Vilka billiga sladdmonterade kontakter ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Vilka billiga sladdmonterade kontakter ?

Inlägg av Glenn »

Jag ska montera grejer i en bil, och jag vill kunna skifta snabbt mellan olika enheter, med snabbt menar jag snabbare än nu när det sker med s.k bullet-connectors, dom är ju av sin natur lite bråkiga, och dessutom måste man manuellt matcha färgerna osv.

Det handlar om ca 7 ledare (får gärna vara ett par stift extra) och dom ska sitta ihop säkert, gärna bajonett, givetvis ska både hanen och honan vara sladdmonterade. Givetvis isolerat när dom sitter ihop, och helst lite fuktskydd med.

Max spänning är väl normal fordonsspänning (max 14V nånstans, plus marginal) och sladdarna är väl typ 1.5mm i ytterdiameter (isoleringen).

Ett sätt är ju att använda DIN-kontakter som uppfyller de flesta kraven hyfsat, men jag gillar dom inte riktigt Dessutom är dom mångpoliga lite jobbiga att löda.

nån som har ett förslag på en bra kontakttyp man kan hitta hyfsat billigt ? och var ? ..jag behöver typ 3-4 par minst.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Re: Vilka billiga sladdmonterade kontakter ?

Inlägg av baron3d »

Vad sägs om dessa? Beställer du 10 så blir priset OK.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... las-p37336
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har funderat på den typen, har tång för att crimpa stiften med, men dom känns inte så kapslade.

En fördel med dessa är att man kan köpa kontaktstycken som är monterbara på PCB också dock.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Är inte dessa kontakter nåtot liknande Kjells: Anslutningsdon 4.2mm (swech)
Bild
8-polig : 2.20 kr/st vid köp av fem st. (tillkommer crimphylsor för 0.375 kr/st)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du har ju inte skrivit något om hur det får se ut, och inte heller något storlekskrav så du får tipset att använda släpvagnskontakter :) Finns från 7 poler till den nya som är 14 (tror jag). Borde gå att hitta sladdmonterade och dom klarar garanterat fordonsel :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själv gillar jag jackbara kopplingsplintar (t.ex. 48-364-68). Jag har för mig att det finns kabel-stiftlist också, dock inte hos ELFA. Men enheten som ska bytas kan ha en vanlig stiftlist med pålödda ledningar utan problem.

Finns hos Farnell som stiftlist + plugg, båda med skruvanslutning av ledningar (1907762 & 1787774). Kostar dock en liten summa...
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

7-polig xlr har jag använt till lite av varje.
Slitvargar som sällan ger upp. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad klarar en sån i ström Tompa? Hittade ingen data på Thomans sida...
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

5A tål den. Det finns mer info på neutriks hemsida. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

XLR är ju trevliga och skulle passa bra, kapslade, väldigt gedigna och trevliga rent allmänt, dock brukar dom vara ganska dyra.

Iofs ska jag inte ha så väldigt många..

Dom andra känsn inte så kapslade (Utom släpvagnskontakten, men den är lite stor :) ) isåfall tar jag nästan hellre en DSUB9, fast dom är lite bökiga att löda när kabelarean är såpass.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

baron3d skrev:Vad sägs om dessa? Beställer du 10 så blir priset OK.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... las-p37336
kan tipsa om att dessa kontakter både ärjar mycket och är svåra att ta isär när det sitter några stift i dem.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad sägs om vanliga klassiska d-sub'ar? DE-9 ligger väl närmast till hands. Går fint att löda kablar som är minst så grova som man vill att kablar ska vara för att tåla den ström man törs köra i en d-sub, typ.

En avgörande fråga är om kontakten ska sitta i kupén eller i motorrummet, och om det ligger spänning på när motorn är avstängd.

Om den sitter i motorrummet och har spänning på konstant så behöver den vara rejält fukttålig.
Skriv svar