Open source gräsklipparrobot utvecklad av Elektronikforumet?
Open source gräsklipparrobot utvecklad av Elektronikforumet?
Hallo,
Tror ni det skulle vara möjligt att skapa en gräsklipparrobot som ett "sammarbetsprojekt" här på forumet?
Det skulle vara intressant att se om det går att driva ett sådant utvecklingsprojekt i "open source"-modell när det gäller såväl mekanik och elektronik, som mjukvara. Det skulle kunna generera allt från mekritningar och kretskortslayouter till nödvändig mjukvara mm, tillgängligt och fritt anpassningsbart för alla och envar.
Gissar att det hos medlemmarna, redan nu, finns ett antal fungerande klippare och klipparprojekt i olika stadier. M a o finns det massor av erfarenheter och idéer om hur man kan, bör, inte bör göra o s v. Här på forumet finns dessutom kompetens inom alla de olika teknikområden som omfattas av ett dylikt projekt, från analogteknik till mekanik och routning av kretskort mm. Sen kan det förstås vara så att de som besitter kompetens inom något speciellt område inte är intresserade av gräsklippning (eller snarare av att slippa...) men att de ändå kan tänka sig att bidra med detaljer inom sitt område.
Själv har jag ingen erfarenhet av "open source"-utveckling men har en egenkonstruerad klipparrobot som med handpåläggning besparar mig klippningen på den största delen av gräsmattan. Delar gärna med mig av mina erfarenheter mm från detta projekt.
Tror nån nåt om detta?
Tror ni det skulle vara möjligt att skapa en gräsklipparrobot som ett "sammarbetsprojekt" här på forumet?
Det skulle vara intressant att se om det går att driva ett sådant utvecklingsprojekt i "open source"-modell när det gäller såväl mekanik och elektronik, som mjukvara. Det skulle kunna generera allt från mekritningar och kretskortslayouter till nödvändig mjukvara mm, tillgängligt och fritt anpassningsbart för alla och envar.
Gissar att det hos medlemmarna, redan nu, finns ett antal fungerande klippare och klipparprojekt i olika stadier. M a o finns det massor av erfarenheter och idéer om hur man kan, bör, inte bör göra o s v. Här på forumet finns dessutom kompetens inom alla de olika teknikområden som omfattas av ett dylikt projekt, från analogteknik till mekanik och routning av kretskort mm. Sen kan det förstås vara så att de som besitter kompetens inom något speciellt område inte är intresserade av gräsklippning (eller snarare av att slippa...) men att de ändå kan tänka sig att bidra med detaljer inom sitt område.
Själv har jag ingen erfarenhet av "open source"-utveckling men har en egenkonstruerad klipparrobot som med handpåläggning besparar mig klippningen på den största delen av gräsmattan. Delar gärna med mig av mina erfarenheter mm från detta projekt.
Tror nån nåt om detta?
Re: Open source gräsklipparrobot utvecklad av Elektronikforu
Det har diskuterats tidigare med inte blivit något av. Jag har planer för att göra en egen som jag tänk släppa alla underlag öppet. Jag har en enkel prototyp på mekaniken, den är provkörd med radiostyrning, men det är så mycket annat som ska göras att det inte blivit prioriterat. Jag skulle mer än gärna fortsätta gemensamt med fler.
Konceptet jag tänkt mig är en enkel billig modell som kan vara inkörsporten till hobbyn. Så billigt det går utan att tappa för mycket funktion.
Konceptet jag tänkt mig är en enkel billig modell som kan vara inkörsporten till hobbyn. Så billigt det går utan att tappa för mycket funktion.
Ett absolut måste (imho) är en liknande teknik som de stora grabbarna har, dvs att hela tiden känna av om de är innanför eller utanför slingan. Samt ett annat problem nyligen aktualiserat av Worx Landroid, att slingan inte stör ut/ störs av andra klippare. En Landroid kan inte vara granne med en annan robotklippare, inte ens en annan Landroid.
Såvida man inte hittar på något helt annat navigationssystem...
Funderade ett tag på om man inte skulle kunna placera ut små starka magneter t.ex. var fjärde meter som referenspunkter för död räkning. Det vore ju trevligt att hela tiden veta var man är.
