Fråga om varvräknare till datorfläkt
Fråga om varvräknare till datorfläkt
Hej.
Ni får ursäkta min okunnighet, jag är ingen elektriker så här kommer en liten fundering.
Såg just en video där man använt en (bil) varvräknare i ett datorbygge. Tänkte eventuellt göra något liknande och undrar hur avancerat det egentligen kan vara. Hittade ett snyggt instrument på Biltema ( http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32251/ ) och tänkte koppla ihop det med chassifläktarna. Naturligtvis ska hastigheten på dessa fläktar gå att variera. Får lösa just det på ett snyggt sätt. Men är det enkelt att göra? Hur modifierar man en varvräknare för datorbruk? Tacksam för svar på denna fråga.
Ni får ursäkta min okunnighet, jag är ingen elektriker så här kommer en liten fundering.
Såg just en video där man använt en (bil) varvräknare i ett datorbygge. Tänkte eventuellt göra något liknande och undrar hur avancerat det egentligen kan vara. Hittade ett snyggt instrument på Biltema ( http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32251/ ) och tänkte koppla ihop det med chassifläktarna. Naturligtvis ska hastigheten på dessa fläktar gå att variera. Får lösa just det på ett snyggt sätt. Men är det enkelt att göra? Hur modifierar man en varvräknare för datorbruk? Tacksam för svar på denna fråga.
Re: Fråga om varvräknare till datorfläkt
Långt de flesta rimligt moderna fläktar har en tacho-utgång (ofta gul ledning) som sluts till GND en eller fler gångar per varv.
Denna används av datorn men att "tjuva" signalen är enkelt, det kan göras med en enkel N-MOSFET transistor med ett pull-up motstånd till 12V.
Sedan är det ju frågan om antal pulser/varv motsvarar varvräknarens...
Och ursäkta inte! du har ställd en bra fråga, du anger tydligt vad du vill uppnå och vilka medel du har samt kunnighetsgrad och då är det en bra fråga!
Att jag sedan tycker att det är bling-bling är en annan sak...
Denna används av datorn men att "tjuva" signalen är enkelt, det kan göras med en enkel N-MOSFET transistor med ett pull-up motstånd till 12V.
Sedan är det ju frågan om antal pulser/varv motsvarar varvräknarens...
Och ursäkta inte! du har ställd en bra fråga, du anger tydligt vad du vill uppnå och vilka medel du har samt kunnighetsgrad och då är det en bra fråga!
Att jag sedan tycker att det är bling-bling är en annan sak...
Varvräknare är ju oftast gjorda för att trigga på tändpulser, d.v.s. för en 4-cylindring motor indikerar de en fjärdedel av frekvensen som varvatal.
Men det finns väl varvräknare som är gjorda för en puls per varv, en så måste ju vara relativt enkelt att anpassa signalen till.
Men Biltema-mätaren verkar vara omkopplingsbar mellan 4, 6 och 8 cylindrar, det innebär att du i såna fall behöver minst 4 pulser per varv. Det finns det nog ingen fläkt som ger. Eller ger tachosignalen normalt flera pulser per varv?
Men det finns väl varvräknare som är gjorda för en puls per varv, en så måste ju vara relativt enkelt att anpassa signalen till.
Men Biltema-mätaren verkar vara omkopplingsbar mellan 4, 6 och 8 cylindrar, det innebär att du i såna fall behöver minst 4 pulser per varv. Det finns det nog ingen fläkt som ger. Eller ger tachosignalen normalt flera pulser per varv?
- anders_bzn
- Kontakt:
En datorfläkt ger tydligen 2 pulser per varv (vanligen).
Läs här: http://www.bearblain.com/fan_speed_control.htm
Läs här: http://www.bearblain.com/fan_speed_control.htm
Då får man hitta en varvräknare för 2-cylindriga motorer då:)
Man kan väl använda något som triggar på flanker!?
För varje flank ger man en puls ut, det borde dubbla antalet pulser per varv från 2 till 4?
För varje flank ger man en puls ut, det borde dubbla antalet pulser per varv från 2 till 4?
Några förslag:
-Byt skalan på mätaren.
-Frekvens till spänning och spänning till frekvens. Finns färdiga kretsar.
-µC.
-Färdig krets, finns nog enklare än denna: http://www.analog.com/static/imported-f ... /AD534.pdf
-Byt skalan på mätaren.
