Radiomottagare utan spole?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26970
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Radiomottagare utan spole?

Inlägg av Icecap »

J-FET är väldigt användbara vid radiobygge, en dual-gate är en bra mixer vid superheterodyn osv. Men ska det vara en minimal mottagare är en hemmalindat spole på innerröret av en toarulle synnerligt användbar och FET-transistorer behöver inte vara inblandat alls.
SvenW
Inlägg: 1161
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Radiomottagare utan spole?

Inlägg av SvenW »

Ur teknikhistoriskt perspektiv hade nog dasspappersrullen en
högst central roll i elektronikens utveckling :-)
Rullen användes av en generation radiobyggare på 1930 till 50-talet.
Den väckte radiointresse hos många ungdomar. Fick elektroniken
att blomstra på 1900-talet senare del. Var det inte så :-)
Rolf Zetterberg
Inlägg: 987
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Radiomottagare utan spole?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Även jag har lindat en och annan spole till en radio och små elmotorer lindade man själv på köksbordet.
Nejdå,inte behövs det egentligen några Mosfet i en radio,men de finns i nästan varenda FM-tuner därför att de är bra där.
Vill man inte linda spolar själv så finns det ju byggsatser.Både billiga och dyra.
http://www.electrokit.com/amradio.41452
http://www.electrokit.com/am-fm-radio-i ... stor.41921
(det finns säkert fler exempel än ovanstående)
Personligen har jag nog lite svårt att se varför man ska köpa en dyr byggsats,när exakt samma sak i form av en gammal transistorradio finns på loppis för några tior.
Skriv svar