Såvida man inte hittar på något helt annat navigationssystem...
Funderade ett tag på om man inte skulle kunna placera ut små starka magneter t.ex. var fjärde meter som referenspunkter för död räkning. Det vore ju trevligt att hela tiden veta var man är.
@ danei
Instämmer om priset. Tror ändå det går att komma ganska långt med billiga grejor. Instämmer också om problemet att få tid till detta. Tänkte att det kanske blir lättare om flera delar på bördan och löser olika delproblem.
@ Gimbal
Det går nog att åstadkomma mycket av det som dyrgriparna på marknaden har. Kabelslinga är ju beprövat och kanske den genaste vägen till en fungerande lösning, men visst skulle det vara fint att kunna hålla reda på sin position. Att hålla reda på om man är innanför slingan är en viktig detalj! (Min klippare smet förra veckan och körde ner bl a lite påskliljor hos grannen. Tur han är förstående.)
Här är några idéer jag nosat på:
*grässensor för att klippa bara där det behövs
*IR-fyrar med radiolänk för positionspestämning
*...
Edit 120623:
Hade lite bråttom när jag slängde upp det här inlägget. Jag tror det är viktigt att få till det mest elementära i ett första skede, typ slumpässig klippning av yta inhägnad med kabelavgränsning. Sedan kan det spånas fram diverse optioner eller finesser som kanske inte alla behöver eller vill ha. Projektet bör alltså i första hand mynna ut i fungerande grundkonstruktioner för sina olika delområden.
Instämmer om priset. Tror ändå det går att komma ganska långt med billiga grejor. Instämmer också om problemet att få tid till detta. Tänkte att det kanske blir lättare om flera delar på bördan och löser olika delproblem.
@ Gimbal
Det går nog att åstadkomma mycket av det som dyrgriparna på marknaden har. Kabelslinga är ju beprövat och kanske den genaste vägen till en fungerande lösning, men visst skulle det vara fint att kunna hålla reda på sin position. Att hålla reda på om man är innanför slingan är en viktig detalj! (Min klippare smet förra veckan och körde ner bl a lite påskliljor hos grannen. Tur han är förstående.)
Här är några idéer jag nosat på:
*grässensor för att klippa bara där det behövs
*IR-fyrar med radiolänk för positionspestämning
*...
Edit 120623:
Hade lite bråttom när jag slängde upp det här inlägget. Jag tror det är viktigt att få till det mest elementära i ett första skede, typ slumpässig klippning av yta inhägnad med kabelavgränsning. Sedan kan det spånas fram diverse optioner eller finesser som kanske inte alla behöver eller vill ha. Projektet bör alltså i första hand mynna ut i fungerande grundkonstruktioner för sina olika delområden.
Senast redigerad av niroma 23 juni 2012, 12:33:57, redigerad totalt 1 gång.
För att veta vart man är hela tiden så skulle GPS med RTK fungera, precisionen blir ca 2,5 cm år till år.
Det finns ett open source projekt för implementering av rtk som heter rtklib som hittas på http://www.rtklib.com/
programmet matas med gps data i raw format från två motagare och ger ut nmea 0183 data med korrigerad position.
i praktiken skulle det bli att man monterar en gps på gräsklipparen "Rovern" och en på en fast punkt "Basstationen" t.ex på hustaket.
Från rovern så skickar man serie data från gps motagaren till basstation med radio modem. Datorn på basen läser informationen från de två motagarna
och korrigerar positionen för rovern som sedan sänds tillbaka som en nmea 0183 position.
på http://www.rtklib.com/rtklib_releasenote.htm så finns information om vilka mottagare som stöds och vilka meddelande dem måste kunna ge ut.
på http://www.rtklib.com/rtklib_tutorial.htm så ges lite ide till hur programmet fungerar.
Det finns ett open source projekt för implementering av rtk som heter rtklib som hittas på http://www.rtklib.com/
programmet matas med gps data i raw format från två motagare och ger ut nmea 0183 data med korrigerad position.
i praktiken skulle det bli att man monterar en gps på gräsklipparen "Rovern" och en på en fast punkt "Basstationen" t.ex på hustaket.