-Frekvens till spänning och spänning till frekvens. Finns färdiga kretsar.
-µC.
-Färdig krets, finns nog enklare än denna: http://www.analog.com/static/imported-f ... /AD534.pdf
En 4-cylindrig Otto-motor ger 2 tändpulser per varv!
Ja visst fan, 4-takt... Ja men då funkar en mätare för 4-cylindriga motorer ju!
Det finns ju fläktar med både två och tre ledningar men vad jag förstår är det en med tre jag behöver. Tittade på en jag har och där finns gul, röd och svart kabel. I Molex kontakten sitter sedan gul ihop med svart, (grund), röd ihop med gul (12V) och svart ihop med svart (grund). Av Icecaps inlägg drar jag slutsatsen att det är den gula från fläkten som ger signal till ett (tänkt) instrument.
Inte tänkt signal, datorn brukar använda det för att säkerställa att det faktisk finns kylning.
En varning är att du kanske (eller kanske inte) behöver göra om bilinstrumentet så att det blir känsligare. Om du lånar "gula signalen" från en datorfläkt så har du kanske pulser på 5V. Tändspolen på en bil har nog något hundratal volt spänning (back-EMK).
Nån som faktiskt provat att köra pulser på 5-12V in på en bilvarvräknare?
Jag lekte med en bilvarvräknare kopplad (med likriktarbrygga) till cykelgeneratorn när jag var liten, det funkade men då hade jag lobotomerat bort en del av nån spänningsdelare på ingången på varvräknaren.
För övrigt så verkar biltemamätarens skala gå till 8000 RPM. En vanlig datorfläkt gör väl aldrig mer än hälften av detta, så ifall man kan lura biltemamätaren att räkna "tvåtaktpulser" så kommer skalan att användas bättre, även om den då egentligen visar fel.
Nån som faktiskt provat att köra pulser på 5-12V in på en bilvarvräknare?
Jag lekte med en bilvarvräknare kopplad (med likriktarbrygga) till cykelgeneratorn när jag var liten, det funkade men då hade jag lobotomerat bort en del av nån spänningsdelare på ingången på varvräknaren.
För övrigt så verkar biltemamätarens skala gå till 8000 RPM. En vanlig datorfläkt gör väl aldrig mer än hälften av detta, så ifall man kan lura biltemamätaren att räkna "tvåtaktpulser" så kommer skalan att användas bättre, även om den då egentligen visar fel.
Jo, skalan är lite hög men det gör inget. Det blir väl lite grann som hastighetsmätaren på moperder, de går också väldigt långt.
Såg dock ett problem med just den mätare jag länkade till. Instrumentet har minne för inställd färg men detta minne töms väl när enheten blir strömlös? I så fall får man ju ställa in färgen varje gång datorn startas vilket är synd. Har kontaktat kundservice med denna fråga. I värsta fall får jag välja ett annat instrument. Länkar till MonsterMawd på youtube som jag fick idén ifrån. Kolla in deras "AMD Gaming PC Giveaway "DIRT Showdown" Fractal-Design Mid Tower Case Mod" för den är helfräck
http://www.youtube.com/user/MonsterMawd
Såg dock ett problem med just den mätare jag länkade till. Instrumentet har minne för inställd färg men detta minne töms väl när enheten blir strömlös? I så fall får man ju ställa in färgen varje gång datorn startas vilket är synd. Har kontaktat kundservice med denna fråga. I värsta fall får jag välja ett annat instrument. Länkar till MonsterMawd på youtube som jag fick idén ifrån. Kolla in deras "AMD Gaming PC Giveaway "DIRT Showdown" Fractal-Design Mid Tower Case Mod" för den är helfräck
Om du kan kolla i instruktionsboken eller titta på själva instrumentet så kan du ju se om instrumentet måste ha en +12V som är konstant igång hela tiden eller om det har nån annan slags minne. Valet kanske är en mekanisk omkopplare?
Om det måste finnas konstant spänning så kanske (eller kanske inte) det räcker med +5V-standby-spänningen som finns från ATX-nätaggen även om datorn är avstängd.
Om det måste finnas konstant spänning så kanske (eller kanske inte) det räcker med +5V-standby-spänningen som finns från ATX-nätaggen även om datorn är avstängd.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det kommer inga 5- eller 12V-pulser från fläkten. Utgången jordas, så med en pullup till 12V blir det jordpulser med 12V som viloläge.