radiostyrd pys-effekt så att någon vid sidan av kan styra effekten. Och då kanske en vanlig RC-styrning med servon är enklast att använda...
Det vore väl snarare bättre (utan att veta vad det egentligen handlar om) med en radiostyrd pys-effekt så att någon vid sidan av kan styra effekten. Och då kanske en vanlig RC-styrning med servon är enklast att använda...
Gimbal: Det är för ett event med reklam för diverse "byggare". En person kommer således gå runt med denna "ryggsäck" och det ska pysa själv på så sätt, så det måste ske på egen hand. Tidsstyrningen därav att det skall ske på egen hand.
---
2 kolsyretuber skulle kunna funka. De får absolut plats, det är det ingen fara med 2 isåfall heller.
Tack för alla svar so far! :]
---
2 kolsyretuber skulle kunna funka. De får absolut plats, det är det ingen fara med 2 isåfall heller.
Tack för alla svar so far! :]
Om du vill pyssla lite själv så är nog, som redan nämnts, en arduino en bra start.
se tex http://www.arduino.se/
se tex http://www.arduino.se/