Från rovern så skickar man serie data från gps motagaren till basstation med radio modem. Datorn på basen läser informationen från de två motagarna
och korrigerar positionen för rovern som sedan sänds tillbaka som en nmea 0183 position.
på http://www.rtklib.com/rtklib_releasenote.htm så finns information om vilka mottagare som stöds och vilka meddelande dem måste kunna ge ut.
på http://www.rtklib.com/rtklib_tutorial.htm så ges lite ide till hur programmet fungerar.
Senast redigerad av rjl11 26 juni 2012, 22:14:15, redigerad totalt 1 gång.
-
- EF Sponsor
Jättebra idé med ett opensource projekt, det svåra är väl som vanligt att få alla att dra åt samma håll.
Tror att det behövs någon som är väldigt engagerad och styr upp projektet.
Hursomhelst, jag sponsrar gärna med robusta radiokort om det skulle behövas.
Tror att det behövs någon som är väldigt engagerad och styr upp projektet.
Hursomhelst, jag sponsrar gärna med robusta radiokort om det skulle behövas.
Det jag tänkt mig är en väldigt enkel grund konfiguration som kan byggas ut. I enklaste utförandet behöver den inte ens ha slinga. Men att det sedan ska finnas möjlighet att bygga ut.
GPS har legat helt utanför mina ambitioner. Men möjligheterna med den där lösningen är ju så stora att det kan motivera att både pris och jobb ökar lite. Men som sagt det är bra om det är ett tillägg.
GPS har legat helt utanför mina ambitioner. Men möjligheterna med den där lösningen är ju så stora att det kan motivera att både pris och jobb ökar lite. Men som sagt det är bra om det är ett tillägg.
Nu är varken elektronik eller radiokommunikation mina starka sidor men för att lösa problemet med gränser borde det väl gå att använda olika frekvenser alternativt pulser i slingan?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Om projektet skall landa, är det viktigt att det finns en basplan och ett antal valfria steg därefter.
KISS med just de grundläggande funktionerna
Så lägger man till:
Gå hem och ladda
Är det klippdags
Kan jag köra nu på natten
Kommer det att regna
Var är jag
Skall jag göra nått
osv.
Så kör man fram de första delarna, drivning och klippning!
Men som sagt skapa en plan först! Villkora sedan stegen.
KISS med just de grundläggande funktionerna
Så lägger man till:
Gå hem och ladda
Är det klippdags
Kan jag köra nu på natten
Kommer det att regna
Var är jag
Skall jag göra nått
osv.
Så kör man fram de första delarna, drivning och klippning!
Men som sagt skapa en plan först! Villkora sedan stegen.
Föreslår att man delar upp projektet modulvis så att man själv kan välja hur man vill lösa olika delsystem. Samt att det blir enklare att dela upp problem utan att en massa koordination. I stort innebär det att de flesta iaf löser t.ex batteriladdning och urladdning likadant, liksom ev motorstyrning.
Angående radionavigation så finns ju möjligheten att man sätter upp 3 stycken radiofyrar som man mäter mottagningstiden ifrån. Fördelen med radionavigation generellt är att man utöver att veta att man är inom zonen även vet var man är så att man kan optimera så att man endast klipper en gång per yta.
Angående radionavigation så finns ju möjligheten att man sätter upp 3 stycken radiofyrar som man mäter mottagningstiden ifrån. Fördelen med radionavigation generellt är att man utöver att veta att man är inom zonen även vet var man är så att man kan optimera så att man endast klipper en gång per yta.
Håller helt med om att moduluppbygnad borde vara det rätta.
Ett problem jag anar är att om man dunkar i gång ett dylikt projekt i en vanlig projekttråd på forumet så kommer den snart bli nerlusad med en salig röra av diskussioner och idéer blandat med projektmaterial och dokumentation mm.
Hur kan man driva ett sånt här projekt strukturerat och effektivt på forumet?
En idé är att skapa en egen "kategori" eller vad det kallas, som t ex Idébanken, där man lägger upp de olika projektdelarna (modulerna) som egna trådar. Detta kräver förstås att någon moderator är med på att skapa denna kategori och det påverkar ju forumets utseende litegrand.
Poängen är att man får allt samlat på ett överskådligt ställe.
Edit: rättat stavfel/formulering
Ett problem jag anar är att om man dunkar i gång ett dylikt projekt i en vanlig projekttråd på forumet så kommer den snart bli nerlusad med en salig röra av diskussioner och idéer blandat med projektmaterial och dokumentation mm.
Hur kan man driva ett sånt här projekt strukturerat och effektivt på forumet?
En idé är att skapa en egen "kategori" eller vad det kallas, som t ex Idébanken, där man lägger upp de olika projektdelarna (modulerna) som egna trådar. Detta kräver förstås att någon moderator är med på att skapa denna kategori och det påverkar ju forumets utseende litegrand.
Poängen är att man får allt samlat på ett överskådligt ställe.
Edit: rättat stavfel/formulering
Senast redigerad av niroma 23 juni 2012, 14:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Förslag till indelning i delprojekt eller vad man skall kalla det:
1. Elektronik
1.1 Batteri / strömförsörjning
1.1.1 Laddning
1.1.2 ...
1.2 Kabelavgränsning
1.2.1 Signalegenerering och drivning av kabel
1.2.2 Detektering av kabelsignal
1.2.3 ...
1.3 Motordrivning för framdrift
1.3.1 Drivelektronik
1.3.2 ...
1.3.4 Drivning klippagregat
2. Mjukvara
2.1 Mjukvara kabeldrivare
2.1.1 ...
2.2 Mjukvara klippare
2.2.1 Kommunikation
2.2.2 PWM-generering
2.2.3 ...
3. Mekanik
3.1 Chassi
3.1.1 ...
3.2 Framdrivning
3.2.1 ...
3.3 Klippaggregat
3.3.1 Klippmotor(-er)
3.3.2 ...
osv
Obs långt ifrån komplett och erfarnare medlemmar kanske kan föreslå bättre struktur eller indelning.
1. Elektronik
1.1 Batteri / strömförsörjning
1.1.1 Laddning
1.1.2 ...
1.2 Kabelavgränsning
1.2.1 Signalegenerering och drivning av kabel
1.2.2 Detektering av kabelsignal
1.2.3 ...
1.3 Motordrivning för framdrift
1.3.1 Drivelektronik
1.3.2 ...
1.3.4 Drivning klippagregat
2. Mjukvara
2.1 Mjukvara kabeldrivare
2.1.1 ...
2.2 Mjukvara klippare
2.2.1 Kommunikation
2.2.2 PWM-generering
2.2.3 ...
3. Mekanik
3.1 Chassi
3.1.1 ...
3.2 Framdrivning
3.2.1 ...
3.3 Klippaggregat
3.3.1 Klippmotor(-er)
3.3.2 ...
osv
Obs långt ifrån komplett och erfarnare medlemmar kanske kan föreslå bättre struktur eller indelning.
- SeniorLemuren
Kolla hur det gick med detta projekt
Vill inte vara näsvis men bara för att vissa projekt avstannar/dör ut så behöver ju inte detta drabbas av samma öde. Projektet har ju inte startat än heller...
Sen tror jag fler har behov/nytta av en gräsklipparrobot än av en Segway även om den senare kanske är mer spektakulär och rolig vid första anblicken.
Rent statistiskt så kommer väl dessutom fler och fler av medlemmarna sannolikt ha en gräsmatta som behöver klippas ju längre tiden går. Och väldigt få "nöjesklipper".
Hade helt missat Segway-wikin men den verkar ju ha en indelning/struktur liknande den föreslagna. Kanske det som var problemet?
Edit: formuleringar
Sen tror jag fler har behov/nytta av en gräsklipparrobot än av en Segway även om den senare kanske är mer spektakulär och rolig vid första anblicken.
Rent statistiskt så kommer väl dessutom fler och fler av medlemmarna sannolikt ha en gräsmatta som behöver klippas ju längre tiden går. Och väldigt få "nöjesklipper".
Hade helt missat Segway-wikin men den verkar ju ha en indelning/struktur liknande den föreslagna. Kanske det som var problemet?
Edit: formuleringar